2025-11-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Tolv asagudar, tolv gudar i olympen, Israels tolv stammar, Ismael’s tolv söner, tolv djur i Kinesiska mytologin, Hinduismens mahasudarsanacakra tolv ekrade hjul samt de tolv Adityas, Islams tolv Imamer ….osv..osv
Urets tolv timmar, Zodiakens tolv tecken vilket är årets tolv månader och vårdagjämningens tolv tidsepoker - den kosmiska ordningen för oss att vandra skapat av allsmäktige Gud nedskrivet i Bibeln för oss att förstå, självaste grunden för astronomins(vetenskapens) framfart upp till våra dagar och in i framtiden.
Allt står i Bibeln 👍
Men den judiska kalendern har ju 13 månader. Använder inte den Bibeln?
Citera
2025-11-25, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Men den judiska kalendern har ju 13 månader. Använder inte den Bibeln?
Ja Judendomen håller en tidsräkning som blandar mån och sol cykel åren(Tolkat på texten i Moseboken 1 - ”Gud sade: "Varde på himlavalvet ljus som skiljer dagen från natten!" De skall vara tecken som utmärker särskilda tider, dagar och år,
Och det skedde så. Gud gjorde de två stora ljusen”) med ett räknesätt så där uppstår ett 13 månaders år då och då, det förändra dock inte zodiakens tolv tecken och tolv tidsåldrarna då fiskens tecken(med de två fiskarna) används dubbelt upp när 13 månaders året infaller……(Kan ligga nåt i detta varför de inte accepterade Jesus som Messias)

Tillägg - det verkar som denna tidsräkning med 13 månaders år att infaller då och då togs i bruk på 300 talet, således samtida med kristendomen
Senast redigerad av Kirev 2025-11-25 kl. 12:19.
Citera
2025-11-25, 12:37
Medlem
Citat:
Svart Hål - Big Bang teorin talar om ursprung ur ett svart hål, Ordet som var med Gud synonymt med Big Bang.
DNA - ormen i paradiset talar om DNA förändring(slingrande orm - DNA sträng), styckeni Bibeln berättar om Gud vet allt om oss även i vårt embryo tillstånd - DNA
Sjukdomar och botemedel - orm igen(symbol för medicin), Moses tillverkar en kopparorm som medicin mot förgiftning/sjukdom, kopparormen - syringe, - vaccination, antibiotika- ”vid sjukdom bli smord i (läkande)olja, bakterier - grekiska bakterion betyder stav- Moses stav förvandlas till en orm, åter igen Ormen symbolisk för sjukdom och medicin…..osv..osv

Allt av verklighetsrelevans finns att läsa om i Bibeln

Efterhandskonstruktioner. Man kan få vilken bok som helst att säga vad som helst med den metoden. Vilket religiösa också gör med alla möjliga religiösa urkunder.
Du hade aldrig kunnat dra slutsatsen att det står något om svarta hål eller DNA innan dessa saker beskrevs vetenskapligt. Det är bara något du kan rationalisera fram i efterhand.
Citera
2025-11-25, 18:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Återvänder till din post för att se vad vi kan nå för samsyn. Först undrar jag då om du numera håller med om att determinism per definition inte tillåter någon möjlighet till väljande? Att den fria viljan enligt determinismen är tillvarons mest grundläggande illusion?

Jag känner över huvud taget inte igen mig i vad du pratar om här. Det du tolkar in som något jag skulle stå för blir för mig någon form av snömos som jag upplever stark obehagskänsla av att försöka trycka in i min skalle.

Tror att vi först måste ha samsyn på vad determinism betyder och vad determinister som Sam Harris säger.

Nej, jag tror inte att vi kan uppnå någon samsyn om vad determinism betyder och vad determinister som Sam Harris säger eftersom jag inte håller med om deras strikta determinism.

