2025-11-29, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Vill bara tipsa om att mina grannar var färgad från USA och vit från Finland. Redan efter EN generation så var färgen totalt urblekt och alla barn såg helsvenska ut och var naturligtvis helsvenska.

Men om du vill kan vi stämpla i alla pass vilken etnicitet folk har, så att du inte går och blir lurad. För det måste vara hemskt.

Dina åsikter bygger på myter och fantasier som i sin tur förstärks eftersom du inte rör på dig och träffar många människor. Du borde lämna ditt rum lite mer. Du bor ändå på jorden som är ganska stor.

Haha jag har rest över hela världen pratat med många människor trots det så pågår det ett folkutbyte i Sverige. Utvecklingen i Sverige är tydlig och dina patetiska ickeargument ändrar ju inte på det.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2025-11-29 kl. 15:05.
Citera
2025-11-29, 14:58
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
https://expo.se/guide/expo-guidar-myten-om-folkutbytet/

För att SCB ska definiera en person som ”med utländsk bakgrund” så ska individen vara född utrikes eller född i Sverige av två utrikesfödda föräldrar. I ”migrationskartans” data så ha man valt att även ta med individer som är födda i Sverige med enbart en utrikesfödd förälder.

Syftet med kartan och dess alarmerande grafik är att stärka SD-narrativet om ett pågående folkutbyte: att majoritetssvenskar systematiskt håller på att bytas ut mot utrikesfödda.

Bryr sig SD-väljare/väljare hur Sverigedemokraterna trixar med data?
Men det är ju ett matematiskt faktum att etniska svenskar förr eller senare blir minoritet i Sverige? Etniska svenskar föder färre barn, utomeuropeiska invandrare föder mig veterligen fler barn.
Citera
2025-11-29, 15:00
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
SCB och övriga svenska myndigheter använde tidigare den definitionen för utländsk bakgrund som migrationskartan visar. Definitionen ändrades 2003 till att gälla utrikesfödda och inrikesfödda med två utrikesfödda föräldrar. Du kan själv gissa varför man gjorde om definitionen.

Klart att SD avsiktligt har valt den gamla definitionen med syfte att få mörkare färger på kartan. Men de är i vart fall öppna med vad som illustreras på kartan.

Sen är det upp till var och en att tolka och värdera färgerna.
Undrar varför Expo mörkar den lilla detaljen.
Citera
2025-11-29, 15:00
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Genetiken. Du håller ju med och detta när det gäller Japaner då du beskriver deras genetik, så antingen kör du nu medveten särbehandling vilket gör dig till rasist eller så fattar du inte ens att du sitter och behandlar folkgrupper olika beroende på vilka de är, vilket gör dig korkad.

Är du korkad eller rasist blir väl frågan här då? Självhatande marxist kanske? Finns ju en del såna.
Genetik finns, en japan ser inte ut som en svensk. Men han kan bete sig som en svensk.

Jag diskuterar en norrman som ser ut som en svensk och beter sig som en svensk och bor i Sverige. Enda sättet att veta att han inte är född i Sverige är hans judestjärna förlåt pass. Ändå är han inte svensk?

Du leker bara med ord här. Det finns 100-tals människor runt omkring dig som inte är etniska svenskar som du räknar som svenskar. Jag vill bara avslöja ditt hyckleri.
Citera
2025-11-29, 15:01
Medlem
Citat:
Noterar att inte en enda som hittills skrivit i tråden nämnt kultur före dig, tvärtom har "etnisk svensk" med gener att göra och var man är född enligt alla andra.

Jag diskuterar alltså med en förvirrad grupp som inte har några fakta alls, bara känslor.

I verkligheten har du naturligtvis rätt. Den som talar perfekt svenska, har en svensk utbildning, dansar runt kring midsommar, är svensk. Man kan se det och han behöver alltså inte ta upp ett ras-kort där det står var hans farfar är född.

Det handlar ju både om etnisk tillhörighet samt kultur, historia, språk, traditioner, normer och beteenede.
Är man från djupaste Afrika så blir man aldrig svensk på riktigt även om man firar midsommar precis som att jag aldrig kan bli japan.
Citera
2025-11-29, 15:04
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Men det är ju ett matematiskt faktum att etniska svenskar förr eller senare blir minoritet i Sverige? Etniska svenskar föder färre barn, utomeuropeiska invandrare föder mig veterligen fler barn.
Hehe där har du slutklämmen på hela diskussionen utan att förstå det.

Rent matematiskt så försvinner ALL ETNICITET PÅ JORDEN eftersom någon så fort han flyttar utomlands får det lustiga läget "Ingen etnicitet" och även alla hans barn i evig tid. Vilket ganska snabbt utplånar alla etniciteter, för vilka människor bor ens fem generationer på samma plats.

