2025-11-26, 16:56
Avstängd
otellos avatar
Åklagaren verkar väldigt defensiv.
Citera
2025-11-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
De har gått på teknisk bevisning inte på vad hon har sagt.
Tror du seriöst att rätten sitter och litar på mördarens historia om det inte backas upp av teknisk bevisning eller andra vittnen?
Som sagt vad hon än säger spelar ingen roll, man går på teknsik bevisning.

Men det hon sagt överensstämmer ju oerhört väl med den tekniska bevisningen. Det är endast skjutavståndet man ifrågasatt, i övrigt sätter man full tilltro till hennes berättelse. I den berättelsen har Sara Svensson angett TRE skott, åklagaren har åtalat henne för TRE skott och rätten satt tilltro till hennes berättelse och dömt henne för TRE skott. Så här har man med all önskvärd tydlighet tagit fasta både på den tekniska undersökningen samt hennes berättelse.

"Tror du seriöst att rätten sitter och litar på mördarens historia om det inte backas upp av teknisk bevisning eller andra vittnen?" - Nej, det tror jag inte. Vare sig det handlar om HD:s beslut om huruvida det skall beviljas resning, eller slutgiltigt beslut i en potentiell resningsrättegång, så är jag ganska övertygad om att man hellre fäller, än friar, en person som man vet di facto skjutit. Det skall finnas OERHÖRT starka bevis och omständigheter för att man skall anse att det är mer troligt att "någon annan" skjutit än att hon skjutit...
Citera
2025-11-26, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
Att SS uppfattade det som att Alexandra gnydde till var väl gnissel från när kulan gick igenom de kraftiga höftbenen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. Det kan ha varit alla möjliga ljud. Gnissel från sängen, eller metallfjädrar i madrassen.

Sen en intressant sak på rekonstruktionsvideon är att det står ett akvarium och bubblar och har sig i bakgrunden.

"I en artikel i Aftonbladet i dag säger kriminalteknikern Sonny Björk att det inte alls är onormalt att det kommer ljud när det skjuts i en död kropp. Enligt honom uppstår tryck av kulan och när det fortplantas i kroppen kan det uppstå ljud".
Citera
2025-11-26, 17:06
Medlem
Citat:
Då vet jag och kan fylla i. Har läst Fup. Skottet i höften går ytligt i kroppen och den kulan hittas i underhudsfettet under höger bröst. Går alltså inte igenom kroppen eller madrassen.
Det ena skottet i huvudet så hittas kulan inne i kudden. Det tredje skottet så hittas kulan i huvudet. Ingen av de tre skotten går igenom madrass eller säng. Så finns det två hål till i lakanet så är det nåt annat.

Tack för svar! Förstår dock inte riktigt vad du menar med "..så är det nåt annat". Vill du utveckla detta? :-)
Citera
2025-11-26, 17:06
Medlem
Jag tror att rätten anade att något inte stämde redan då. Annars borde inte Helge Fossmo ha blivit dömd till livstid.
Citera
2025-11-26, 17:07
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, på väldigt skilda sätt. Det finns ingen anledning att tro annat än att Sara Svensson varit på plats och skjutit de två brottsoffren. Hon hävdar heller inget annat själv idag. Vad gäller Quick var hans historier fantasier utan verklighetsförankring.

Man kan inte helt teoretiskt utesluta den konstiga historien om att Alexandra Fossmo redan var död och helt utesluta varje tvivel, men det är inget skäl att frikänna Svensson då hennes skuld är bevisad bortom rimligt tvivel. Det hade varit och är helt fel att frikänna henne.

Du skriver sådana självklarheter hela tiden. Ja det stämmer att Sara har erkänt att hon varit på plats och skjutit båda två.
Men hennes historia stämmer inte överens med den tekniska bevisningen. Någon annan kan ha skjutit Alexandra före och det skull betyda att en mördare går fri.
Citera
2025-11-26, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rockstarrr
Är du efter? Åklagaren har redan sagt att det inte blir någon resning.

Snarare före.
Citera
2025-11-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
Det kommer garanterat att bli resning, tramspelle!

Du kan citera mig när högsta domstolen sagt nej. Inget nytt har kommit fram
Citera
2025-11-26, 17:10
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Christer Söderberg har nu kommenterat och säger det jag också påpekat här, dvs att han tagit upp dessa saker inför rätten eller känt till dem, möjligen med något undantag, och att invändningarna alltså varit kända för rätten och finns med i bedömningen om att skuld föreligger. Detta är redan prövat, säger Söderberg och jag tenderar att hålla med honom

https://www.dn.se/sverige/barnflickans-advokat-blir-ingen-resning-saken-ar-redan-provad/

Polisen och åklagaren har ju då åtminstone någorlunda fyllt sin uppgift och klarat kravet att också lyfta fram det dom talar mot den tilltalades skuld.

Om den misstänktes utsagor är helt uppåt väggarna som i fallet Quick måste domstolen dra öronen åt sig. Men här handlar det ju om att Sara Svensson erkänt och att skillnader mellan hennes berättelse och fakta mycket väl kan bero på att hon minns fel eller inte berättar hela sanningen. Det kan inte vara någon grund att frikänna henne, varken då eller nu.
Det vore väl det bästa om så är fallet, så jag hoppas på det. Men det finns lite för mkt diskrepans mellan vad den sidan säger och vad som framkom i det där tv-klippet. Det bästa vore väl om hon inkom med en resningsansökan så att en domstol får titta på bevisläget och göra en bedömning av det. Kommer man då fram till att det inte finns något nytt så är det ju gott så. Ligger det däremot något i vad de tagit upp lär det bli en ny omgång, och då är det ju gott så också.
Så det är väl bara vänta och se
Citera
2025-11-26, 17:10
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Tack för svar! Förstår dock inte riktigt vad du menar med "..så är det nåt annat". Vill du utveckla detta? :-)

Då är det två kulhål till och totalt fem skott som avlossats.
Citera
2025-11-26, 17:12
Medlem
Citat:
Då är det två kulhål till och totalt fem skott som avlossats.

Ja, det sa jag ingenting om. Jag pratade ju om vilken inverkan dessa fem skott haft på sängen...
Citera
2025-11-26, 17:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, det sa jag ingenting om. Jag pratade ju om vilken inverkan dessa fem skott haft på sängen...

Ja och det skrev jag väl rätt tydligt? En kula hittas inne i kudden, de andra två inne i hennes kropp. Dvs står ingenting om några kulor som går igenom madrassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in