Själv anser jag att en strikt determinism inte kan finnas eftersom en person faktiskt kan överväga att göra val baserat på den information som personen har till sitt förfogande, och då beror valet som personen gör på den information som personen fått, men även baserat på vad personen lärt sig genom tidigare liknande val och valet kan dessutom påverkas genom yttre faktorer (förslag från andra, den inverkan på andra som ett val kan ha, grupptryck eller andra externa faktorer som spelar in).

Jag vill alltså inte gå så långt som att säga att alla val vi gör inte kunde ha gjorts annorlunda, utan jag anser att vi kan lära oss att välja bättre om vi inser att vi borde ha valt annorlunda.

Däremot anser jag heller inte att det finns något fritt val eftersom alla val vi gör är en bedömning mellan minst två alternativ och dessa alternativ är ytterst sällan lika fördelaktiga båda två, utan då får man inkludera framtida effekter och andra faktorer i frågan och försöka bedöma baserat på det tills man hittat det mest logiska alternativet att välja, men inte ens då så är det säkert att det är det val man faktiskt gör eftersom man kan välja att ta i beaktande någon annans önskningar om man väljer även för andra än en själv.

Så, nej, jag tycker inte att det är logiskt att någon skulle vara förutsagd att först bli troende och sedan ateist, så att det över huvud taget finns ateister som varit troende emotsäger tydligt en deterministisk tankeprocess. Det tycker i alla fall jag.

Alltså, jag kan hålla med om att de mest grundläggande valen som vi gör mer eller mindre omedvetet eller instinktivt är deterministiska, men att vi sedan kan ändra det när vi börjar att tänka efter visar att det finns en medveten nivå av val också, om du förstår vad jag menar.
Citera
2025-11-25, 18:47
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Är det inte då för dig mest rimliga att du läser vad som skrivs på vetenskapsforumet istället för vad som skrivs här ?

Jo då, men jag är intresserad av människor som har en tro, jag vill veta hur man kan tappa bort sitt kritiska tänkande och bara acceptera alla religösa påstånden. Jag vill även veta varför många slänger in "Det är Guds verk" istället för att faktiskt försöka ta reda på fakta.

Varför använder de "God of the gaps"? Vill de desperat hålla fast i Bibelns världsbild? Är de rädda för att se sanningen om livet, döden och universum? Vågar de inte ta del av kunskapen att vi är obetydliga djur som lever ett kort tag, på en liten obetydlig planet i utkanten av universum?
Senast redigerad av Kernelpanic 2025-11-25 kl. 19:15.
Citera
2025-11-25, 18:50
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Tolv asagudar, tolv gudar i olympen, Israels tolv stammar, Ismael’s tolv söner, tolv djur i Kinesiska mytologin, Hinduismens mahasudarsanacakra tolv ekrade hjul samt de tolv Adityas, Islams tolv Imamer ….osv..osv
Urets tolv timmar, Zodiakens tolv tecken vilket är årets tolv månader och vårdagjämningens tolv tidsepoker - den kosmiska ordningen för oss att vandra skapat av allsmäktige Gud nedskrivet i Bibeln för oss att förstå, självaste grunden för astronomins(vetenskapens) framfart upp till våra dagar och in i framtiden.
Allt står i Bibeln 👍

Jag är imponerad av din kunskap om religionerna
Citera
2025-11-25, 19:08
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Har du någon gång letat efter bevis?

Naturligtvis har jag letat efter bevis!
Det är allt intressant att läsa mer om religion och det blir ju uppenbart att det ofta finns en hel del likheter mellan dem.
Alla gudar är ganska lika oss människor, vilket inte är så konstigt eftersom vi har skapat dem.
En allsmäktig gud som har skapat universum blir ju bara en löjlig figur om man tror att det är en gubbe med vitt skägg som har en son på jorden med en kvinna.

Okända fenomen förklaras ju ofta med att det var en gud som gjorde någonting, t.ex åskväder och blixtar skulle vara Tor och hans vagn. Att komma med såna påstånde i nutid blir ju lätt så fel eftersom vi börjar få ganska bra koll på hur världen fungerar.

