2025-11-26, 17:24
Medlem
Hej på er.
Är 30+ och arbetslös. Jobbade med media (foto,redigering, hemsidor och sånt) som AI har så gott som käkat upp. Otroligt dålig marknad, fick höra från arbetsförmedlingen att trots bra cv och goda meriter så bör jag se över att söka andra jobb och eventuellt utbilda mig till något annat.
Sökt i ca 3 månader nu och bara fått en intervju där jag blev ghostad efter intervjun.

Livet känns dystert. Har länge funderat på om jag ska flytta från Sverige då jag mår väldigt dåligt av vädret och kulturen här. Hur kallt samhället är, prestigefyllt speciellt i Stockholm där jag bor.
Jag älskar mina vänner men jag känner inte att jag är lycklig här helt enkelt. Och det har varit så under de senaste jobben jag haft också så det är inte bara för att jag är arbetslös.
o flera år har det varit att jag motiveras för att jag bokat en resa snart.

Jag känner en dragning till ett enklare liv, varmare breddgrader och med nöje i vardagen.
Känns drömmigt att typ jobba i receptionen på ett hotell, cykla överallt och gå olika kurser och aktiviteter olika dagar i veckan.
Jag behöver inte lyx, jag vill bara må bra.

Jag har 1,5m i besparingar. Vet att många har mer men tycker ändå jag gjort bra som fått det trots omständigheter.

Är det nu jag tar klivet och vågar försöka hitta ett nytt liv? Eller är jag bara en naiv drömmare?

Önskar lite visdomsord!
2025-11-26, 17:31
Medlem
Det brukar sällan bli bättre någon annanstans, i vart fall inte ensam. Arbetslösheten är i princip lika hög överallt i Europa, utom i Danmark.

Allt det som är dåligt, och det man eventuellt tycker om i Sverige, blir också väldigt mycket mer påtagligt, när man befinner sig på en annan plats.

Ta med dig A-kassan dit du tänker resa, det kan man göra i tre månader. Så drar du inte allt för stora lass på din buffert.
2025-11-26, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagGillarTapeter
Hej på er.
Är 30+ och arbetslös. Jobbade med media (foto,redigering, hemsidor och sånt) som AI har så gott som käkat upp. Otroligt dålig marknad, fick höra från arbetsförmedlingen att trots bra cv och goda meriter så bör jag se över att söka andra jobb och eventuellt utbilda mig till något annat.
Sökt i ca 3 månader nu och bara fått en intervju där jag blev ghostad efter intervjun.

Livet känns dystert. Har länge funderat på om jag ska flytta från Sverige då jag mår väldigt dåligt av vädret och kulturen här. Hur kallt samhället är, prestigefyllt speciellt i Stockholm där jag bor.
Jag älskar mina vänner men jag känner inte att jag är lycklig här helt enkelt. Och det har varit så under de senaste jobben jag haft också så det är inte bara för att jag är arbetslös.

Jag känner en dragning till ett enklare liv, varmare breddgrader och med nöje i vardagen.
Känns drömmigt att typ jobba i receptionen på ett hotell, cykla överallt och gå olika kurser och aktiviteter olika dagar i veckan.

Jag har 1,5m i besparingar. Vet att många har mer men tycker ändå jag gjort bra som fått det trots omständigheter.

Är det nu jag tar klivet och vågar försöka hitta ett nytt liv? Eller är jag bara en naiv drömmare?

Önskar lite visdomsord!

Bara gör det! Annars kommer du vara kvar i samma situation du är i idag om ett år, och även två år.
2025-11-26, 17:49
Medlem
Gör det bara, annars kommer du nog sitta bitter här hemma. Bättre att testa och se om det funkar.

Beroende på var du flyttar kommer du bli förvånad också över hur lätt det går att hitta jobb. Krävs inga program via myndigheter där inte. Annonseringen sker mycket mer öppet i det vardagliga livet, inte centralt på en "platsbank" och på så vis slipper småföretagarna bli överösta med CVn från hel regions arbetssökande. Samt att det inte blir världens konkurrens för den sökande heller. Gå runt och titta längs gatorna, kolla i tidningar mm.

Men nu pratar jag iofs verkligen södern. Benicarlo och neråt i Spanien, Neapel och neråt i Italien.

Det som däremot är skitjobbigt är all annan byråkratisk skit som du måste göra som inflyttad. Var beredd på det bara, att det krävs det ena och andra där. Du kommer betala för tjänstemän som hjälper dig att allt går rätt till osv. Inte för att snuten är ute och letar efter européer att slänga ut, men det hjälper dig att vara bokförd resident i allmänhet i livet bara och så är det skönt att slippa känslan av att något skulle kunna gå på tok.

Men kör på med det du känner dig sugen på. Där nere kring medelhavet behöver man inte ha utbildningar för arbete som alla kan sköta. Inte lika skitnödigt som här med fina titlar på skitjobb osv.
2025-11-26, 18:01
Medlem
sebastian66s avatar
Med tanke på att du är ung och inte trivs med livet och vädret i Sverige kanske det kan vara bra att ta ett år på bortaplan.
Du har ändå ganska bra besparingar så att du kan klara dig ett bra tag utan arbete.
När du befinner dig utomlands kan du alltid hitta massa skitjobb via internet på ett eller annat sätt.
Annars kan du bara glida med tanke på att du har ändå ganska bra pengar. Det finns många som bara har 100.000 som drar iväg och hoppas på att man ska klara sig flera år.

