2025-11-25, 22:09
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Kan vi inte enas om att bostadsmarknaden i Sverige borde stöpas om mer i linje med vårt allas favoritland: Korea.

Något sådant land har väl inte funnits sen typ 1910, men oavsett om du syftar på Nord- eller Sydkorea så fungerar troligtvis bostadsmarknaden där bättre än i Sverige.
Citera
2025-11-25, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Att ta Stockholms för tillfället mest upphaussade område dit alla töntar vill flytta säger lika mycket som när andra påvisar pågående kollaps med hänvisningar till boenden i Kramfors.

Istället för att killgissa föreslår jag att du gör en liknande utvärdering av andra jämförbara områden utanför tullarna, några förslag: Råsunda, Bromma, Midsommarkransen, Gröndal, Enskede. Det är dom områdena, utanför tullarna med sekelskifte och jämförbar distans till "stan" jag kan komma på på rak arm.

Och ja, det finns massvis områden utanför tullarna där priserna gått helt åt andra hållet, mkt drivet av dåliga föreningar, trista när områden, trista byggnader, dåliga kommunikationer etc.

Syftet med inlägget är snarare att belysa att bra områden med bra föreningar, även utanför tullarna, står sig ganska väl trots "rådande krasch"
Senast redigerad av Aabbcc123 2025-11-25 kl. 22:56.
Citera
2025-11-26, 06:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag säger inte emot dig gällande att om priserna på bostäder står stilla och lönerna ökat så har bostäder tappat i värde. Däremot menar jag att alla har drabbats av den höga inflationen, inte bara bostadsägare, och effekten av inflationen har varit mindre på bostäder eftersom löneökningstakten har varit så låg.

Att sedan exempelvis nyproduktioner har gått ner i pris håller jag med om, nu pratar jag bara om hur inflationen har påverkat bostäder.
Om bostäder påverkas mindre av inflation än mannagryn är väl iofs rätt ointressant, det som betyder något är att inflationen påverkar.villet huvuddelen av skribenterna i tråden inte greppar.
Citera
2025-11-26, 06:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Istället för att killgissa föreslår jag att du gör en liknande utvärdering av andra jämförbara områden utanför tullarna, några förslag: Råsunda, Bromma, Midsommarkransen, Gröndal, Enskede. Det är dom områdena, utanför tullarna med sekelskifte och jämförbar distans till "stan" jag kan komma på på rak arm.

Och ja, det finns massvis områden utanför tullarna där priserna gått helt åt andra hållet, mkt drivet av dåliga föreningar, trista när områden, trista byggnader, dåliga kommunikationer etc.

Syftet med inlägget är snarare att belysa att bra områden med bra föreningar, även utanför tullarna, står sig ganska väl trots "rådande krasch"
Så nu är vi nere på några utvalda områden i Stockholm för att visa på hur bostadsmarknaden frodas
Citera
2025-11-26, 06:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
BR är upp 9,5% sedan botten dec 2022 enligt Mäklarstatistik, under samma period har inflationen varit 6,5% enligt scb.

Att hyra en stor br utan kötid eller en villa kostar 50-100% mer än att äga
Så vi har haft en inflationstakt i Sverige sedan år 2022 på 6,5 %
Enbart under 2022 så urholkades köpkraften med över 8 % även under år 2023 låg inflationstakten runt 8 % för att falla brant under 2024 till strax under 3%.
Inåt verkar vi hamna runt 3 % igen om inte något drastiskt händer i november och december.
Citera
2025-11-26, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så vi har haft en inflationstakt i Sverige sedan år 2022 på 6,5 %
Enbart under 2022 så urholkades köpkraften med över 8 % även under år 2023 låg inflationstakten runt 8 % för att falla brant under 2024 till strax under 3%.
Inåt verkar vi hamna runt 3 % igen om inte något drastiskt händer i november och december.

Kpi-index dec 22- okt 25 har ökat något över 6% ja? Under 2022 ökade den med 13% drygt.

Inflation totalt sen innan covid är upp runt 25%
Citera
2025-11-26, 09:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Kpi-index dec 22- okt 25 har ökat något över 6% ja? Under 2022 ökade den med 13% drygt.

Inflation totalt sen innan covid är upp runt 25%
Testa. 1 jan 22 till okt 25.
Citera
2025-11-26, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Testa. 1 jan 22 till okt 25.

Fast jag har aldrig pratat om 2022 så oklart varför du tar upp det.

DU hävdar att ”real uppgång på bostäder inte finns längre”.

Det är felaktigt. Den finns. Den stora (och enda) nedgången som verkligen kom nominellt på bostadsmarknaden var under 2022, 2022 var också året när inflationen tok peakade.

Bostadspriserna har ökat realt sedan december 2022 då bostadspriserna bottnade.

Ditt påstående var mao felaktigt
Citera
2025-11-26, 15:43
Medlem
Hemnets aktie fortsätter att falla och är -50 % i år. Booli verkar mer och mer ta över - fullt förståeligt med de makalösa annonspriserna Hemnet tar ut.
Citera
2025-11-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Hemnets aktie fortsätter att falla och är -50 % i år. Booli verkar mer och mer ta över - fullt förståeligt med de makalösa annonspriserna Hemnet tar ut.

Ja jag förstår verkligen inte hemnets säljmodell längre, priset för premiumpaketet är i princip vad många mäklare i Stockholm tar i fast arvode Läste också någonstans att 1/4 av alls försäljningar inte ens går genom hemmet längre, tror det var ute 2025 det gällde.

Sen har du booli som är många gånger bättre om från köparens perspektiv då dom förenklar analys av brfer och gör den biten betydligt mer transparant.
Citera
2025-11-26, 21:20
Medlem
Citat:

Bra jobbat! Skönt att nån i den här tråden orkar lägga ner lite tid och energi på övriga drägg som huserar i tråden.
Citera
2025-11-26, 22:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Skeptisk till att priserna gått upp något att tala om ens i dessa förortsområden om man räknar in inflationen under perioden, även om de förmodligen stått sig betydligt bättre. Kan man ta fram siffror på det? Var ligger förresten "sekelskiftenshusen" i Bromma? Är det inte mycket 30-50-tal där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in