2025-11-26, 08:26
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThereGoesRabbit
Det jag syftade på med "suspekt" var mer att flera i tråden låst sig fast vid självmord som dödsorsak, samt på väldigt tunn grund (i mitt tycke) nästintill hävdat att KV gått ut med det som dödsorsaken.

Det kan ju mycket väl vara något annat som ligger till grund, och därav är det självklart viktigt att det utreds - oavsett vad det nu visar.
ja KV har inte gått ut med det vartfall, det är på väldigt tunn grund folk fastnat på självmord.

Nästan så man börjar tro folk vill vilseleda en med självmords teorin faktiskt.
Citera
2025-11-26, 10:12
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
ja KV har inte gått ut med det vartfall, det är på väldigt tunn grund folk fastnat på självmord.

Nästan så man börjar tro folk vill vilseleda en med självmords teorin faktiskt.

Ja, nu vill jag inte vara en som är konspiratorisk i absurdum på något sätt, men jag tycker att det är talande att en stabil och till synes väldigt trovärdig användare lägger fram argument för att det inte är troligt att det är självmord, medan ett antal andra användare (som inte verkar ha koll på någonting) påstår saker som inte stämmer (det här att KV skulle "gått ut med" att det rör sig om självmord).

Med tanke på den avlidnes historik så fanns det nog en ansenlig mängd personer som ville honom illa - så även på Kumla. Det skulle även kunna vara ett skäl till att han tilldelades en singelcell.

Men jag vet ingenting - jag tänker bara högt.
Citera
2025-11-26, 10:17
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ja, nu vill jag inte vara en som är konspiratorisk i absurdum på något sätt, men jag tycker att det är talande att en stabil och till synes väldigt trovärdig användare lägger fram argument för att det inte är troligt att det är självmord, medan ett antal andra användare (som inte verkar ha koll på någonting) påstår saker som inte stämmer (det här att KV skulle "gått ut med" att det rör sig om självmord).

Med tanke på den avlidnes historik så fanns det nog en ansenlig mängd personer som ville honom illa - så även på Kumla. Det skulle även kunna vara ett skäl till att han tilldelades en singelcell.

Men jag vet ingenting - jag tänker bara högt.
Jag annar med ugglor i mossen, men spekulerar ju självklart mest, det är svårt få fram något konkret här, då dödsfallet skett i en sk skyddad verkstad om du förstår hur jag tänker.
Citera
2025-11-26, 10:22
Medlem
Public Enemys avatar
Såklart självmord om man i den diagnosen även räknar in överdosering av knark.
Citera
2025-11-26, 10:36
Medlem
Citat:
Där är vi överens. Jag kan ha missat om information tillkommit, men det enda som sades initialt var väl att man inte misstänkte brott (då från KV och polisen)?

Men det behöver ju inte alls innebära att det enda kvarstående alternativet är självmord - och dessutom kan det ju upptäckas en himla massa som gör att man kommer att misstänka brott, även om man inte gjorde det i ett första skede.
Jag har själv suttit inne och kameror existerar sällan i korridorerna till bostadsrummen eller ''cellarna'' vilket innebär att man skulle behöva veta ungefär vilken tid han gått bort för att kunna utesluta ''mord''. Självmord måste ha skett i sådant fall när inlåsning skett eller om personen stannat sjuk ifrån ''jobbet'' på fängelset. Isoleringen har ständig bevakning så där kan inte ett självmord ske. Eller har svårt att se det hända.
Han har för mkt luft för att ta sitt liv. Tror han hellre dör i ett slag än med en snara runt halsen!
Citera
2025-11-26, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Såklart självmord om man i den diagnosen även räknar in överdosering av knark.
Han får inte mediciner utskrivna. Har haft koll på hans 1177... på sin höjd adhd mediciner. Jag vill tro att någon tagit hans liv. Skulle vara ett bättre avslut. KARMAA
Citera
2025-11-26, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Statistiskt så är kriminella överrepresenterade, jmf med normalbefolkning, när det gäller

1 Olyckor (Dödlig)

2 Sjukdom (Dödlig)**

3 Självmord

4 Överdoser

5 Våldsam död genom yttre påverkan

Att vara gängkriminell är ungefär som ha cancer i överlevnadschanser att få ett långt liv.

Personen var 30 år, troende(?) muslim och kriminell, samt ensam i bostadsrummet

1 Olycka - Högst osannolikt. Men inte 100 procent omöjligt

2 Sjukdom - Högst osannolikt 30år Men inte 100 procent omöjligt

3 Självmord. - Osannolikt. Han var ung och religiös* Men kriminell

4 Överdos - Osannolikt - Svårt att få in på en klass 1(?) Plus vana missbrukare brukar inte överdosera.

