2025-11-29, 15:57
Medlem
JPMorgandonators avatar
Jag vet att många ärligt arbetande är trötta på att en massa slackare njuter hemma för de arbetandes skattepengar.

Nu tar äntligen arbetsmarknadsministern tillfället i akt och börjar med hembesök i kontrollsyfte.

Jag anser det värdefullt att en ämbetsman på detta sätt äntligen återupprättar myndigheters auktoritet och att den late arbetslöse tvingas stå öga mot öga med en auktoritär person som oförskräckt tvingar dem att ta sig i kragen (oavsett om de som påstår sig arbetslösa innehar kamphundar och vapen)

Håller ni med? Om inte varför?

https://www.svd.se/a/Ex42bj/johan-britz-arbetsmarknadsminister-sa-ska-arbetslosheten-minska

Citat:
arbetsmarknadsminister Johan Britz, som också tror att hårdare kontroller kan vara ett sätt att lösa arbetslösheten: ”Någon åker hem till dig och knackar på dörren.”

Fotnot: NEET, an acronym for "Not in Education, Employment, or Training
Citera
2025-11-29, 16:22
Medlem
Jag tror inte på det.
Vem öppnar nu för tiden dörren vid ett oanmält besök av en okänd människa.
Alldeles för stor risk att det ska vara en home invasion. Du som arbetslös är skyldig att söka jobb
Inte sitta hemma hela dagarna och vänta på ett överrasknings besök som troligen aldrig kommer

Vill de kontrollera arbetslösa är det bättre att använda tekniska lösningar.
Citera
2025-11-29, 16:35
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Jag tror inte på det.
Alldeles för stor risk att det ska vara en home invasion. Du som arbetslös är skyldig att söka jobb
Inte sitta hemma hela dagarna och vänta på ett överrasknings besök som troligen aldrig kommer

Vill de kontrollera arbetslösa är det bättre att använda tekniska lösningar.
Jag anser också att ”arbetslösa” bör kontrolleras genom någon form av elektronisk fotboja (i kombination med hembesöken) åtminstone så länge svenskar vägrar flytta norrut eller ens plocka bär.

”Det är skam det är fläck på Sveriges baner att Fodoraombud heter indier” brukar jag säga. Det finns uppenbart arbeten som de fisförnäma svenska slöfockarna inte tar.
Citera
2025-11-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Alldeles för stor risk att det ska vara en home invasion.

Var bor du? Så jäkla vanligt är det inte med.home invasion, särskilt inte mitt på dagen när.kag antar att dessa kontroller skulle ske.
Citera
2025-11-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
”Det är skam det är fläck på Sveriges baner att Fodoraombud heter indier” brukar jag säga. Det finns uppenbart arbeten som de fisförnäma svenska slöfockarna inte tar.

Det är nog inte speciellt många Indier, däremot Pakistanier och Bangladesher.
Citera
2025-11-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Var bor du? Så jäkla vanligt är det inte med.home invasion, särskilt inte mitt på dagen när.kag antar att dessa kontroller skulle ske.
Jag bor i Sthlm innerstad.
Jag öppnar aldrig för oanmälda besök.
Citera
2025-11-29, 16:48
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tror att gruppen som "slackar" är mycket liten.

Så vad ska hembesöken leda till? När de ringer på dörren till en arbetslös som söker jobb och skickar in sina rapporter till AF varje månad. Ska tjänstemannen sitta hemma på en köksstol och se på när den arbetslösa skrollar lediga arbeten?

Snacka om att slänga pengar i sjön. Typiskt högerextremt moderat-tänk. Så jävla korkat att man storknar.
Citera
2025-11-29, 16:50
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jag anser också att ”arbetslösa” bör kontrolleras genom någon form av elektronisk fotboja (i kombination med hembesöken) åtminstone så länge svenskar vägrar flytta norrut eller ens plocka bär.

Du menar att man ska tvinga folk till arbeten med slavliknande arbetsvillkor?

Men visst är jag med på att man borde ställa större krav på arbetslösa. Krav som arbetslösa som vill ha jobb förmodligen skulle välkomna. Bara det görs på rätt sätt.

Dina metoder kommer sannolikt bara att skapa mer splittring, kriminalitet och ett otryggare samhälle.
Citera
2025-11-29, 17:28
Medlem
Visste väl detta skulle komma i framtiden, dom som sliter varje dag är så grovt avundsjuka på hemmasittare att dom kommer skapa en helt ny form av jobb där man åker runt i bilar och trakasserar arbetsslösa
Citera
2025-11-29, 17:28
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du menar att man ska tvinga folk till arbeten med slavliknande arbetsvillkor? Slavliknande arbetsvillkor
Slavliknande arbetsvillkor existerar inte i Sverige. Facket och lagstiftning förbjuder detta. En Ugandier tillika öppet fikus som arbetade på golvet i ett av mina företag intygade att han skulle ha avrättats för sin psykiska åkomma och ha svultit ihjäl som arbetslös. I Uganda. Han intygade att Sverige var ett paradis på alla plan.
Citera
2025-11-29, 17:32
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Slavliknande arbetsvillkor existerar inte i Sverige. Facket och lagstiftning förbjuder detta. En Ugandier tillika öppet fikus som arbetade på golvet i ett av mina företag intygade att han skulle ha avrättats för sin psykiska åkomma och ha svultit ihjäl som arbetslös. I Uganda. Han intygade att Sverige var ett paradis på alla plan.

Oavsett vad lagstiftning säger så finns det mängder med människor som lever under slavliknande förhållanden på arbetsmarknaden. Det är inget nytt under solen. Det verkar också som att det blir mer av den varan desto mer de högerextrema Moderaterna är vid makten.

Vad dina bögar från Uganda pysslar med ger jag fullständigt fan i.
Citera
2025-11-29, 18:23
Medlem
Suck. Märks att folk i tråden är boomer-gubbar.

Medelst de nya övervakningskamerorna med integrerad AI och ansiktsigenkänning i realtid behövs inte fysiska hembesök. Upphandlad teknik från Palantir innebär att mobildata och digitala register kan samköras, sedan har AI detaljkoll på samtliga arbetslösa och socialfall. Man kommer att kunna tvinga dem att befinna sig på vissa platser och förbjuda dem från att befinna sig på andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in