2025-11-26, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Jag är imponerad av din kunskap om religionerna
Var imponerad åt vart imponerande hör, Den Allsmäktige Gud
Citera
2025-11-26, 07:02
Medlem
Citat:
Naturligtvis har jag letat efter bevis!.
En allsmäktig gud som har skapat universum blir ju bara en löjlig figur om man tror att det är en gubbe med vitt skägg som har en son på jorden med en kvinna.

Okända fenomen förklaras ju ofta med att det var en gud som gjorde någonting, t.ex åskväder och blixtar skulle vara Tor och hans vagn. Att komma med såna påstånde i nutid blir ju lätt så fel eftersom vi börjar få ganska bra koll på hur världen fungerar.

Men visst finns det stollar än idag som letar efter Noas ark,
T.o.m så stolligt att man byggt ett sädes/frö-valv på Svalbard(undermålig/felaktig kopia av Noaks Ark idén).

Att där inte finns någon specifik åskgud är ju liksom andemeningen i monoteismennsom också menar att denn ende allsmäktige Gud inte ska/kan avbildas, vissa t.o.m uttrycker detta i skrivelse som G_d. Att bildagrant tro en gubbe med vitt skägg är Gud är bara du(ateister) som tror.
Citera
2025-11-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Precis, det är moderna vetenskapens efterrekonstruktioner, som med sina intrikata elaborerade teorier och fynd åter och åter visar och bevisar storheten i allsmäktige Gud som visade och visar vägen genom Anden, Ordet och Skriften
Den egentliga skillnaden från igår mot idag är/var att på bibliskt tid var att kunskapen om de intrikata delarna av vetenskapen var strikt hållet av det initierade prästerskapet

Du verkar inte ha koll på vad en efterhandskonstruktion är för något. Kolla upp det.
Det är ju inte så att vetenskapliga teorier går ut på att rationalisera det som står i bibeln.
Citera
2025-11-26, 19:37
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Varför spelar det roll för dig vad andra tror på? måste du håna istället för att vara respektfull?

Jag är intresserad av hur troende kan försvara sin tro.
Citera
2025-11-26, 19:41
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
T.o.m så stolligt att man byggt ett sädes/frö-valv på Svalbard(undermålig/felaktig kopia av Noaks Ark idén).

Att där inte finns någon specifik åskgud är ju liksom andemeningen i monoteismen,som också menar att den ende allsmäktige Gud inte ska/kan avbildas, vissa t.o.m uttrycker detta i skrivelse som G_d. Att bildagrant tro en gubbe med vitt skägg är Gud är bara du(ateister) som tror.
Frövalvet på Svalbard är väl ändå ett bra försök att bevara fröer/grödor.

Som atetist har jag ingen tro på någon gud, det är bara fördelar med det
Citera
2025-11-26, 20:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag är intresserad av hur troende kan försvara sin tro.
Jag har försvarat min tro riktigt mycket i tråden, det är bara att gå igenom sidorna så kan du se hur det ser ut, jag har inte så mycket energi kvar att börja om från början med dig faktiskt det har varit ganska krävande
Citera
2025-11-27, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Du verkar inte ha koll på vad en efterhandskonstruktion är för något. Kolla upp det.
Det är ju inte så att vetenskapliga teorier går ut på att rationalisera det som står i bibeln.
”efterhandskonstruktion” är ditt påhitt och har som gång efter annan inget att göra med vad jag skriver.
Citera
2025-11-27, 03:26
Medlem
Citat:
Frövalvet på Svalbard är väl ändå ett bra försök att bevara fröer/grödor.