Eller så räknas man som svensk om man föds i Sverige och beter sig på ett historiskt svenskt sätt. Så mycket enklare världen blir att analysera då.

Jag får kraftiga nazi-tysklands-vibbar i denna tråd. Det är så töntigt. Den tyska rasen förlorade mot den engelska rasen så det stänkte om det och den var alltså underlägsen och får hålla sig på mattan.
Senast redigerad av Paris24 2025-11-29 kl. 15:06.
Citera
2025-11-29, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Ännu ett känslomässigt inlägg istället för resonerande.

Det är klart att det är en ökad andel med utländsk bakgrund i befolkningen. Men också självklart att vitmakts-rörelsen överdriver ökningen. T.ex. genom att inkludera dem som inte bara är integrerade utan även assimilerade, t.ex. genom att en av deras föräldrar har gift in sig i en svensk släkt och de har svenska som modersmål. Du håller inte med om det?

Och att de framställer det som en konspiration med hemliga motiv, istället för som en naturlig följd av att det är enklare att resa i världen. De vill inte prata om att arbetskraftsinvandring av utländska experter gynnar svenskarna eftersom det skapar jobb.

Hur definierar du begreppet folkutbyte rent matematiskt?

Hur är andelen invandrare överdriven? På kort tid så har vi kommit till att första och andra generationen invandrare utgör 35% av befolkningen det är ju sinnesjukt.
Citera
2025-11-29, 15:05
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Den största gruppen utlänningar som kommer hit är asyl-flyktingar, så Sverige kan inte välja vilka
som är på flykt. Vi kanske inte skulle gett permanent uppehållstillstånd åt alla.
Asyl-flyktingar har inte kommit hit för att arbeta, utan för att de behöver skydd.
När krigen är slut borde de åka hem och bygga upp landet, istället för att bli en
underklass i Sverige

Varför åker man inte tillbaka då??? Förutom på semester?? Man kan visst välja asylflyktingar.. Polen har mer eller mindre störst invandring i Europa särskilt per capita! Man har tagit emot ukrainare har jag läst... Varför kan dom göra så??
Citera
2025-11-29, 15:07
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Det handlar ju både om etnisk tillhörighet samt kultur, historia, språk, traditioner, normer och beteenede.
Är man från djupaste Afrika så blir man aldrig svensk på riktigt även om man firar midsommar precis som att jag aldrig kan bli japan.
Du kan inte bli "japan", men du kan bli "japansk medborgare" vilket räcker hur långt som helst, och dina barn kan bli mer äkta "japaner" särskilt om du har en japansk fru.
Citera
2025-11-29, 15:07
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
https://expo.se/om-expo/

Stiftelsen Expo är en religiöst och partipolitiskt obunden antirasistisk stiftelse utan hemvist på någon höger - vänsterskala.

Vad Expo säger om sig själva är naturligtvis fullständigt irrelevant.
Citera
2025-11-29, 15:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Du är fortfarande etniskt svensk även om du har 2% tysk eller fransk inblandning. Det kan ju vara en inblandning flera generationer bakåt. Så betyder att du har en massa nu levande släktingar i Tyskland. Amerikaner får ju fortfarande upp DNA från Sverige i sina tester fast vi utvandrare på 1860-talet.
Du kan jämföra med en DNA profil för araber eller afrikaner där finns noll DNA från norra Europa med det är givetvis inte de största problemet med den invandringen utan det samhälle som dom formats i innan dom kommer till Europa.
Ett homogent samhälle är ett lugnare och tryggare samhälle vilket vi nu tydligt kan se.

Men var tycker du gränsen går för att kunna räkna sig som ”etnisk svensk”? 10% tysk? 20% irländare? 30% japan?
Citera
2025-11-29, 15:08
Medlem
Citat:
Genetik finns, en japan ser inte ut som en svensk. Men han kan bete sig som en svensk.

Jag diskuterar en norrman som ser ut som en svensk och beter sig som en svensk och bor i Sverige. Enda sättet att veta att han inte är född i Sverige är hans judestjärna förlåt pass. Ändå är han inte svensk?

Du leker bara med ord här. Det finns 100-tals människor runt omkring dig som inte är etniska svenskar som du räknar som svenskar. Jag vill bara avslöja ditt hyckleri.

Du menar att en kines eller korean omöjligt kan misstas för en japan då eller vad är din logik här exakt?

Det är fortfarande genetik i slutändan, du har inte ens en poäng med det du skriver. Vad spelar det för roll att norrmannen nästan ser likadan ut som svensken?

Om du menar att det är enormt mycket enklare att integrera en norrman än en afrikan i samhället så håller jag med. Det håller nog de flesta med något slags vett med om då norrmän är väldigt lika oss precis som du själv säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in