5 Yttre våld Högst Osannolikt - Svårt att bli mördad när man är ensam i ett bostadsrum. Skulle ha upptäckts vid inlåsning. Om inte gift*** eller vårdarna var med på det men det är extremt osannolikt.

Ryktet om självmord kommer från en Islamofob i tråden. Kan vara sant eller inte

*Ett problem när det gäller statistik och självmord är att religiösa länder fuskar med den. Så risken kan vara lika hög för religiösa personer som icke.

**Han kan ha varit sjuk. Det ökar den risken

*** Klassiska är att lura personen att ta en överdos. Och väldigt svårt att bevisa. Polisens/KV utredningsvilja är ofta låg när det gäller missbrukare/kriminella. Det klassiska fallet är personen som tog livet av sig på en klass 1 genom hugga sig i magen och bröstet flera gånger (Lika många gånger som det fanns andra intagna på avdelningen), MEN det är väl över 30 år sedan.

Om jag ska gissa så tror jag fortfarande att det troligaste är

Självmord eller sjukdom/överdos. Jag lutar mot att det är självmord. Den intagne kan larma vårdarna om han är svårt sjuk eller mår dåligt vid en sjukdom och överdos. Om han inte är helt borta. Han kan ha väntat tills det var försent. Det finns en KRAFTIG motvilja hos intagna att larma vårdare.

bra skrivet!
Citera
2025-11-26, 11:22
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkktuurik
Han får inte mediciner utskrivna. Har haft koll på hans 1177... på sin höjd adhd mediciner. Jag vill tro att någon tagit hans liv. Skulle vara ett bättre avslut. KARMAA

Jag fick tidigare intrycket att ni stod på god fot med varandra, men så verkar inte vara fallet. Det påverkar inte din trovärdighet för mig dock - du har uppenbarligen en hel del koll på den avlidne.

Jag har ju, som jag nämde tidigare, inte egen erfarenhet av att sitta inne, men har anhöriga bakom murarna, så den "koll" jag har kommer främst från dem.

Men jag har också förstått det som att kameror inte förekommer i cellerna och ej heller i någon större mängd i korridorerna - utan i de gemensamma utrymmena.
Citera
2025-11-26, 11:25
Medlem
Citat:
Jag fick tidigare intrycket att ni stod på god fot med varandra, men så verkar inte vara fallet. Det påverkar inte din trovärdighet för mig dock - du har uppenbarligen en hel del koll på den avlidne.

Jag har ju, som jag nämde tidigare, inte egen erfarenhet av att sitta inne, men har anhöriga bakom murarna, så den "koll" jag har kommer främst från dem.

Men jag har också förstått det som att kameror inte förekommer i cellerna och ej heller i någon större mängd i korridorerna - utan i de gemensamma utrymmena.
Han försökte döda mig för ett par år sedan. Gav honom chansen att be om förlåt och erkänna men han gjorde aldrig det. Så i mina ögon är han i rätt händer (helvetet).
Citera
2025-11-26, 11:52
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Han försökte döda mig för ett par år sedan. Gav honom chansen att be om förlåt och erkänna men han gjorde aldrig det. Så i mina ögon är han i rätt händer (helvetet).

Jag beklagar det som hände dig, och förstår så klart dina åsikter gentemot EM.

Och, som jag skrivit tidigare, påverkar inte det din trovärdighet i den här tråden. Imponerande att du kunnat vara så saklig och rak, trots att EM gjort fruktansvärda saker mot dig.
Citera
2025-11-26, 12:07
Medlem
Citat:
Jag beklagar det som hände dig, och förstår så klart dina åsikter gentemot EM.

Och, som jag skrivit tidigare, påverkar inte det din trovärdighet i den här tråden. Imponerande att du kunnat vara så saklig och rak, trots att EM gjort fruktansvärda saker mot dig.
Allt kommer tillbaka i livet, hans vinst var döden. Min var livet!
Citera
2025-11-26, 12:15
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Allt kommer tillbaka i livet, hans vinst var döden. Min var livet!

Det blir intressant att se vad utredningen visar (om det nu ens går ut till allmänheten). Alltid svårt att veta vad media anser som "allmänintresse", och KV lär ju vilja att detta faller i glömska så snabbt det bara går.

Så vi får väl se om det bringas någon klarhet och, i sådant fall, om någon får veta det.

Du ska ha tack i alla fall för allt du bidragit med i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in