2025-11-27, 19:43
Medlem
Hur hade ni ställt er till att vara vän med någon som jobbar som handläggare på FK. För mig hade det varit omöjligt. En människa som nekar svårt sjuka barn och vuxna ersättning och assistans är ingen god och snäll människa.
Citera
2025-11-27, 19:45
Medlem
HBTKuks avatar
Vem bryr sig.

Har de varit dumma mot dig?
Citera
2025-11-27, 19:52
Medlem
Alla är inte handläggare.
Citera
2025-11-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Hur hade ni ställt er till att vara vän med någon som jobbar som handläggare på FK. För mig hade det varit omöjligt. En människa som nekar svårt sjuka barn och vuxna ersättning och assistans är ingen god och snäll människa.
Jag har inga problem med att vara vän till någon som jobbar på FK alla är inte onda och elaka!
Citera
2025-11-27, 20:17
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

Nu är det ju ett regelverk dom följer å inte individuellt beslut .
Citera
2025-11-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Vem bryr sig.

Har de varit dumma mot dig?
Har ingen kontakt med dom, men man läser ju ofta om hur FK nekar svårt sjuka barn assistans och drar in stöd åt sjuka människor. En god människa beter sig inte så.
Citera
2025-11-27, 20:18
Medlem
Loreias avatar
Ska dom då välja att vara arbetslösa istället för att jobba där? Onda människor behöver väl också ett jobb
Citera
2025-11-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Nu är det ju ett regelverk dom följer å inte individuellt beslut .
Om reglerna är omänskliga ska man följa dom då. Lägervakterna under kriget följde bara reglerna. Det håller inte att resonera så.
Citera
2025-11-27, 20:22
Medlem
Ett något märkligt resonemang, som förmodligen grundar sig i en bristfällig kunskap om hur det svenska systemet faktiskt fungerar. Den enskilde handläggaren prövar ärenden inom en strikt ram som är fastställd genom lagstiftning och domstolspraxis. Visst kan handläggaren spela roll när det kommer till rena gränsfall, men enligt min erfarenhet är dessa fall mycket ovanliga.

Om du tycker att FK sysslar med ondska genom att neka diverse ersättningar är det inte handläggaren du ska betrakta som ond, utan staten som har bestämt vad som gäller.
Citera
2025-11-27, 20:22
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Om reglerna är omänskliga ska man följa dom då. Lägervakterna under kriget följde bara reglerna. Det håller inte att resonera så.

Varför byter du frågeställning?

Dessutom till en fråga som inte hör hemma här!?
Senast redigerad av laughingduck 2025-11-27 kl. 20:37.
Citera
2025-11-27, 20:54
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Såhär brukar jag göra med personer som behandlar människor illa:

Hade jag fått ut något av personen, till exempel att vi har kul ihop, så hade vi kunnat ha en vänskap. Men jag hade inte varit vän med denne "på allvar”. Dvs jag hade inte öppnat upp mig och varit särskilt privat med personen. Så hade det gått till, och jag hade samtidigt hållit mina åsikter om hur rutten personen är för mig själv. Och därtill njutit lite av hur personen går runt med en felaktig självbild och tror att folk tycker om denne mer än dom faktiskt gör, woops.

Ni handläggare på myndigheter som använder er empatiförmåga på ett friskt sätt behöver inte ta åt er. Men ni verkar vara få, måste jag säga. Ni har så nära till hands att missbruka er makt och så många av er (majoriteten?) verkar bara inte kunna låta bli det.
Citera
2025-11-27, 20:59
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Ett något märkligt resonemang, som förmodligen grundar sig i en bristfällig kunskap om hur det svenska systemet faktiskt fungerar. Den enskilde handläggaren prövar ärenden inom en strikt ram som är fastställd genom lagstiftning och domstolspraxis. Visst kan handläggaren spela roll när det kommer till rena gränsfall, men enligt min erfarenhet är dessa fall mycket ovanliga.

Om du tycker att FK sysslar med ondska genom att neka diverse ersättningar är det inte handläggaren du ska betrakta som ond, utan staten som har bestämt vad som gäller.

Men bullshit. I slutändan är det handläggarens subjektiva åsikt som avgör beslutet i dom allra flesta fall. Det är oftast en gråzon, och handläggaren får göra en personlig bedömning. Och det är där som problemen och eländen uppstår och folk blir hemlösa osv.

Ansvaret ligger alltså delvis på individen(handläggaren). Sen kan man diskutera om hur system funkar och hur dom borde vara uppbyggda men det är en annan fråga och inget som påverkar huruvida en handläggare kan välja att strunta i att använda sin empati eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in