2025-11-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Bibeln Guds Ord är Helig alltså hel som i komplett, allomfattande således tidlöst budskap för alla tider, där finns inget ”efter” att finna i Guds Ord, den Heliga Bibeln är universellt evigt rationell

Det är inte rationellt att ägna sig åt efterhandskonstruktioner. Du vill att Bibeln ska vara komplett, så därför fantiserar du fritt för att få den att påstå allt som du vill att den ska påstå.
Med din metod skulle man kunna ”bevisa” att The gospel of the Flying Spaghetti Monster är Guds heliga, kompletta ord.
Citera
2025-11-28, 11:43
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Inget jag opponerar mot
Men ack du tror fortfarande?
Citera
2025-11-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Du har svarat ”goddag yxskaft” på vartenda inlägg.

Vi försöker en gång till. Jag hade uppskattat om du gav ett direkt svar på den här frågan:
Du påstår att DNA beskrivs i bibeln. Men faktum är att innan DNA upptäcktes med hjälp av den vetenskapliga metoden (utan bibeln till hjälp), så var det ingen som kunde dra slutsatsen att bibeln talade om DNA. Detta är något du kan komma fram till först i efterhand, genom att tolka fritt.
Förstår du varför jag med flera påpekar att detta är en efterhandskonstruktion?
Ja du envisas om det, men ormen har i tusentals år varit symbol för medicin, helande och förvandling samt återfödelse, klara referenser till genetik, jag har nämnt Asclepius stav medels omslingrad orm och Moses bronsorm hängandes på en stav båda referenser till medicin och vetenskapen runt det, samt ormen i Edens trädgård som i kontakt med människan fick människan att göra ett utvecklingshopp också klar referens till genetik(genetisk manipulation), att en slingrande orm symboliserar människans utvecklingshopp är såklart referens till en ”slingrande” DNA sträng. Inga som helst konstigheter i detta.
Att du förväntar dig att det ska presenteras källa på att det för tusentals år sedan skulle ha kallat något för tex ”deoxyribonucleic-acid ” är vad som är det konstiga här .
Citera
2025-11-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Men ack du tror fortfarande?
Ingenstans har jag nämnt ”tro” däremot hänvisat till vetskap, de stammar iof ur samma punkt
Citera
2025-11-28, 12:47
Medlem
Citat:
Det är inte rationellt att ägna sig åt efterhandskonstruktioner. Du vill att Bibeln ska vara komplett, så därför fantiserar du fritt för att få den att påstå allt som du vill att den ska påstå.
Med din metod skulle man kunna ”bevisa” att The gospel of the Flying Spaghetti Monster är Guds heliga, kompletta ord.
Bibeln är Helig, Helig betyder hel således komplett.

Ditt trams om detta är ju inte ens relevant till Bibeln, har du snubblat igen ?
Citera
2025-11-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ja du envisas om det, men ormen har i tusentals år varit symbol för medicin, helande och förvandling samt återfödelse, klara referenser till genetik, jag har nämnt Asclepius stav medels omslingrad orm och Moses bronsorm hängandes på en stav båda referenser till medicin och vetenskapen runt det, samt ormen i Edens trädgård som i kontakt med människan fick människan att göra ett utvecklingshopp också klar referens till genetik(genetisk manipulation), att en slingrande orm symboliserar människans utvecklingshopp är såklart referens till en ”slingrande” DNA sträng. Inga som helst konstigheter i detta.
Att du förväntar dig att det ska presenteras källa på att det för tusentals år sedan skulle ha kallat något för tex ”deoxyribonucleic-acid ” är vad som är det konstiga här .

Det är bara i din värld av efterhandskonstruktioner som det rör sig om ”klara referenser”.
Och det är som sagt väldigt enkelt att bevisa genom att poängtera det faktum att INGEN kunde säga ett enda ord om vad DNA är och hur det fungerar, baserat på det som står i bibeln, innan man upptäckte DNA vetenskapligt.
Det är först EFTER att man upptäckte DNA som du kan rationalisera dig fram till att det är detta det symboliserar.

