2025-11-28, 02:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tror inget alls om vad som händer när man dör. Kanske blir allt svart, kanske blir man en del av det kosmiska alltet, likt Odo och The Great Link. Kanske kommer valkyrior och hämtar en till Valhall. Jag vet inte och det är tvärtom lite spännande. Jag är inte rädd för att dö, men är ändå inte så värst sugen på det.

Sen, för säkert den miljonte-miljonte-miljonte-miljonte-miljonte-miljonte-miljonte-miljonte-miljonte-miljonte gången (alltså 1 000 000^10): det går alldeles utmärkt att vara spirituel och tro på något annat än att det bara blir svart efter döden - utan att tro på någon gud.
Gud har skapat dig
Om du väljer att ignorera gud så kommer du få spendera efterlivet utan gud, något som inte är rekommenderat eftersom allt gott på jorden kommer från gud
Efterlivet finns, kasta inte bort det, se det inte som något som bara är spännande att se vad som händer, ge dig till gud och låt honom visa dig vad som händer
Citera
2025-11-28, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Är det verkligen ovidkommande ?

Hade du någon kommentar på det faktum att ingen kunde se någon som helst information om DNA i bibeln, innan DNA upptäcktes vetenskapligt och helt utan någon hjälp från Bibeln?
Är inte det ett ganska uppenbart exempel på en efterhandskonstruktion?
Ja det är verkligen ovidkommande babbel från dig.

Vi pratar om Bibeln Gud Heliga Ord, Allsmäktge och Allomfattande Gud, Guds ord och budskap är för alla tider tidlöst, Helig betyder hel således talar den Heliga Bibeln till oss om allt i alltet, där kan inte finnas något att kalla för ”efterhandskonstruktion”.
”Efterhandskonstruktion” är något du hittar på för att du inte har förstånd att förstå den Heliga Bibeln.
Du är ett tillkortakommande ……som vanligt
Citera
2025-11-28, 03:18
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev

Vi pratar om Bibeln Gud Heliga Ord, Allsmäktge och Allomfattande Gud, Guds ord och budskap är för alla tider tidlöst, Helig betyder hel således talar den Heliga Bibeln till oss om allt i alltet, där kan inte finnas något att kalla för ”efterhandskonstruktion”.
”Efterhandskonstruktion” är något du hittar på för att du inte har förstånd att förstå den Heliga Bibeln.

Det är ett tillkortakommande som lika mycket blottar den förklarande partens metod och teknik som mottagarens mottagningsförmåga. Misslyckas kommunikationen är det alltid delvis avsändarens fel, oavsett hur komplex sanningen är.

Effektiv kommunikation är aldrig ensidig: om budskapet inte når fram ligger ett betydande ansvar hos den som förklarar att förfina sitt språk, skärpa sina analogier och hitta en mer träffande ingång.

I detta fall vilar ansvaret helt på dig som förmedlaren. Om resonemanget inte går fram beror det ytterst på din oförmåga att göra det tillräckligt klart och tillgängligt, inte på läsarens bristande kapacitet.

Att du inte lyckas förklara är alltså inte ett tillkortakommande hos den som lyssnar eller läser, utan ett tillkortakommande hos dig själv.

Citat:
Döm inte, så att du inte själv blir dömd
Senast redigerad av particulum1 2025-11-28 kl. 03:56.
Citera
2025-11-28, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är ett tillkortakommande som lika mycket blottar den förklarande partens metod och teknik som mottagarens mottagningsförmåga. Misslyckas kommunikationen är det alltid delvis avsändarens fel, oavsett hur komplex sanningen är.

Effektiv kommunikation är aldrig ensidig: om budskapet inte når fram ligger ett betydande ansvar hos den som förklarar att förfina sitt språk, skärpa sina analogier och hitta en mer träffande ingång.

I detta fall vilar ansvaret helt på dig som förmedlaren. Om resonemanget inte går fram beror det ytterst på din oförmåga att göra det tillräckligt klart och tillgängligt, inte på läsarens bristande kapacitet.

Att du inte lyckas förklara är alltså inte ett tillkortakommande hos den som lyssnar eller läser, utan ett tillkortakommande hos dig själv.
Jag har tydligt förklarat vilka delar ur Bibeln som talar om det som efterfrågats, om du missade det så är tillkortakommandet hos dig, om du inte missat det och ändå skriver som du gör håller din kommentar mer än ett enkelt tillkortakommande, ett känslobaserat tillkortakommande då kanske.
Citera
2025-11-28, 05:57
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag har tydligt förklarat vilka delar ur Bibeln som talar om det som efterfrågats, om du missade det så är tillkortakommandet hos dig, om du inte missat det och ändå skriver som du gör håller din kommentar mer än ett enkelt tillkortakommande, ett känslobaserat tillkortakommande då.
Det handlar inte om huruvida jag, den du citerar eller någon annan kan förstå, utan om huruvida du kan förklara så att din läsare faktiskt förstår. Det enda du har full kontroll över är din egen förklaring, inte andras förståelse.

Om du ändå dömer någon för att den inte förstår, när orsaken egentligen är din otydlighet eller ovilja att förklara klart, då bär du själv ansvaret för det orättvisa omdömet och alla dess konsekvenser. Du kommer oundvikligen att drabbas av följderna av ditt eget tillkortakommande.

Du kan välja att ta det ansvaret eller att skylla på läsaren. Men när du kritiserar eller attackerar någon för bristande förståelse som i själva verket beror på dig själv, då dömer du samtidigt dig själv. Den domen kommer alltid att slå tillbaka, genom ifrågasättande, motkritik eller i värsta fall personliga attacker mot dig.

Det är inte läsarens fel om den inte förstår. Det är ditt fel om du inte kan förklara. Du styr bara dina egna ord, inte andras hjärnor.

