2025-11-28, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag bär naturligtvis ett individuellt ansvar i den här relationen och i alla samtal. Men min oförståelse eller min eventuella ignorans är inte något jag alltid kan övervinna enbart med egen kraft eller vilja. Den är också en realitet som du måste ta hänsyn till och anpassa dig till om du verkligen vill övertyga mig om din ståndpunkt. Annars blir det bara två människor som pratar förbi varandra.
Min ståndpunkt är Bibelns ståndpunkt, vilket jag öppet hänvisat till.
Mina inlägg här ser jag inte som en kamp eller måsten, om du måste se det så står det för dig, jag bara skriver[vad som är rätt], ….Gudomlig inspiration kanske ?
Jag ser inget fel i det.
Citera
2025-11-28, 10:04
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Mina inlägg här ser jag inte som en kamp eller måsten, om du måste se det så står det för dig, jag bara skriver[vad som är rätt], ….Gudomlig inspiration kanske ?
Jag ser inget fel i det.
Din övertygelse om vad som är rätt är exakt det som förblindar dig.

Den drar dig mot ett falskt ljus, precis som en mygga eller fluga som obevekligt söker sig till elflugfångaren.

Det är denna övertygelse som gör dig till en troende istället för att frigöra dig och söka den verkliga gnosis.

Kort och skoningslös variant: Du flyger rakt in i elflugfångaren för att du tror att ditt ljus är det enda sanna. Det är så troende går under.
Citera
2025-11-28, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
...

Annars är det precis tvärtom. Det är de religiösa dårarna som dig som är extremt känslostyrda.
Citera
2025-11-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag orkar faktiskt inte diskutera med dig, du verkar inte ha samma mentala förmåga som smeso
Varför pekar du inte bara ut det som du anser är felaktigt i det jag skrev och förklarar varför?
Citera
2025-11-28, 10:24
Medlem
Citat:
Din ohederliga fegis, jag har redan svarat i tråden, det är du som saknar ord och vill dra en rundgång ältan i futilt hopp att ditt tillkortakommande inte exponeras……som vanligt
Du har svarat ”goddag yxskaft” på vartenda inlägg.

Vi försöker en gång till. Jag hade uppskattat om du gav ett direkt svar på den här frågan:
Du påstår att DNA beskrivs i bibeln. Men faktum är att innan DNA upptäcktes med hjälp av den vetenskapliga metoden (utan bibeln till hjälp), så var det ingen som kunde dra slutsatsen att bibeln talade om DNA. Detta är något du kan komma fram till först i efterhand, genom att tolka fritt.
Förstår du varför jag med flera påpekar att detta är en efterhandskonstruktion?
Citera
2025-11-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du är en riktigt utmattande person

grace noun (POLITENESS)

the quality of being pleasantly polite, or a willingness to be fair and honest:
good grace They accepted their defeat with good grace.
graces [ plural ] uk /ɡreɪsɪz/ us /ɡreɪsɪz/

ways of behaving that are considered polite and pleasant:
social graces Ken is sadly lacking in social graces.
grace noun (APPROVAL)

[ U ] formal
approval or kindness, especially (in the Christian religion) that is freely given by God to all humans:
divine grace Betty believed that it was through divine grace that her husband had recovered from his illness.

Testa detta, det är något som kan hjälpa en mycket i livet, och att sprida glädje
Att vara sur hela tiden och glädjedödare är inte bra för själen
Svara på inlägget i stället. Har du ork till att ägna dig åt ad hominem, så orkar du nog förklara varför jag har fel också.
Citera
2025-11-28, 10:29
Medlem
Citat:

Din ståndpunkt är att Bibeln alltid säger exakt det som du vill att den ska säga, oavsett hur mycket du behöver efterrationalisera för att komma fram till den slutsatsen.
Citera
2025-11-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är en ganska vanlig invändning mot användningen av adjektiv som "strikt" eller "hård" i samband med determinism. Denna invändning har en poäng, men den förbiser hur ordet faktiskt används i modern filosofi.
Den klassiska definitionen av determinism är mycket riktigt att varje händelse är orsakad av tidigare händelser och naturlagar, vilket gör att endast en framtid är fysiskt möjlig. I den bemärkelsen är determinism redan "strikt".

Men man lägger ofta till adjektiv som "strikt" i diskussioner för att kontrastera mot andra teorier, till exempel för att tydligt skilja denna determinism från till exempel teologisk determinism (alltså att allt är förutbestämt av Gud).
Ok, bra förtydligande. Detta hade jag inte tänkt på. Jag kom från filosofitråden och hade bara determinism i relation till den filosofiska diskussionen om fri vilja i huvudet.

