2025-11-26, 20:31
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, han säger givetvis detta för att förbättra Helge Fossmos odds. Under rättegången drev ju Fossmos försvar linjen att Sara Svensson utfört morden, men att detta inte gjorts på inrådan av Helge Fossmo. Nu när dom nya uppgifterna kring Sara Svensson dykt upp så har ju det lett till två möjligheter för Helge Fossmo:
1. Sara Svensson frias för mordet, vilket betyder att Helge Fossmo "automatiskt" faller bort som anstiftare.
2. Sara Svensson frias för mordet, vilket gör att Helge Fossmo kan hänvisa till alternativ gärningsman och/eller anstiftare.

...det är väl därför advokaten säger som han gör!

Ok. Tack för klargörande 👍👍
Citera
2025-11-26, 20:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livremmen
Exakt kompis! Höftskottet är inte dödande eftersom Alexandra var död innan. Det kom inget blod heller eftersom hon redan blött ur.

Precis. Hon var död när hon blev skjuten i höften. Finns ingen blodfläck på madrassen vid höftregionen och syns inget på kroppen på fotona på brottsplatsen. Förutom blod i håret och på huvudet.
Citera
2025-11-26, 20:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu var ju mitt inlägg mest ämnat åt att belysa att det handlar om nya omständigheter/uppgifter. Men jag får väl svara dig ändå:

Nu är fallet gammalt och jag har inga detaljkunskaper, så rätta mig gärna om jag har fel. Men ett skott har ju träffat offrets höft och borde då inte gjort någon större åverkan på sängen. Vi har sedan två skott som skjutits i huvudet på offret och rimligen heller inte påverkat sängens beskaffenhet nämnvärt. Kvar finns då två potentiella skott enligt Aftonbladets uppgifter. Frågan är då om dessa två skott(hål) i praktiken kan utgöra en sådan "tesil" där blodet fullkomligt rinner ut? Betänk också att det kulorna och sedan blodet skall tränga igenom är kuddar/täcke, sängkläder, madrasser och själva sängstommen. Som sagt jag vet inte mer än någon annan, men det kan nog inte bara avfärdas?

Först och främst så handlar ju inte diskussionen om huruvida "HON skjutit tre eller fem skott" som du skriver, utan snarare om vem som skjutit de två andra skotten när det angetts att hon bara skjutit tre.
Men hur som helst: Om Sara Svensson har angett TRE skott, åklagaren har åtalat henne för TRE skott och rätten satt tilltro till hennes berättelse och dömt henne för TRE skott - så spelar det ju såklart roll om man upptäcker FEM skott, för då visar det ju att någon annan måste ha skjutit!? Då är ju Hovrättens dom felaktig, eftersom Hovrätten utgått från att Sara Svenssons uppgifter om tre skott stämmer.

Såg inslaget på 200 sekunder. Där visas autentiska bilder på den aktuella sängen. Man ser tydligt att det finns ett antal skotthål i sängmadrassen i huvudhöjd.

Sedan sköts hon väl med en 38a revolver. Sannolikt med helmantlade kulor. Dessa kulor torde med lätthet gå rakt genom huvudet och genom en resårmadrass på det korta avståndet.

Har hon hävdat att det skjutits tre skott och det visar sig ha varit fem. Då är inte min slutsats att det måste varit någon annan som skjutit två, utan mest sannolikt betyder det att hon misstagit sig och faktiskt skjutit fem. Kanske vill hon inte framställa sig som en kallhamrad mördare som tömmer hela trumman, utan hon vill framstå som rädd, osäker och svag?
Citera
2025-11-26, 20:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det är precis så man gör enligt skolboken. Man sätter ett säkert skott i kroppen på lite avstånd för att undvika överraskningar och sen går man fram och avrättar personen.

Har jag aldrig hört. Inte på en sovande person.
Ett skott i nacken eller tinningen räcker bra.
Att börja med att skadeskjuta och kanske få till ett skrik verkar oerhört dumt.
Citera
2025-11-26, 20:36
Avstängd
Ksenia74s avatar
Sara verkar inte vara personen som är kapabel att skjuta någon hon är för försynt och blyg.Helge ligger bakom allting.
Citera
2025-11-26, 20:37
Medlem
ziracorns avatar
Både GW och Lapidus börjar backa en aning. Tyder på att det här nog är glömt om nån vecka eller så.

Johan E. lämnar in en resning, och det är det.

Kommer avslås.

Sen får man tycka vad man vill om polisutredning/åklagare/domare etc.