Om det verkligen står något om DNA och svarta hål, varför kunde då ingen dra den slutsatsen innan de vetenskapliga upptäckterna?
Vad skulle poängen vara med att informera om saker via kryptiska metaforer som ingen kan få fram någon som helst kunskap ur?
Citera
2025-11-28, 12:55
Medlem
Citat:
Bibeln är Helig, Helig betyder hel således komplett.

Du verkar inte tycka bibeln är särskilt helig med tanke på att du själv fantiserar fritt om vad som faktiskt står i bibeln.
Jag förstår inte vad poängen är med att överhuvudtaget referera till bibeln när dina religiösa föreställningar verkar vara baserade helt och hållet på dina egna påhitt.
Citera
2025-11-28, 13:47
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ingenstans har jag nämnt ”tro” däremot hänvisat till vetskap, de stammar iof ur samma punkt
Tillåt mig att ifrågasätta det och åberopa ett kort resonemang om varför tro och vetskap inte utgår från samma punkt.

När jag säger att jag tror något erkänner jag att jag gissar. Jag talar i osäkerhet, i sannolikhet, i potentialitet och öppenhet för att jag kan ha fel.

När jag säger att jag vet något talar jag utifrån säkerhet och gissar inte , talar inte i sannolikhet, inte i potentialitet och inte i öppenhet för att jag kan ha fel.

De således stammar inte från samma källa, för den ena källan är säkerhet, och den andra är osäkerhet.

Men förmedla gärna ditt argument att de faktiskt utgår från samma punkt.
Senast redigerad av particulum1 2025-11-28 kl. 13:51.
Citera
2025-11-28, 14:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Varför pekar du inte bara ut det som du anser är felaktigt i det jag skrev och förklarar varför?
Kan vara för att jag gjorde det i själva inlägget som du svarade på, och för att jag spenderat flera sidor på att göra det förut
Du behöver hjälp
Citera
2025-11-28, 14:11
Medlem
Citat:
Tillåt mig att ifrågasätta det och åberopa ett kort resonemang om varför tro och vetskap inte utgår från samma punkt.

När jag säger att jag tror något erkänner jag att jag gissar. Jag talar i osäkerhet, i sannolikhet, i potentialitet och öppenhet för att jag kan ha fel.

När jag säger att jag vet något talar jag utifrån säkerhet och gissar inte , talar inte i sannolikhet, inte i potentialitet och inte i öppenhet för att jag kan ha fel.

De således stammar inte från samma källa, för den ena källan är säkerhet, och den andra är osäkerhet.

Men förmedla gärna ditt argument att de faktiskt utgår från samma punkt.

Dessutom kan ju ordet ”tro” ha olika betydelser. Religiös tro är inte samma sak som tro i betydelsen att hålla något för sant. På engelska skiljer man på ”faith” och ”belief”, där faith är religiös tro och belief är tro i den andra betydelsen.
I de flesta fall är religiös tro samma sak som blind tro eller tro utan bevis. Tro som baseras på känslor snarare än fakta helt enkelt. Har man goda skäl till att tro något så finns det ingen mening med att kalla det för religiös tro.
Citera
2025-11-28, 14:12
Medlem
Citat:
Din övertygelse om vad som är rätt är exakt det som förblindar dig.

Den drar dig mot ett falskt ljus, precis som en mygga eller fluga som obevekligt söker sig till elflugfångaren.

Det är denna övertygelse som gör dig till en troende istället för att frigöra dig och söka den verkliga gnosis.

Kort och skoningslös variant: Du flyger rakt in i elflugfångaren för att du tror att ditt ljus är det enda sanna. Det är så troende går under.
Det är den högre kunskapen som är kärnan i Bibeln vilket jag pekar åt, hur är denna gnosis förblindande falskt ljus samtidigt det är det sanna upplysande ljuset. Fördöma eller lovorda är de verkligen skilda från varandra.
Citera
2025-11-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kan vara för att jag gjorde det i själva inlägget som du svarade på, och för att jag spenderat flera sidor på att göra det förut
Du behöver hjälp
Du tycker alltså att detta besvarar mitt inlägg:

Citat:
Jag orkar faktiskt inte diskutera med dig, du verkar inte ha samma mentala förmåga som smeso
Citat:
Du är en riktigt utmattande person
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in