Citat:
Varför använder du Markus 10:18 till att säga att Jesus inte skulle vara Gud? Om du faktiskt läser vad det står så säger inte Jesus att han inte är god och han säger inte att han inte är Gud. Han frågar bara varför mannen kallade honom god då det inte var uppenbarat vem Jesus var där och då. Mannen kallade alltså indirekt Jesus Gud trots att det inte var uppenbarat än. Det är det som versen syftar på.
Eller menar du att Jesus inte skulle vara god? Hur kunde han då vara utan synd och dö för våra synder?
"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till."
"Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning." - Johannes 1
Hur får du dessa verser till att Jesus inte skulle vara Gud? Jesus är Ordet som blev till kött och bodde bland oss. Och det står klart och tydligt att Ordet VAR Gud och "Genom honom har allt blivit till".
"Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er: Jag Är (Gudsnamnet som Gud använde om sig själv vid den brinnande busken inför Mose), redan innan Abraham blev till." - Johannes 8:58
"Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. Jag och Fadern är ett." - Johannes 10
"Thomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!" Jesus sade till honom: "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror, fastän de inte ser." - Johannes 20:28
"Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given.
På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste." - Jesaja 9:6
"Se, jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel, det betyder Gud med oss. " - Matteus 1:23
"medan vi väntar på det saliga hoppet, att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus skall träda fram i härlighet." - Titusbrevet 2:13
"Men om Sonen säger han: Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är ditt rikes spira." - Hebreerbrevet 1:8
"Ty i honom bor gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt" - Kolosserbrevet 2:9
"Vi vet att Guds Son har kommit och gett oss förstånd, så att vi känner den Sanne, och vi är i den Sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet." - 1 Johannesbrevet 5:20
När det kommer till diskussioner om exakt vad helvetet innebär eller liknande teologiska frågor som inte handlar om frälsningen så kan man ha olika åsikter utan att det behöver vara livsavgörande.
Däremot när du börjar predika en annan Jesus, som inte är Gud, och ett annat evangelium än det om nådens så är du ute på extremt hal is. Du riskerar att leda både din egen och andras själar till fördärvet och du kommer att få stå tillsvars för det inför Gud.
Det finns dock förlåtelse för alla synder sålänge du omvänder dig och tar emot den riktiga Jesus Kristus.
Eller menar du att Jesus inte skulle vara god? Hur kunde han då vara utan synd och dö för våra synder?
"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till."
"Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning." - Johannes 1
Hur får du dessa verser till att Jesus inte skulle vara Gud? Jesus är Ordet som blev till kött och bodde bland oss. Och det står klart och tydligt att Ordet VAR Gud och "Genom honom har allt blivit till".
"Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er: Jag Är (Gudsnamnet som Gud använde om sig själv vid den brinnande busken inför Mose), redan innan Abraham blev till." - Johannes 8:58
"Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. Jag och Fadern är ett." - Johannes 10
"Thomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!" Jesus sade till honom: "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror, fastän de inte ser." - Johannes 20:28
"Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given.
På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste." - Jesaja 9:6
"Se, jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel, det betyder Gud med oss. " - Matteus 1:23
"medan vi väntar på det saliga hoppet, att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus skall träda fram i härlighet." - Titusbrevet 2:13
"Men om Sonen säger han: Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är ditt rikes spira." - Hebreerbrevet 1:8
"Ty i honom bor gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt" - Kolosserbrevet 2:9
"Vi vet att Guds Son har kommit och gett oss förstånd, så att vi känner den Sanne, och vi är i den Sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet." - 1 Johannesbrevet 5:20
När det kommer till diskussioner om exakt vad helvetet innebär eller liknande teologiska frågor som inte handlar om frälsningen så kan man ha olika åsikter utan att det behöver vara livsavgörande.
Däremot när du börjar predika en annan Jesus, som inte är Gud, och ett annat evangelium än det om nådens så är du ute på extremt hal is. Du riskerar att leda både din egen och andras själar till fördärvet och du kommer att få stå tillsvars för det inför Gud.
Det finns dock förlåtelse för alla synder sålänge du omvänder dig och tar emot den riktiga Jesus Kristus.
"Den som tror på mig tror inte på mig utan han som skickade mig" Jesus kanske var en utvald av Gud, han kanske är."Guds son" eller det är han ju oavsett, eller så kanske han är Gud själv. Jag vet bara att jag började be Gud att läka mig(var i ett väldigt dåligt skick) och bad om förlåtelse för allt dumt jag kunde komma på att jag gjort. Efter det så började det hända "grejer" och idag två år senare efter att bitarna började falla på plats så är mitt liv bättre än det någonsin varit. Grejen är den att jag tillbad inte Jesus som en gud, utan gick direkt till Gud, fadern, skaparen. Sen tror jag på idéen om Jesus och vad han lärde ut, och att hans läror verkligen är lösningen på många av våra världsliga problem.
Varför detta fokus på en biljett till den exklusiva "heavens club" och försöka undvika "evig tortyr?" När.ni pratar om vikten av att ha en relation med Jesus(eller Gud) så undrar jag hur det är ställt med den hos vissa s.k kristna, då de som skriker högst om det verkar vara de som bäst behöver en sådan.
Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att jag vet att Gud existerar, bevisen finns i mina såklart subjektiva upplevelser och går inte väga på en våg. Att medvetandet är betydligt mer komplext än vad jag och dagens vetenskap kan förstå. Det finns många fler människor genom historien som påstått att de vet att Gud finns, antagligen fler än vad som finns nedtecknat då inte alla har förärats att inneha en viss betydelse i människans historia. En del påstår att kristendomen är den enda sanna religionen och övriga är satans påhitt men kanske pekar samtliga "stora" religioner mot samma Gud.Jag har bara fördjupat mig i den tibetanska dödsboken och tycker mig se likheter mellan den läran och vad som står i bibeln, fast utryckt på ett annorlunda språk eller sätt, väldigt symboliskt och bildligt precis som bibeln. Mer troligt är då att satan vill få oss att tro på att det inte förhåller sig så.
Senast redigerad av SingleUnit 2025-11-27 kl. 18:03.
Senast redigerad av SingleUnit 2025-11-27 kl. 18:03.