Snuten har ju dokumenterat kasst på brottsplatsen, så långt kan vi va eniga (eller?)
Citera
2025-11-26, 20:41
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Både GW och Lapidus börjar backa en aning. Tyder på att det här nog är glömt om nån vecka eller så.

Johan E. lämnar in en resning, och det är det.

Kommer avslås.

Sen får man tycka vad man vill om polisutredning/åklagare/domare etc.

Snuten har ju dokumenterat kasst på brottsplatsen, så långt kan vi va eniga (eller?)

Var ju likadant med hon Marina som blev skjuten I huvudet ,hennes blodpöl hittade man lång tid efter mordet. Här i Knutby har polisen aldrig redogjort för någon blodpöl i förundersökningen
Citera
2025-11-26, 20:42
Medlem
Livremmens avatar
Några personer som har gått helt under radarn är

ÅSA
PETER
PATRIK
SAMUEL
FARID

Helge och Sara har varit syndabockar! Jag hävdar återigen bestämt att Helge inte skickat alla smsen och att Alexandra varit död i flera timmar innan Sara OCH den riktiga mördaren dök upp.

Sara fick skjuts av en bil till kullen, gick i redan på förhand gjorda fotspår och sköt på en redan död kropp. Mördaren såg till att hon gick upp igen ,(för att se till att Sara faktiskt skulle tro att hon dödat Alexandra).
Sedan gick dom tillsammans ner till Daniel, Sara knackade på dörren, Mördaren ställer sig framför och skjuter honom i ansiktet och bröstet. Där tar sig båda tillbaka bilen, som står och väntar. Sedan kör mördaren och chaufför någonstans som vi inte vet var och hoppar ur. Sedan försvinner mördaren och chauffören.
Sara lämnas ensam i bilen och kör söderut....blir stoppad i en kontroll och resten vet vi.

Sara skyddade de andra två medhjälparna genom att säga att hon gjorde det själv. Sedan när det blev känt att Helge knullat på Annette, Alexandra, Sara, Åsa. Mfl. Så vänder sig hela bygde emot honom och han pekas ut som syndabock av Patrik W, Peter G, Åsa OCH Sara!
Dessförinnan så skyddade dem honom, bad för honom och sa "täppte igen".

Det folk inte fattar, är att dessa människor ÄN idag är troende, lojala och sluter sig. Knutby Filadelfia kanske inte finns kvar, men livsstilen är inte försvunnen. Konspirationer, hemligheter och tystnadskulturen är inte död. Och folk tiger ännu!

Det finns människor som vet! Men som av olika anledningar inte kan, vågar eller vill öppna truten om det intr gäller att sälja böcker, vara med i poddar eller synas i tv.

Jesus ser er, han vet likt som jag vet att NI VET !
Citera
2025-11-26, 20:47
Medlem
Livremmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Sara verkar inte vara personen som är kapabel att skjuta någon hon är för försynt och blyg.Helge ligger bakom allting.

Varken Sara eller Helge är kapabla. Dom är två "nyttiga idioter".

Helge är en tomte, en spexare och pratkvarn. Sara är för blyg och kan inte ens skälla ut en kotte.

Det är andra som ligger bakom.

ÅSA VET .....
och kolla vilka som varit hennes tappra riddare och försvarare under en lång tid . Så kommer ni att märka
Citera
2025-11-26, 20:52
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Var ju likadant med hon Marina som blev skjuten I huvudet ,hennes blodpöl hittade man lång tid efter mordet. Här i Knutby har polisen aldrig redogjort för någon blodpöl i förundersökningen

Har för mig att snuten beskrev blodpölen i FUP, men dom fotade den aldrig, vilket såklart är tjänstefel å det grövsta!!!!!!!!!!
Citera
2025-11-26, 20:52
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Tänk ett varv till..
Fossmo har såklart redan skjutit henne innan Sara gjorde det..Sen skyller han på Sara.
Han låg i ett angränsande rum och hörde INTE skotten på.120 Decibel men han hörde sms-plingen från Sara...
Barnflickan har i förhör berättat att hon sköt Alexandra Fossmo först med ett skott (träffade låret) för att sedan gå till sidan av sängen och skjuta henne med två skott mot huvudet. Hur många skotthål hade Alexandra? Menar du att Helge sköt henne med några skott innan också? Varför utelämnade Aftonbladet sekvensen ur filmen från rekonstruktionen där Sara säger att offret sa "aj" när hon skjutit första skottet? Självklart har Aftonbladet medvetet utelämnat det, av för mig okänd anledning.
Citera
2025-11-26, 20:54
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

Hon sköt ju grannen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in