2025-11-29, 09:23
Medlem
LupusLupuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Inte värt att byta rem. De går aldrig av. Bara ett sätt att kräma ur pengar av bilägare.

Säg det till den som köpte en fräsch golf.
Nyservad och allt, bara det att gubbfan bara bytte kamrem men inte vattenpump och stödlager. Vilket man alltid gör samtidigt på samma intervall.
Det blev ras i 110 blås på motorvägen i rusningstrafik, och jag råkade bli den som bogserade bort den skräckslagna barnfamiljen.
Citera
2025-11-29, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupusLupus
Säg det till den som köpte en fräsch golf.
Nyservad och allt, bara det att gubbfan bara bytte kamrem men inte vattenpump och stödlager. Vilket man alltid gör samtidigt på samma intervall.
Det blev ras i 110 blås på motorvägen i rusningstrafik, och jag råkade bli den som bogserade bort den skräckslagna barnfamiljen.
Han hade ju ny rem. Oklart vad du menade här.
Citera
2025-11-29, 09:30
Medlem
LupusLupuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Han hade ju ny rem. Oklart vad du menade här.

Då inser jag att du inte är mekaniskt lagd.
Vilket även ditt inlägg från början visar.

Vattenpumpen skar då gubbfan(säljaren) var en snål jävel.
Och blåste således barnfamiljen som köpte bilen med övertygelse om att den var ok.
Citera
2025-11-29, 09:31
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Så länge den inte har en motor som är känd för att ha problem med kamkedjan, då framstår ett kamremsbyte som rena rean.

Finns fler bilmärken med motormodeller som är ökända för problem med kamkedjan.

Precis!

Givetvis och samtliga ska man undvika.
Kan man inte bygga kamkedja på en motor så är det rätt klart man inte ska bygga en motor alls.
Citera
2025-11-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupusLupus
Då inser jag att du inte är mekaniskt lagd.
Vilket även ditt inlägg från början visar.

Vattenpumpen skar då gubbfan(säljaren) var en snål jävel.
Och blåste således barnfamiljen som köpte bilen med övertygelse om att den var ok.
Förstod det. Men remmen gick ju inte av.
Citera
2025-11-29, 09:55
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Ska man undvika begagnade bilar där kamrem inte har byts ut?

Köp en elbil istället. Då behöver du inte bekymra dig över några remmar eller rörliga motordelar överhuvudtaget.
Citera
2025-11-29, 10:15
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Men man startar den inte innan man har vridit runt motorn två varv, eller hur gör du?

Jag tycker det är köpläge på bilar där det är dags att byta remmen. Men man bör ju kontrollera hur det görs innan man slår till så man vet att man klarar av det.

Vissa behövs inga speciella verktyg till och vissa är låsverktyg för kammarna nödvändiga. Dock bör motorer med våtrem undvikas. Det blir inte bättre för att man byter rem. Det behöver man göra om efter 6000 mil igen.

Jag byter hellre rem än kedja. Speciellt nu när vissa vill ha kedjan på baksidan av motorn så den måste ur först.

Många tror att om det är kamkedja så är problemen borta. Jag skulle säga tvärtom. Oljebyte är då essentiellt.

On topic. Pruta, köp och byt om bilen i övrigt ser vettig ut. Men att ägaren struntat i service är inget bra tecken.
Citera
2025-11-29, 10:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Byt remmen, gör du det själv och köper delar från tex Tyskland kostar det inte så mycket.
Jag gissar att för någon som inte meckat innan med bilar är ett kamremsbyte ungefär två veckors heltidsarbete för en någorlunda händig person.
Citera
2025-12-18, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Ska man undvika begagnade bilar där kamrem inte har byts ut?

Ta registreringsnumret på bilen och fråga två-tre verkstäder inklusive märkesverkstad och se vad de tar för byte. Jag kan meka en del men skulle avråda från att göra en sådan kritisk maskinell grej själv men det beror så klart lite på bil också. På min Audi A3 2015 var det nog ganska enkelt - transversellt monterad, liten bensinmotor. Det kostade ´bara´ 6000:-. De behövde inte riva fronten vilket bara det säkert kan kosta 5000:-.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in