Som atetist har jag ingen tro på någon gud,
Ja tanken är god alltså ang frövalvet på Svalbard, dock en undermålig idé kopia av Bibliska Noaks ark
Citera
2025-11-27, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag har försvarat min tro riktigt mycket i tråden, det är bara att gå igenom sidorna så kan du se hur det ser ut, jag har inte så mycket energi kvar att börja om från början med dig faktiskt det har varit ganska krävande
KP ljuger såklart, hen tillhör den lilla skara av ateister som är här med sinne att håna, det är enda intresset de har här.
Citera
2025-11-27, 06:39
Bannlyst
Kan det vara kopplat till att en renodlad ateist går runt och tror att det blir svart när döden kommer, denna inställning måste skapa en dödsångest som spiller ut i allt man gör, tycker och inte tror.
Citera
2025-11-27, 06:53
Medlem
Citat:
”efterhandskonstruktion” är ditt påhitt och har som gång efter annan inget att göra med vad jag skriver.

Det är inget påhitt. Det du presenterade var typexempel på efterhandskonstruktioner.
Förstår du att du aldrig hade kunnat få fram någon information ur bibeln om exempelvis DNA, innan DNA beskrevs vetenskapligt, helt fristående från Bibeln?
Detta visar att det är en efterhandskonstruktion. På så vis kan man få vad som helst att betyda vad som helst och alla religioner är sanna.
Citera
2025-11-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, jag tror inte att vi kan uppnå någon samsyn om vad determinism betyder och vad determinister som Sam Harris säger eftersom jag inte håller med om deras strikta determinism.
Hm, jag är ju inte heller en determinist. Det jag menar är givetvis att både du och jag håller oss till definitionen av begreppet determinism när vi använder oss av ordet.

Citat:
Själv anser jag att en strikt determinism inte kan finnas eftersom en person faktiskt kan överväga att göra val baserat på den information som personen har till sitt förfogande, och då beror valet som personen gör på den information som personen fått, men även baserat på vad personen lärt sig genom tidigare liknande val och valet kan dessutom påverkas genom yttre faktorer (förslag från andra, den inverkan på andra som ett val kan ha, grupptryck eller andra externa faktorer som spelar in).

Jag vill alltså inte gå så långt som att säga att alla val vi gör inte kunde ha gjorts annorlunda, utan jag anser att vi kan lära oss att välja bättre om vi inser att vi borde ha valt annorlunda.

Däremot anser jag heller inte att det finns något fritt val eftersom alla val vi gör är en bedömning mellan minst två alternativ och dessa alternativ är ytterst sällan lika fördelaktiga båda två, utan då får man inkludera framtida effekter och andra faktorer i frågan och försöka bedöma baserat på det tills man hittat det mest logiska alternativet att välja, men inte ens då så är det säkert att det är det val man faktiskt gör eftersom man kan välja att ta i beaktande någon annans önskningar om man väljer även för andra än en själv.

Så, nej, jag tycker inte att det är logiskt att någon skulle vara förutsagd att först bli troende och sedan ateist, så att det över huvud taget finns ateister som varit troende emotsäger tydligt en deterministisk tankeprocess. Det tycker i alla fall jag.

Alltså, jag kan hålla med om att de mest grundläggande valen som vi gör mer eller mindre omedvetet eller instinktivt är deterministiska, men att vi sedan kan ändra det när vi börjar att tänka efter visar att det finns en medveten nivå av val också, om du förstår vad jag menar.
Definitionen av determinism innebär att det är överflödigt att sätta det attributiva adjektivet "strikt", eller "hård" framför det. Om det finns någon minsta slump eller möjlighet för ett medvetande att göra autonoma val som påverkar den materiella världen så är den materiella världen inte längre deterministisk. För mig tyder din vilja till att lägga till "strikt" på att du söker undfly sanningen.

Så, du är inte en determinist. Då återstår kompatibilist och metafysiker. Jag är en metafysiker, eller bekännare av andevärlden. Det förstår jag att du inte är?

Alltså är du en kompatibilist. Som jag ser på er är att ni då från vad vi vet om partiklars och krafters deterministiska beteende, möjligen då med någon form av kvantslump försöker med ordjonglering trolla fram en möjlighet till autonomt väljande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in