Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-29, 05:31
Medlem
anarkaragnars avatar
Hej jag skulle vilja ha lite hjälp med inputs kring denna dator som jag funderar på att köpa begagnad. Då jag inte är så jättekunnig inom datorer så vill jag ha eran hjälp!

Mina önskemål/behov på dator:
Jag ska börja plugga grafisk formgivning och behöver en dator som klarar av att köra bl.a. lite mer krävande videoredigeringsprogram, CAD och alla adobe-program utan problem. Vet ännu inte vilka fler program som jag kommer att behöva använda/kan tänkas vilja använda, men jag vill iallafall ha en dator som med största sannolikhet har vad som krävs för att kunna använda de flesta tänkbara program.

Eftersom att min ekonomi är stram och det är kostsamt att köpa dator, så vill jag ha en som är tillräckligt bra för att kunna fungera under en längre tid framöver utan större behov av uppgradering. Dessutom vill jag att datorn ska kunna användas till andra saker också utöver studiebehoven, t.ex. så bör det också gå att spela lite på den på fritiden.

Datorn som jag eventuellt funderar på att köpa är denna:
Acer ConceptD 7 Pro

Datorn säljs begagnad utav en kille som är bekant med min ena polare. Killen har inte sagt något pris på datorn, dock sa han att jag skulle få köpa den billigare än vad han skulle ha tagit i en annons på nätet. Han frågade mig vad jag skulle kunna tänkas ge för den.
Jag har ingen aning om vad ett rimligt bud kan tänkas vara, jag vet inte heller hur mycket datorn kan anses vara värd idag, så jag behöver hjälp av er med detta. Jag vill ju inte ge skambud, men inte heller betala me än vad den kan anses vara värd.

Övrig info från säljaren:
Datorn är i jättefint skick, är mycket sparsamt använd sedan köp. Uppdaterad till Windows 11. Datorn är köpt på Scandinavianphoto år 2021 för 26.990kr och kvitto på det finns och fås med vid köp.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Mina frågor:
1. Är detta en dator som passar mig?

2. Vad kan den rimligtvis vara värd? Hur skulle ni värdera den?
Hur mycket skulle ni kunna tänkas betala för den?

3. Kan ni komma med era åsikter/tyckanden kring denna datorn?
Hur bra anser ni att den är? Specifikationerna, vad tycker ni om dem?

4. Vad klarar den av? Klarar den av krävande program?
Visst är den väl bra till grafisk formgivning?
Är den lämplig till det jag vill kunna använda den till? Är det möjligt att spela med den?
Citera
2025-11-29, 07:57
Medlem
Melange5738s avatar
Acer brukar tyvärr inte hålla längre än garantitiden nuförtiden. Det var ett bra märke en gång i tiden annars.
Citera
2025-11-29, 14:10
Medlem
anarkaragnars avatar
Jag har fått kika på den nu, samt provat att sitta och pilla i några program med den en stund. Han hade inga värstingprogram installerade, men adobe-programmen fungerade klockrent, och jag blev imponerad över hur bra skärmen var gällande skärpa/färgåtergivning etc, den gillade jag skarpt. Bara att pilla lite med högupplösta bilder (RAW-format) i Photoshop var mycket läckrare på den datorn i jämförelse med min gamla burk. Fick ett väldigt bra intryck utav datorn iallafall och fattade snabbt tycke för den.

Så lutar nu övervägande åt att jag skulle vilja köpa den. Datorn är ju 4 år gammal nu men i jättefint skick.
Vad tycker ni som är mer datorkunniga angående specifikationerna på datorn?
Är det en bra dator fortfarande? håller den måttet ett tag framöver?

Sammanfattning av specifikationer - Acer conceptD 7 Pro :

Bildskärm
Skärmstorlek: 15,6 "
Upplösning: 3840x2160, (UHD 4K)
Ljusstyrka: 400 cd/m²
Färgrymd: 100% sRGB, 100% Adobe RGB, (Delta E <2 Pantone)
Paneltyp: IPS
Betraktningsvinkel: 170°
Uppdateringsfrekvens: 60 Hz

Processor
Processor: Intel Core i7, (10875H)
Processorhastighet: 2,3 GHz
Processorhastighet (Turbo): 5,1 GHz
Antal kärnor: 8 st
Antal trådar: 16 st

Internminne
RAM-minne: 32 GB, ((2 x 16 GB))
Minnestyp: DDR4
Max minne: 32 GB, ((2 minnesplatser, båda upptagna))

Lagring
Hårddisktyp: SSD
Diskstorlek: 1 TB
Antal mSATA/m.2: 1 st, (PCIe NVMe SSD)

Grafikkort
GPU-tillverkare: Nvidia
Grafikkort: Quadro RTX 3000
GPU-minne: 6 GB, (GDDR6)

Kommunikation
Nätverk: Ja, (10/100/1000 Mbit/s Killer™ Ethernet E3100G)
Trådlöst nätverkskort: Ja, (Wi-Fi 6(802.11ax) 2x2)
Bluetooth: Ja (v.5,1)

Övrigt
Fingeravtrycksläsare: Ja
Ljudkort: Ja, (DTS® X:Ultra Audio)
Medföljande tillbehör: AC-adapter, Strömkabel
Operativsystem: Windows 10 Pro (uppdaterad till Windows 11 Pro)
Pekdon: Multi-Touch-styrplatta
Tangentbord: Nordiskt tangentbord
Bakgrundsbelyst tangentbord: Ja
Webbkamera: Ja, (HD 720p)
NVIDIA RTX Studio: Ja

Snälla hjälp mig, jag behöver era åsikter i detta, jag själv är så okunnig!

