Citat:
Jag tror på evangeliernas Jesus och du tror på din församlings Jesus. Nej Jesus är inte Gud. Jesus är Guds son.
Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. — Markus 10:18
Då tog Petrus till orda och sade till Jesus: »Herre, här är oss gott att vara; vill du, så skall jag här göra tre hyddor, åt dig en och åt Moses en och åt Elias en.» Och se, medan han ännu talade, överskyggade dem en ljus sky, och ur skyn kom en röst som sade: »Denne är min älskade Son, i vilken jag har funnit behag; hören honom.» — Matteus 17:4-5
Vid den tiden talade Jesus och sade: »Jag prisar dig, Fader, du himmelens och jordens Herre, för att du väl har dolt detta för de visa och kloka, men uppenbarat det för de enfaldiga. Ja, Fader; så har ju varit ditt behag. Allt har av min Fader blivit förtrott åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern, ej heller känner någon Fadern utom Sonen och den för vilken Sonen vill göra honom känd. -- Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'. — Matteus 11:25-29
Treenighetsläran är människors dogm men är rätt åtminstoner så tillvida att sonen och fadern är ett. Alldeles uppriktigt, mitt mål är inte att rädda min själ utan att föra ut budskapet i evangelierna.
Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. — Matteus 24:14
Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. — Markus 10:18
Då tog Petrus till orda och sade till Jesus: »Herre, här är oss gott att vara; vill du, så skall jag här göra tre hyddor, åt dig en och åt Moses en och åt Elias en.» Och se, medan han ännu talade, överskyggade dem en ljus sky, och ur skyn kom en röst som sade: »Denne är min älskade Son, i vilken jag har funnit behag; hören honom.» — Matteus 17:4-5
Vid den tiden talade Jesus och sade: »Jag prisar dig, Fader, du himmelens och jordens Herre, för att du väl har dolt detta för de visa och kloka, men uppenbarat det för de enfaldiga. Ja, Fader; så har ju varit ditt behag. Allt har av min Fader blivit förtrott åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern, ej heller känner någon Fadern utom Sonen och den för vilken Sonen vill göra honom känd. -- Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'. — Matteus 11:25-29
Treenighetsläran är människors dogm men är rätt åtminstoner så tillvida att sonen och fadern är ett. Alldeles uppriktigt, mitt mål är inte att rädda min själ utan att föra ut budskapet i evangelierna.
Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. — Matteus 24:14
Varför använder du Markus 10:18 till att säga att Jesus inte skulle vara Gud? Om du faktiskt läser vad det står så säger inte Jesus att han inte är god och han säger inte att han inte är Gud. Han frågar bara varför mannen kallade honom god då det inte var uppenbarat vem Jesus var där och då. Mannen kallade alltså indirekt Jesus Gud trots att det inte var uppenbarat än. Det är det som versen syftar på.
Eller menar du att Jesus inte skulle vara god? Hur kunde han då vara utan synd och dö för våra synder?
"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till."
"Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning." - Johannes 1
Hur får du dessa verser till att Jesus inte skulle vara Gud? Jesus är Ordet som blev till kött och bodde bland oss. Och det står klart och tydligt att Ordet VAR Gud och "Genom honom har allt blivit till".
"Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er: Jag Är (Gudsnamnet som Gud använde om sig själv vid den brinnande busken inför Mose), redan innan Abraham blev till." - Johannes 8:58
"Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. Jag och Fadern är ett." - Johannes 10
"Thomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!" Jesus sade till honom: "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror, fastän de inte ser." - Johannes 20:28
"Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given.
På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste." - Jesaja 9:6
"Se, jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel, det betyder Gud med oss. " - Matteus 1:23
"medan vi väntar på det saliga hoppet, att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus skall träda fram i härlighet." - Titusbrevet 2:13
"Men om Sonen säger han: Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är ditt rikes spira." - Hebreerbrevet 1:8
"Ty i honom bor gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt" - Kolosserbrevet 2:9
"Vi vet att Guds Son har kommit och gett oss förstånd, så att vi känner den Sanne, och vi är i den Sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet." - 1 Johannesbrevet 5:20
När det kommer till diskussioner om exakt vad helvetet innebär eller liknande teologiska frågor som inte handlar om frälsningen så kan man ha olika åsikter utan att det behöver vara livsavgörande.
Däremot när du börjar predika en annan Jesus, som inte är Gud, och ett annat evangelium än det om nådens så är du ute på extremt hal is. Du riskerar att leda både din egen och andras själar till fördärvet och du kommer att få stå tillsvars för det inför Gud.
Det finns dock förlåtelse för alla synder sålänge du omvänder dig och tar emot den riktiga Jesus Kristus.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-11-26 kl. 18:50.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-11-26 kl. 18:50.