2025-11-26, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag hoppas du menar 80% av energiinnehållet i maten. Prova köra keto någon månad och minska sedan sakta fettdelen i maten. Det är då kroppen börjar ta av sitt fettlager på allvar.

Nej nej. Det är just fett som är viktigt att äta. =) Keto från idag och livet ut är ett hett tips!
Citera
2025-11-26, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leif60
Det finns inga vetenskapliga belägg för att periodvis fasta är bättre än samma minskning av kalorier över längre tid. Oavsett vilken 5:2, 3:1 8:16 eller annan fastediet du väljer så kommer du inte få bättre resultat än om du hade minskat kalorierna lika mycket men jämt över längre tid.
Inte i något avseende är periodvis/intermittent fasta överlägset kalorirestriktion. Inte heller såsom Vetenskapens värld på TV påstod för ett antal veckor sedan att fasta behövs för autofagi för att förlänga livet.
Varför avslöjas inte fastebluffen? Tror ni på att periodvis fasta är bättre/nyttigare än samma minskning av kalorier men över lite mer tid?

Forskning visar att periodisk fasta kan ge större uthållighet, dvs är lättare att klara än att räkna kalorier.

Ja, viktignedången är densamma om kaloriintaget är lika, men det är ju inte det som är grejen. Du måste mäta avhoppsfrekvensen och följsamheten av dieten, dvs hur motiverade folk är att vara uthålliga. Uthålligheten kan vara bättre vid vissa typer av periodisk fasta. Främst 4:3 / 5:2-fasta, men även 8 timmars ätfönster. Vissa andra dieter har också bra uthållighet, t.ex. medelhavskost. Förmodligen för att det är gott och man får bli mätt.

Följsamheten vid allt för strikt low-carb tenderar att minska med tiden. Märkligt. Man får ju bli mätt vid den kosten. Kanske beror det på att det krockar för mycket med omgivningens matvanor och vad som serveras på restauranger, mm, så det blir för jobbigt att vara följsam.

Min egen erfarenhet är att jag när jag når ned till en viss vikt och sedan händer inget. En viktnedgångs-platå. Som om kroppen hittar ett jämviktsförhållande mellan hur mycket jag rör mig och äter - jag slutar motionera när jag är hungrig. Kanske att räkna kalorier och kombinera med ett strikt motionsprogram skulle funka bättre mot det än intermittent fasta där man får äta så mycket man vill.
Senast redigerad av guru1966 2025-11-26 kl. 14:57.
Citera
2025-11-26, 15:05
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nej nej. Det är just fett som är viktigt att äta. =) Keto från idag och livet ut är ett hett tips!
Visst är fett viktigt men en del av det kan ju få komma från kroppsfettet Får man ner insulinhalten i blodet sker detta automatiskt. Sådant jag lärt mig den hårda vägen.
Citera
2025-11-26, 15:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Ja, viktignedången är densamma om kaloriintaget är lika, men det är ju inte det som är grejen. Du måste mäta avhoppsfrekvensen och följsamheten av dieten, dvs hur motiverade folk är att vara uthålliga. Uthålligheten kan vara bättre vid vissa typer av periodisk fasta. Främst 4:3 / 5:2-fasta, men även 8 timmars ätfönster.

Ja, precis. Det är ofta inte dieten som spelar roll, utan hur svårt det är att följa den.

På 70-talet var folk smala, åt socker och hade karies. Men tror det var sockret som gjorde att man blev smal. Man åt väldigt små middagar. Våra tallrikar var lika stora som assietter idag. Skulle man äta så lite idag skulle man få lite panik för att man inte kände sig mätt. Men på den tiden åt man gärna en liten efterrätt, OK att det var socker och ganska onyttigt, men mängden var inte jättestor. Att man fick äta denna, gjorde att det var helt OK att man inte var mätt av middagsmaten.

Och ofta tog man kaffe direkt på maten, vilket var tröstande.

På samma sätt kan uppdelning av ättider minska själva skräcken att inte få äta. Äter man två dagar kalorisnålt vet man att det snart kommer en dag med mer kalorier.
Citera
2025-11-27, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, precis. Det är ofta inte dieten som spelar roll, utan hur svårt det är att följa den.

På 70-talet var folk smala, åt socker och hade karies. Men tror det var sockret som gjorde att man blev smal. Man åt väldigt små middagar. Våra tallrikar var lika stora som assietter idag. Skulle man äta så lite idag skulle man få lite panik för att man inte kände sig mätt. Men på den tiden åt man gärna en liten efterrätt, OK att det var socker och ganska onyttigt, men mängden var inte jättestor. Att man fick äta denna, gjorde att det var helt OK att man inte var mätt av middagsmaten.

Och ofta tog man kaffe direkt på maten, vilket var tröstande.

På samma sätt kan uppdelning av ättider minska själva skräcken att inte få äta. Äter man två dagar kalorisnålt vet man att det snart kommer en dag med mer kalorier.

Du tror och hade det inte varit kul att lära sig hur det faktiskt är? Du har tyvärr rätt så fel.
Citera
2025-11-27, 14:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Du tror och hade det inte varit kul att lära sig hur det faktiskt är? Du har tyvärr rätt så fel.

Du kunde ju likagärna säga ingenting, om du inte påpekar varför det är fel.

Eller vill du att jag ska gå in efter varje dina inlägg och skriva du har fel och inget annat?
Citera
2025-11-27, 14:03
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Varför skulle periodisk fasta vara bluff? Ju mindre man äter, ju smalare blir man såklart!
Citera
2025-11-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du kunde ju likagärna säga ingenting, om du inte påpekar varför det är fel.

Eller vill du att jag ska gå in efter varje dina inlägg och skriva du har fel och inget annat?

Jo fast jag ville mest göra dig uppmärksam på det. Eftersom jag redan vet svaret så tänkte jag mest att du själv kunde ta reda på det om du är intresserad.
Citera
2025-11-27, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Varför skulle periodisk fasta vara bluff? Ju mindre man äter, ju smalare blir man såklart!

Periodisk fasta innebär inte att man äter mindre.
Citera
2025-11-27, 14:11
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Periodisk fasta innebär inte att man äter mindre.

Hur kan du veta det om jag får fråga?
Citera
2025-11-27, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Hur kan du veta det om jag får fråga?

Eftersom jag vet vad periodisk fasta är. Har några tusen timmar i ämnet. Samt att jag har 15 år års egen erfarenhet inom näringslära. Så om du undrar vad det är så föreslår jag först att du googlar lite och läser och om du får frågor svarar jag gärna på dem. =)
Senast redigerad av JohnWicks 2025-11-27 kl. 14:22.
Citera
2025-11-27, 14:20
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Eftersom jag vet vad periodisk fasta är. Har några tusen timmar i ämnet. Samt att jag har 15 år års egen erfarenhet inom näringslära.

Det låter onekligen som att du har rejäla meriter. Vad är periodisk fasta, kan du göra en kort sammanfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in