I religiösa sammanhang har jag bakgrunden av att ha studerat Islam mycket och länge. Mycket mer och tidigare än kristendomen i vuxen ålder. Där har jag kommit i kontakt med begreppet kompatibilism i islamisk teologi.

Jag har det inte helt färskt i sinnet och det finns helt säkert olika 'takes' om det, men Allah sägs där ha förutbestämt allt. Samtidigt har människan fri vilja och ansvar för sina handlingar.

Den mest grundläggande frågan där är Koranen som sägs vara oskapad och evig som Guds tal och umm kitab - moderboken med Allah sedan evigt.

Samtidigt så har Koranen mycket konkret guidning till händelser i Muhammeds liv, liksom en del verser som bara riktar sig till honom.

Det är i det sammanhanget som jag refererat till Emanuel Kants inställning när han kallar det ordjonglering. Eftersom han var verksam för mer än 200 år sedan och i Europa så var ju fysiken Newtonsk och det religiösa perspektivet på en helt annan nivå av självklarhet. Jag vet heller ingenting om hans kunskap om Islam, utan uttalandet lär vara typ bara i kristen kontext?

Ändå i kärnfrågan från nutida sekulärt filosofiskt perspektiv så uppfattar jag det som att vi står och stampar på samma plats vad gäller determinism - kompatibilism - fri vilja som på Kants tid.

Jag tror inte på Guds allsmäktighet vad gäller att kunna förutsäga allt. Jag tror att han kan gå in och göra mirakel som han vill och se till att vissa profetior uppfylls, men att hela poängen med oss och vår fria vilja skulle försvinna om han var inne och kladdade för mycket. Även att verifierbara massiva mirakel inför öppen ridå skulle innebära ett olyckligt intrång i dynamiken på jordelivet.

Kommentarer?
Citat:
Och i debatten om fri vilja används strikt determinism för att beteckna positionen att: determinismen är absolut och fri vilja inte kan existera (omöjlig). Det är alltså ett sätt att tydliggöra synen på relationen mellan de två koncepten.

Att lägga till "strikt" är inte nödvändigt för definitionen av determinism i sig, men det är vanligt inom filosofiska debatter för att klargöra positionen i relation till fri vilja. Det är alltså inte alls ett försök att "undfly sanningen", utan snarare för att precisera den filosofiska positionen.

När det gäller att du vill försöka placera mig i en av de tre huvudpositionerna: determinist, metafysiker eller kompatibilist. Jo, jag är väl närmast kompatibilist, om man med det hävdar att fri vilja och determinism kan samexistera. Däremot är jag också metafysiker i den mening att jag inte alls utesluter en andlig värld, fast jag accepterar egentligen inte någon specifik religions förutfattade uppfattning om vad en andevärld skulle vara.
Det som jag tycker är mest troligt är mer i stil med hinduismens och buddhismens tankar om reinkarnation och att man kan uppnå en andlig samhörighet med andra personer. Jag har alldeles för många egna upplevelser med sådant att jag inte helt kan avfärda det. Jag kan ge flera exempel på andlig kommunikation både i mitt eget liv och när det gäller min fru, särskilt när någon nära håller på att dö eller just har dött. Min fru visste till exempel exakt när hennes far dog i en bilolycka trots att det var i en helt annan stad. Hon blev helt hysterisk och sa att hon måste hem omedelbart därför att något hänt hennes pappa och hon kom hem i stort sett just som hennes mamma fick dödsbudet per telefon.
Själv var jag bortrest och bodde på ett hotell när jag i gryningen drömde att min morfar knackade på dörren till hotellrummet, vilket jag sa till min fru var väldigt konstigt eftersom jag tydligt såg honom i drömmen just i det hotellrummet och inget annat hotell eller att han skulle ha knackat på hemma hos oss. Kolla din mejl, sa min fru, så jag gick ner till receptionen för att kolla mejlen på datorn där, och visst hade jag ett mejl från min mamma om att min morfar gått bort den natten några timmar tidigare.
Och det är bara några exempel, så visst finns det mer än bara fysiska kroppar, utan det är sannolikt just medvetandet som är grejen, men man måste troligen leva ärligt och fri från berusningsmeldel för att kunna känna av sådant. Har man gjort saker man vill dölja och tar berusningsmedel så sätter man upp väggar och blir mer inåtriktad.

Men jag ser inte hur sådant skulle passa in i en kristen tro, eller att det över huvud taget skulle vara något som skulle påvisa at det skulle finnas någon gud.

