Citat:
Ursprungligen postat av
JagGillarTapeter
Hej på er.
Är 30+ och arbetslös. Jobbade med media (foto,redigering, hemsidor och sånt) som AI har så gott som käkat upp. Otroligt dålig marknad, fick höra från arbetsförmedlingen att trots bra cv och goda meriter så bör jag se över att söka andra jobb och eventuellt utbilda mig till något annat.
Sökt i ca 3 månader nu och bara fått en intervju där jag blev ghostad efter intervjun.
Livet känns dystert. Har länge funderat på om jag ska flytta från Sverige då jag mår väldigt dåligt av vädret och kulturen här. Hur kallt samhället är, prestigefyllt speciellt i Stockholm där jag bor.
Jag älskar mina vänner men jag känner inte att jag är lycklig här helt enkelt. Och det har varit så under de senaste jobben jag haft också så det är inte bara för att jag är arbetslös.
o flera år har det varit att jag motiveras för att jag bokat en resa snart.
Jag känner en dragning till ett enklare liv, varmare breddgrader och med nöje i vardagen.
Känns drömmigt att typ jobba i receptionen på ett hotell, cykla överallt och gå olika kurser och aktiviteter olika dagar i veckan.
Jag behöver inte lyx, jag vill bara må bra.
Jag har 1,5m i besparingar. Vet att många har mer men tycker ändå jag gjort bra som fått det trots omständigheter.
Är det nu jag tar klivet och vågar försöka hitta ett nytt liv? Eller är jag bara en naiv drömmare?
Önskar lite visdomsord!
Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Det brukar sällan bli bättre någon annanstans, i vart fall inte ensam. Arbetslösheten är i princip lika hög överallt i Europa, utom i Danmark.
Allt det som är dåligt, och det man eventuellt tycker om i Sverige, blir också väldigt mycket mer påtagligt, när man befinner sig på en annan plats.
Ta med dig A-kassan dit du tänker resa, det kan man göra i tre månader. Så drar du inte allt för stora lass på din buffert.
Det första fetade kan indikera att ett liv i Asien kan fungera, men det andra fetade visar på att man bör befinna sig inom eu när man "testar".
Nu kan jag bara tipsa om thailand (inga röda kvarter mm), Hittar du någon på nätet som tex vill prata om buddism så är du på rätt väg, nobba alla som vill ha pengar/stöd...