Dömer du någon för att den inte fattar är det ditt eget misslyckande du straffar den för, och straffet kommer alltid att vända sig mot dig själv, förr eller senare, genom kritik eller attacker som du helt enkelt har förtjänat genom ditt tillkortakommande att förklara.

Jag förmedlar budskapet igen:
Citat:
Döm inte, så blir ni inte dömda.
Citera
2025-11-28, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
De enda sakerna jag kanske kan komma på som du menar är det där om slaveri i gamla testamentet och hur första moseboken om hur allt skapades är en metafor?

Eller menar du något annat?
Att genesis är en metafor var ju inte så konstigt, där kan jag inte se något fel

Slaveriet i gamla testamentet var det enda som blir svårt att säga ett definitivt rätt och fel på, det har att göra helt med ens egna perspektiv, och är nog det mest teologiskt svåra att förklara, speciellt till någon som inte är redo att förstå andra perspektiv utan bara hör ordet slaveri och blir hysterisk

Där måste jag medge att det blir svårt, och det är nog det enda som jag kände att jag faktiskt fick kämpa med
Från en ateistisk synvinkel när man redan har föreställningen att gud är ond och så hör man ordet slaveri så kan jag förstå att ingen förklaring är tillfredställande, och gud borde vara perfekt så han borde förbjudit det direkt utan kompromiss, men jag försökte förklara saker från ett annat håll

Det handlar egentligen bara om en sak, ateister följer sin egna kompass, religiösa följer guds kompass
Och där handlar det om kristendomen är sann eller inte
Är den sann är det guds kompass man ska följa, är den falsk är det sin egen man ska följa
Och eftersom ateister tror att kristendom är falskt så blir det automatiskt så att hela slaveri grejen blir fel, det är vad som följer

Fast då blir den riktiga frågan om kristendom är sant eller inte, och det är bättre att diskutera bevisen istället för att kritisera guds beteende på det sättet

Jösses.. Din religion gör alltså så det blir svårt för dig att avgöra om det är rätt eller fel att äga andra människor som sin egendom?!
Och i samma mening försöker du få det till att det är vi som INTE är kristna som inte kan se på saken objektivt?
Vi andra förstår att slaveri alltid är omoraliskt, oavsett när det sker och oavsett om det så är en påstådd gud som påbjuder det.
Det är ju DU som på förhand utgår ifrån att Gud är god och därför inte klarar av att medge slaveri alltid är fel, eftersom du vet om att bibeln förespråkar det.

Citat:
Och eftersom ateister tror att kristendom är falskt så blir det automatiskt så att hela slaveri grejen blir fel, det är vad som följer
Fel. Det vi säger är att det som står om slaveri i bibeln är omoraliskt vare sig kristendomen är sann eller inte.
Senast redigerad av Tickelitu 2025-11-28 kl. 08:19.
Citera
2025-11-28, 08:08
Medlem
Citat:

Du hade alltså inget svar på det jag skrev, precis som vanligt.
Citera
2025-11-28, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det handlar inte om huruvida jag, den du citerar eller någon annan kan förstå, utan om huruvida du kan förklara så att din läsare faktiskt förstår.
Om du inte förstår får stå för dig, andra får förstå bäst dom kan. Jag har hänvisat till Bibeln och inget annat.
Citera
2025-11-28, 08:34
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Om du inte förstår får stå för dig, andra får förstå bäst dom kan. Jag har hänvisat till Bibeln och inget annat.

Jag bär naturligtvis ett individuellt ansvar i den här relationen och i alla samtal. Men min oförståelse eller min eventuella ignorans är inte något jag alltid kan övervinna enbart med egen kraft eller vilja. Den är också en realitet som du måste ta hänsyn till och anpassa dig till om du verkligen vill övertyga mig om din ståndpunkt. Annars blir det bara två människor som pratar förbi varandra.
Citera
2025-11-28, 08:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jösses.. Din religion gör alltså så det blir svårt för dig att avgöra om det är rätt eller fel att äga andra människor som sin egendom?!
Och i samma mening försöker du få det till att det är vi som INTE är kristna som inte kan se på saken objektivt?
Vi andra förstår att slaveri alltid är omoraliskt, oavsett när det sker och oavsett om det så är en påstådd gud som påbjuder det.
Det är ju DU som på förhand utgår ifrån att Gud är god och därför inte klarar av att medge slaveri alltid är fel, eftersom du vet om att bibeln förespråkar det.

Fel. Det vi säger är att det som står om slaveri i bibeln är omoraliskt vare sig kristendomen är sann eller inte.
Jag orkar faktiskt inte diskutera med dig, du verkar inte ha samma mentala förmåga som smeso
Citera
2025-11-28, 09:04
Medlem
Citat:
Du hade alltså inget svar på det jag skrev, precis som vanligt.
Din ohederliga fegis, jag har redan svarat i tråden, det är du som saknar ord och vill dra en rundgång ältan i futilt hopp att ditt tillkortakommande inte exponeras……som vanligt
Citera
2025-11-28, 09:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Du är en riktigt utmattande person

grace noun (POLITENESS)

the quality of being pleasantly polite, or a willingness to be fair and honest:
good grace They accepted their defeat with good grace.
graces [ plural ] uk /ɡreɪsɪz/ us /ɡreɪsɪz/

ways of behaving that are considered polite and pleasant:
social graces Ken is sadly lacking in social graces.
grace noun (APPROVAL)

[ U ] formal
approval or kindness, especially (in the Christian religion) that is freely given by God to all humans:
divine grace Betty believed that it was through divine grace that her husband had recovered from his illness.

Testa detta, det är något som kan hjälpa en mycket i livet, och att sprida glädje
Att vara sur hela tiden och glädjedödare är inte bra för själen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in