Citat:
Ursprungligen postat av
Kirev
Jag har tydligt förklarat vilka delar ur Bibeln som talar om det som efterfrågats, om du missade det så är tillkortakommandet hos dig, om du inte missat det och ändå skriver som du gör håller din kommentar mer än ett enkelt tillkortakommande, ett känslobaserat tillkortakommande då.
Det handlar inte om huruvida jag, den du citerar eller någon annan kan förstå, utan om huruvida du kan förklara så att din läsare faktiskt förstår. Det enda du har full kontroll över är din egen förklaring, inte andras förståelse.
Om du ändå dömer någon för att den inte förstår, när orsaken egentligen är din otydlighet eller ovilja att förklara klart, då bär du själv ansvaret för det orättvisa omdömet och alla dess konsekvenser. Du kommer oundvikligen att drabbas av följderna av ditt eget tillkortakommande.
Du kan välja att ta det ansvaret eller att skylla på läsaren. Men när du kritiserar eller attackerar någon för bristande förståelse som i själva verket beror på dig själv, då dömer du samtidigt dig själv. Den domen kommer alltid att slå tillbaka, genom ifrågasättande, motkritik eller i värsta fall personliga attacker mot dig.
Det är inte läsarens fel om den inte förstår. Det är ditt fel om du inte kan förklara. Du styr bara dina egna ord, inte andras hjärnor.
Dömer du någon för att den inte fattar är det ditt eget misslyckande du straffar den för, och straffet kommer alltid att vända sig mot dig själv, förr eller senare, genom kritik eller attacker som du helt enkelt har förtjänat genom ditt tillkortakommande att förklara.
Jag förmedlar budskapet igen:
Citat:
Döm inte, så blir ni inte dömda.