- Vad är prismässigt rimligt att sälja en sådan dator för idag? Kom med åsikter!
(inköpspris: 26.990kr år 2021)

- Hur mycket hade ni som mest accepterat att betala för den, i min sits?
(Min budget uppgår till 20k max, men självklart vill jag inte pröjsa mer än vad som anses vara rimligt, hajar ni?

-Vad anser ni rent prismässigt som ett rimligt belopp att begära för datorn?
Citera
2025-11-29, 15:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarkaragnar
Jag har fått kika på den nu, samt provat att sitta och pilla i några program med den en stund. Han hade inga värstingprogram installerade, men adobe-programmen fungerade klockrent, och jag blev imponerad över hur bra skärmen var gällande skärpa/färgåtergivning etc, den gillade jag skarpt. Bara att pilla lite med högupplösta bilder (RAW-format) i Photoshop var mycket läckrare på den datorn i jämförelse med min gamla burk. Fick ett väldigt bra intryck utav datorn iallafall och fattade snabbt tycke för den.

Så lutar nu övervägande åt att jag skulle vilja köpa den. Datorn är ju 4 år gammal nu men i jättefint skick.
Vad tycker ni som är mer datorkunniga angående specifikationerna på datorn?
Är det en bra dator fortfarande? håller den måttet ett tag framöver?

Sammanfattning av specifikationer - Acer conceptD 7 Pro :

Bildskärm
Skärmstorlek: 15,6 "
Upplösning: 3840x2160, (UHD 4K)
Ljusstyrka: 400 cd/m²
Färgrymd: 100% sRGB, 100% Adobe RGB, (Delta E <2 Pantone)
Paneltyp: IPS
Betraktningsvinkel: 170°
Uppdateringsfrekvens: 60 Hz

Processor
Processor: Intel Core i7, (10875H)
Processorhastighet: 2,3 GHz
Processorhastighet (Turbo): 5,1 GHz
Antal kärnor: 8 st
Antal trådar: 16 st

Internminne
RAM-minne: 32 GB, ((2 x 16 GB))
Minnestyp: DDR4
Max minne: 32 GB, ((2 minnesplatser, båda upptagna))

Lagring
Hårddisktyp: SSD
Diskstorlek: 1 TB
Antal mSATA/m.2: 1 st, (PCIe NVMe SSD)

Grafikkort
GPU-tillverkare: Nvidia
Grafikkort: Quadro RTX 3000
GPU-minne: 6 GB, (GDDR6)

Kommunikation
Nätverk: Ja, (10/100/1000 Mbit/s Killer™ Ethernet E3100G)
Trådlöst nätverkskort: Ja, (Wi-Fi 6(802.11ax) 2x2)
Bluetooth: Ja (v.5,1)

Övrigt
Fingeravtrycksläsare: Ja
Ljudkort: Ja, (DTS® X:Ultra Audio)
Medföljande tillbehör: AC-adapter, Strömkabel
Operativsystem: Windows 10 Pro (uppdaterad till Windows 11 Pro)
Pekdon: Multi-Touch-styrplatta
Tangentbord: Nordiskt tangentbord
Bakgrundsbelyst tangentbord: Ja
Webbkamera: Ja, (HD 720p)
NVIDIA RTX Studio: Ja

Snälla hjälp mig, jag behöver era åsikter i detta, jag själv är så okunnig!

- Vad är prismässigt rimligt att sälja en sådan dator för idag? Kom med åsikter!
(inköpspris: 26.990kr år 2021)

- Hur mycket hade ni som mest accepterat att betala för den, i min sits?
(Min budget uppgår till 20k max, men självklart vill jag inte pröjsa mer än vad som anses vara rimligt, hajar ni?

-Vad anser ni rent prismässigt som ett rimligt belopp att begära för datorn?

Det är en väldigt bra dator för dina ändamål, frågan är om du inte borde köpa en ny istället med den budgeten.

En dator förlorar mycket i pris utan garanti så över 20 bör den inte säljas för, lägg därtill kompispriset och du får en rimlig summa.
Citera
2025-11-29, 22:29
Medlem
anarkaragnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är en väldigt bra dator för dina ändamål, frågan är om du inte borde köpa en ny istället med den budgeten.

En dator förlorar mycket i pris utan garanti så över 20 bör den inte säljas för, lägg därtill kompispriset och du får en rimlig summa.

Alltså han vill inte sälja den för 20k, det var bara en summa som jag själv satte upp som ett tak för hur mycket jag kan tänkas spendera som allra mest på en dator. Jag vill ju självklart helst inte alls spendera så mycket pengar, därav min tanke med att hitta en billigare begagnad dator som har tillräckligt bra egenskaper/specifikationer, och kan mäta sig med en dator som är ny, har liknande specifikationer men däremot kostar skjortan att köpa från butik istället.
Citera
2025-11-30, 05:33
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarkaragnar
Alltså han vill inte sälja den för 20k, det var bara en summa som jag själv satte upp som ett tak för hur mycket jag kan tänkas spendera som allra mest på en dator. Jag vill ju självklart helst inte alls spendera så mycket pengar, därav min tanke med att hitta en billigare begagnad dator som har tillräckligt bra egenskaper/specifikationer, och kan mäta sig med en dator som är ny, har liknande specifikationer men däremot kostar skjortan att köpa från butik istället.

Jag förstod det. Du behöver läsa mitt inlägg en gång till med nya ögon så förstår du vad jag menade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in