Egentligen försöker jag inte omdefiniera "fri vilja" så som det används inom kristendomen, utan anser bara att fri vilja egentligen borde syfta på att agera enligt sina egna önskningar och övertygelser, utan något tvång att göra ett visst val. Alltså om det finns tvingande skäl eller tvingande befallningar så är viljan inte fri, även om det fanns möjlighet att trotsa och göra ett annat val. Och därav följer att om ett enligt Gud felaktigt val leder till Helvetet så är det alltså inte ett fritt val, utan ett val behäftat med hot om straff. Däremot kan man hävda att Gud inte förklarade detta för Adam och Eva, alltså att ett felaktigt val medförde straff, så hur kan Gud påstå att det var ett fritt val om de inte hade all information om konsekvenserna? Hur ska man kunna bedöma alternativen och faktiskt göra ett val om man inte känner till de potentiella följderna?

Alltså, man skulle kunna säga att det finns fritt val så länge man är fri att välja vad man vill, även att välja att inte välja alls, alltså att ens handlingar orsakas av ens egna karaktär och resonemang (där resonemanget alltså inte i sig är deterministiskt, utan kan påverkas av andras åsikter).

Kanske så vill jag helt enkelt inte hamna i ett visst fack, i alla fall definitivt inte som determinist.
Auf wiedersehen
Citera
2025-11-28, 11:22
Medlem
Citat:
Din övertygelse om vad som är rätt är exakt det som förblindar dig.

Den drar dig mot ett falskt ljus, precis som en mygga eller fluga som obevekligt söker sig till elflugfångaren.

Det är denna övertygelse som gör dig till en troende istället för att frigöra dig och söka den verkliga gnosis.

Kort och skoningslös variant: Du flyger rakt in i elflugfångaren för att du tror att ditt ljus är det enda sanna. Det är så troende går under.
Det är den högre kunskapen som är kärnan i Bibeln vilket jag pekar åt, hur är denna gnosis förblindande falskt ljus samtidigt det är det sanna upplysande ljuset. Fördöma eller lovorda är de verkligen skilda från varandra.
Citera
2025-11-28, 11:30
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det är den högre kunskapen som är kärnan i Bibeln vilket jag pekar åt, hur är denna gnosis förblindande falskt ljus samtidigt det är det sanna upplysande ljuset. Fördöma eller lovorda är de verkligen skilda från varandra.
Ur ett strikt epistemologiskt och mystikt perspektiv är slutsatsen ytterst enkel: det som är sant i absolut mening kräver ingen tro. Sanningen bär sin egen evidens; den behöver inte försvaras genom övertygelse, övertygelsens mekanismer eller dogmatisk vidhålan.

Den som ser den känner omedelbart igen den, på samma sätt som ögat inte behöver övertygas om att ljuset existerar när det träffas av det.

Går man dock ett steg djupare in i den mystika traditionen, bortom dualismen mellan ljus och mörker, upphör även ljuset som metafor att vara tillräckligt.

Inom vissa gnostiska och esoteriska traditioner talar man i stället om den svarta solen (sol niger): en sol som inte utstrålar ljus utåt i världen utan vänder strålen inåt, mot sitt eget centrum. Den belyser inte fenomenen utan källan själv, den upplyser inte objektet utan subjektet i dess absoluta grund. I denna icke-duala erfarenhet försvinner både behovet av tro och behovet av yttre ljus; kvar finns endast den självlysande tomheten som är alltets dolda kärna.
Citera
2025-11-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Din ståndpunkt är att Bibeln alltid säger exakt det som du vill att den ska säga, oavsett hur mycket du behöver efterrationalisera för att komma fram till den slutsatsen.
Bibeln Guds Ord är Helig alltså hel som i komplett, allomfattande således tidlöst budskap för alla tider, där finns inget ”efter” att finna i Guds Ord, den Heliga Bibeln är universellt evigt rationell
Citera
2025-11-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ur ett strikt epistemologiskt och mystikt perspektiv är slutsatsen ytterst enkel: det som är sant i absolut mening kräver ingen tro. Sanningen bär sin egen evidens; den behöver inte försvaras genom övertygelse, övertygelsens mekanismer eller dogmatisk vidhålan.

Den som ser den känner omedelbart igen den, på samma sätt som ögat inte behöver övertygas om att ljuset existerar när det träffas av det.

Går man dock ett steg djupare in i den mystika traditionen, bortom dualismen mellan ljus och mörker, upphör även ljuset som metafor att vara tillräckligt.

Inom vissa gnostiska och esoteriska traditioner talar man i stället om den svarta solen (sol niger): en sol som inte utstrålar ljus utåt i världen utan vänder strålen inåt, mot sitt eget centrum. Den belyser inte fenomenen utan källan själv, den upplyser inte objektet utan subjektet i dess absoluta grund. I denna icke-duala erfarenhet försvinner både behovet av tro och behovet av yttre ljus; kvar finns endast den självlysande tomheten som är alltets dolda kärna.
Inget jag opponerar mot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in