Du har liksom inte så mycket att förlora med tanke på att du inte trivs med situationen.
Det bästa du kan göra är ju att du faktiskt testar bara för att kolla om känslan blir annorlunda.
Du kan alltid återkomma till Sverige med tanke på att du har ekonomi pass och andra saker.
Det finns liksom inte så mycket att tänka på om du inte kan hitta något vettigt arbete.

Lite grann som man säger att du har alltid möjligheter att komma tillbaka. Jag drog ifrån Sverige för sju år sedan och har inte ångrat mig två sekunder däremot kan jag säga att jag skulle ju gjort detta för 20 år sedan.
Nu kan man säga att man gör det bästa av situationen för att livet funkar ganska bra.
2025-11-26, 18:19
Bannlyst
Citat:
Hej på er.

Önskar lite visdomsord!

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det brukar sällan bli bättre någon annanstans, i vart fall inte ensam. Arbetslösheten är i princip lika hög överallt i Europa, utom i Danmark.

Allt det som är dåligt, och det man eventuellt tycker om i Sverige, blir också väldigt mycket mer påtagligt, när man befinner sig på en annan plats.

Ta med dig A-kassan dit du tänker resa, det kan man göra i tre månader. Så drar du inte allt för stora lass på din buffert.
Det första fetade kan indikera att ett liv i Asien kan fungera, men det andra fetade visar på att man bör befinna sig inom eu när man "testar".

Nu kan jag bara tipsa om thailand (inga röda kvarter mm), Hittar du någon på nätet som tex vill prata om buddism så är du på rätt väg, nobba alla som vill ha pengar/stöd...
2025-11-26, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Gör det bara, annars kommer du nog sitta bitter här hemma. Bättre att testa och se om det funkar.

Beroende på var du flyttar kommer du bli förvånad också över hur lätt det går att hitta jobb. Krävs inga program via myndigheter där inte. Annonseringen sker mycket mer öppet i det vardagliga livet, inte centralt på en "platsbank" och på så vis slipper småföretagarna bli överösta med CVn från hel regions arbetssökande. Samt att det inte blir världens konkurrens för den sökande heller. Gå runt och titta längs gatorna, kolla i tidningar mm.

Men nu pratar jag iofs verkligen södern. Benicarlo och neråt i Spanien, Neapel och neråt i Italien.

Det som däremot är skitjobbigt är all annan byråkratisk skit som du måste göra som inflyttad. Var beredd på det bara, att det krävs det ena och andra där. Du kommer betala för tjänstemän som hjälper dig att allt går rätt till osv. Inte för att snuten är ute och letar efter européer att slänga ut, men det hjälper dig att vara bokförd resident i allmänhet i livet bara och så är det skönt att slippa känslan av att något skulle kunna gå på tok.

Men kör på med det du känner dig sugen på. Där nere kring medelhavet behöver man inte ha utbildningar för arbete som alla kan sköta. Inte lika skitnödigt som här med fina titlar på skitjobb osv.

Spanien har den högsta arbetslöshet i EU. I södra Italien finns ingen industri och inga jobb.

TS bör behålla sin lägenhet, dra iväg 3 månader med a-kassa och ser ur det går. Portugal är min favorit.

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet-internationellt_1212514.html
2025-11-26, 19:15
Medlem
Självklart ska du åka. Ta det som en semester/upplevelse samtidigt som du sonderar efter jobb.
2025-11-26, 21:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hej på er.

Önskar lite visdomsord!
Friskt vågat, hälften vunnet! Lyssna inte på dom som neggar, dom har ofta inte vågat sig ut ur sin lilla lägenhet. Världen är till för att upptäcka och människor är som regel vänliga!
2025-11-27, 00:13
Medlem
laughingducks avatar
Gör det annars kommer du ångra dig en dag.
Man kan alltid vända hem .
2025-11-27, 06:13
Medlem
Suecotes avatar
Språkkunskaper!!! Det går inte bara att lalla in i vilket land som helst med Netflix-amerikansk-engelska. Jobb växer inte på träd heller i andra länder. Att solen skiner och spriten är billig är verkligen ingen garanti för lycka. Utanför EU har du ett byråkratiskt h-e för att få arbetstillstånd - om det ens går alls.

Om du däremot har en attraktiv utbildning/skill set ökar dina chanser att konkurrera med de infödda, och alla andra utlänningar som tror att gräset är grönare på andra sidan.

Med tanke på ditt sparkapital kan du gott unna dig att sticka iväg ett år och testa. Du kan ju sitta på ett call centre i Spanien, Polen eller Malta. Eller sök jobb som reseledare! Där är personligheten ofta viktigare än CV.
2025-11-27, 09:32
Moderator
Amirons avatar
Hade Ts bemödat sig att använda sökfunktionen så hade h*n sett att det redan finns en tråd för sådana frågor. Använd den istället för att skapa nya.

(FB) Lämna Sverige, flytta utomlands, starta ett nytt liv (samlingstråd)/mod

Den här låses.

*klick*

//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in