Nedan är mitt ursprungliga meddelande, så det känns lite underligt att du skriver en del av dina egna åsikter som att det vore jag som hade skrivit det från början...
Detta skrev inte jag: :
"Har ingen koll på detta men kan det vara så kanalen hamnar hos ninetone som ägare av kanalen sedan kan Lisen skicka en faktura via tex frilansfinans för sin lön. Sedan kanske Anjo kan fakturera Ninitone för sin medverkan... bara en tanke då jag gissar att Nintetone tar över rättigheten till intäkterna så"
Citat:
Ursprungligen postat av
VemSkaManTroPa
Om Anjos YouTube-kanal blir nedtagen, så ska han (enligt egen utsago) vara "gäst" på Lisens kanal, och genom detta fortsätta publicera YouTube-videos.
1. Hur fungerar då den ekonomiska biten med tanke på att det är Lisens kanal?
Anjos företag borde väl inte få dessa inkomster då han (enligt egen utsago) inte får ha någon egen YouTube-kanal men får vara gäst på Lisens kanal.
2. Detta innebär väl i så fall att inkomsterna från YouTube inte kan gå via Ninetone som de gör idag (Lisen har inget företag) utan måste betalas ut direkt till Lisen?
Om ja, hur ska det då gå till när Lisen inte har något företag, ska hon göra som Chrippa och påstå att det är en hobbyverksamhet?
3. Har Lisen näringsförbud med tanke på att hon inte betalade Skatteverket/Kronofogden?
Citat:
Ursprungligen postat av
nizy
Behöver hon inte ha , kan dock om hon har en obetald skatteskuld nu få f-skatt då oavsett företagsform. Näringsförbud får du vid tex personlig konkurs alt. brottslig verksamhet (Se Kräftan)
Låter underligt om det skulle vara ok att Lisen skulle fakturera Ninetone genom ett s.k. faktureringsföretag, speciellt med tanke på att Stefan Hallgren har uttalat sig om att Chrippa
inte kunde göra detsamma, Chrippas pengar var ju tvungna att gå via Jocke & Jonna AB.
Gick inte Lisen i personlig konkurs i samband med att hon inte betalade företagsskatten till Skatteverket?
Sen borde hon väl ha ett registrerat företag om det kommer in såna summor på "hennes" kanal, kanalen används ju då inte i hobbysyfte utan borde ju räknas som näringsverksamhet.