Men visst finns det stollar än idag som letar efter Noas ark, tror att gud övervakar deras tankar, är rädda för helvetet, tror på mirakel osv osv
Citera
2025-11-25, 22:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Det är allt intressant att läsa mer om religion och det blir ju uppenbart att det ofta finns en hel del likheter mellan dem.
Alla gudar är ganska lika oss människor, vilket inte är så konstigt eftersom vi har skapat dem.
En allsmäktig gud som har skapat universum blir ju bara en löjlig figur om man tror att det är en gubbe med vitt skägg som har en son på jorden med en kvinna.

Okända fenomen förklaras ju ofta med att det var en gud som gjorde någonting, t.ex åskväder och blixtar skulle vara Tor och hans vagn. Att komma med såna påstånde i nutid blir ju lätt så fel eftersom vi börjar få ganska bra koll på hur världen fungerar.

Men visst finns det stollar än idag som letar efter Noas ark, tror att gud övervakar deras tankar, är rädda för helvetet, tror på mirakel osv osv
Varför spelar det roll för dig vad andra tror på? måste du håna istället för att vara respektfull?
Citera
2025-11-26, 02:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

A scoffer, in biblical terms, is someone who responds to moral or spiritual ideas with mockery and refuses to accept correction. The issue isn’t simple disagreement—it’s the attitude of treating the topic as beneath serious consideration.

Scoffing often signals deeper patterns in a person’s thinking: a reliance on pride or overconfidence, a resistance to learning, or a habit of dismissing anything that challenges their worldview. Psychologically, scoffing can be a defense mechanism, a way to protect one’s beliefs or ego from scrutiny. Recognizing scoffing in oneself or others can help identify where communication is likely to break down and where patience, clarity, or humility is needed to engage productively.
Citera
2025-11-26, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Efterhandskonstruktioner. Man kan få vilken bok som helst att säga vad som helst med den metoden. Vilket religiösa också gör med alla möjliga religiösa urkunder.
Du hade aldrig kunnat dra slutsatsen att det står något om svarta hål eller DNA innan dessa saker beskrevs vetenskapligt. Det är bara något du kan rationalisera fram i efterhand.
Precis, det är moderna vetenskapens efterrekonstruktioner, som med sina intrikata elaborerade teorier och fynd åter och åter visar och bevisar storheten i allsmäktige Gud som visade och visar vägen genom Anden, Ordet och Skriften
Den egentliga skillnaden från igår mot idag är/var att på bibliskt tid var att kunskapen om de intrikata delarna av vetenskapen var strikt hållet av det initierade prästerskapet
Citera
2025-11-26, 03:29
Medlem
Citat:
Jo då, men jag är intresserad av människor som har en tro, jag vill veta hur man kan tappa bort sitt kritiska tänkande och bara acceptera alla religösa påstånden. Jag vill även veta varför många slänger in "Det är Guds verk" istället för att faktiskt försöka ta reda på fakta.

Varför använder de "God of the gaps"? Vill de desperat hålla fast i Bibelns världsbild? Är de rädda för att se sanningen om livet, döden och universum? Vågar de inte ta del av kunskapen att vi är obetydliga djur som lever ett kort tag, på en liten obetydlig planet i utkanten av universum?
Så du vill ha reda på fakta hur det ligger till om religioner, då finns det högskole/universitets program och kurser i teologi att läsa.
Citera
2025-11-26, 04:12
Medlem
Citat:
Naturligtvis har jag letat efter bevis!.

Men visst finns det stollar än idag som letar efter Noas ark,
T.o.m så stolligt att man byggt ett sädes/frö-valv på Svalbard(undermålig/felaktig kopia av Noaks Ark idén).

Att där inte finns någon specifik åskgud är ju liksom andemeningen i monoteismen,som också menar att den ende allsmäktige Gud inte ska/kan avbildas, vissa t.o.m uttrycker detta i skrivelse som G_d. Att bildagrant tro en gubbe med vitt skägg är Gud är bara du(ateister) som tror.
Senast redigerad av Kirev 2025-11-26 kl. 04:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in