2017-08-25, 10:02
Medlem
Verkar inte vara så "farligt"...https://www.apoteket.se/globalassets/konsument/pdfer/sakerhetsdatablad/isopropylalkohol---apl-20150522.pdf

Kolla paragraf 11.
Citera
2024-11-24, 17:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Hur farligt är det att dricka skiten?

Hur mår njurar och lever av att dricka det?
Citera
2024-11-26, 14:54
Medlem
Det är väll vad viss typ av alkogel innehåller?
Citera
2025-11-27, 00:19
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur farligt är det att dricka skiten?

Hur mår njurar och lever av att dricka det?

2-3 gånger så potent som etanol och den metaboliseras delvis till aceton
Citera
2025-11-27, 07:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx

Låter ju inte helt nyttigt. Vilka organ tar skada?
Citera
2025-11-27, 07:54
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx

Märker man skillnad på fyllan jämfört med etanol? Blir bakfyllan annorlunda?

Citat:
Undrar också. Brukar hantera en del isopropanol och jag tycker det blir en tyngre känsla jämfört med etanol. Har aldrig försökt berusa mig dock.

Aceton är mindre toxiskt än man skulle kunna tro, åtminstone väldigt mycket mindre än acetaldehyd, som alkoholen bryts ner till i första steget. Däremot så bryts acetaldehyden ner vidare till ättiksyra, så det är väl tveksamt att bakfyllan skulle bli lindrigare än på etanol.
Min gissning baserat på ångorna är att iso ger värre baksmälla.
Citera
2025-11-27, 08:02
Medlem
Isopropanol är relativt ogiftigt. Vilket inte innebär att den är nyttig på något vis. Konsumtion mindre tillrådligt eftersom du, precis som tidigare sagts i tråden, blir acetonförgiftad och överjävligt fyllesjuk dan efter.

Aceton är dock en substans som förekommer naturligt i kroppen och exempelvis vid svälttillstånd kan man lukta ordentlig av aceton. Så vi har mekanismer för att hantera den.

Ska man ändå konsumera den rekommenderas att man köper ren isopropanol på nätet istället för att dricka olika blandningar. Handsprit innehåller tvål och parfym och annan skit.

Det finns att köpa på literflaskor för en billig penning för omedelbar leverans utan några ställda frågor.
Citera
2025-11-27, 08:11
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Drick t röd istället. Mestadels etanol och lite isopropanol. Good luck 👍
Citera
2025-11-27, 09:50
Medlem
KringExs avatar
Citat:

Precis som med etanol så påverkas stora delar av kroppen negativt

Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Märker man skillnad på fyllan jämfört med etanol? Blir bakfyllan annorlunda?

Undrar också. Brukar hantera en del isopropanol och jag tycker det blir en tyngre känsla jämfört med etanol. Har aldrig försökt berusa mig dock.

Aceton är mindre toxiskt än man skulle kunna tro, åtminstone väldigt mycket mindre än acetaldehyd, som alkoholen bryts ner till i första steget. Däremot så bryts acetaldehyden ner vidare till ättiksyra, så det är väl tveksamt att bakfyllan skulle bli lindrigare än på etanol.
Min gissning baserat på ångorna är att iso ger värre baksmälla.

Jag drack en hel del handsprit i somras med både etanol och isopropanol, dock har jag aldrig druckit enbart isopropanol.
Det ska tilläggas att jag drack så pass mycket under så pass lång tid att jag var tvungen att lägga in mig på avgiftning med hjälp av bensodiazepiner på beroendeakuten 😝🥳
Citera
2025-11-27, 10:41
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Isopropylfyllan är heller inte rolig den är ungefär 4x så stark mot GABA än alkohol så du blir väldigt mycket mer sederad. Alltså typ ligga på golvet o kräla en stund för du orkar inte till sängen, och/eller golvet känns trevligt just då 😅
Citera
2025-12-01, 16:45
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Det finns att köpa på literflaskor för en billig penning för omedelbar leverans utan några ställda frågor.

Finns det billigare än biltemas hundring per liter?
Citera
2025-12-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Finns det billigare än biltemas hundring per liter?

Visste inte att Biltema hade. Nej, det torde vara ungefär så billigt som det blir. Sett som snurr i knoppen per krona torde det vara svårslaget. Men låt bli. Det är inte värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in