Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-25, 00:35
Medlem
Salva för bröstvårtor om du ska amma, det kan göra fasligt ont om det dröjer tills ni hittar rätt grepp.

Inotyol-salva till bebis

Skötbord med alla tillbehör inom en armlängds avstånd för smidiga blöjbyten (blöjor, tvättlappar, papperskorg, salvor, gärna vattenkranen nära om möjligt). (ikea har ett bra skötbord med lådor och papperskorg som man hänger på sidorna av skötbordet)

Preppa matlådor för fulla muggar och ha i frysen.

Sov när bebis sover på dagarna, skit i hemmet.

Gör upp ett schema om ni är två, så att du får sovmorgon då och då.

BB-väska (packa hellre för mycket, vi var kvar 7 dagar totalt pga att bebis och jag fick infektion)
- Stora sköna trosor
- Mjukisbyxor som inte sitter åt nånstans
- Sköna stora tröjor, både tshirts och varmare
- Strumpor
- Tandborste/tandkräm
- Hårborste
- Laddare till mobil/platta
- Nåt att snaska på

- 3-5 bodys till bebis
- strumpor
- Tunn mössa (det kanske man får från BB, minns ej)
- Filt

Köp mycket begagnat såsom barnvagn, skötbord, spjälsäng. Det är redan svindyrt att ha barn 😀

Grattis och lycka till!
Citera
2025-11-25, 01:03
Bannlyst
När jag ser folk ha en sådan där bärsjal undrar jag varlför jag aldrig använde det. Perfekt att kunna ha händerna fria. Man blir mindre låst. Ungen sitter där den gör.

Duscha går ju inte. Den är ganska svår att kunna klämma in. I tre år framåt.
Citera
2025-11-25, 07:22
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men man kan ändå inte låta barnet torka ut. Det finns mammor som gör det misstaget, och sedan kommer de in på sjukhus med barnet gravt dehydrerat, och då kan det redan ha fått skador på hjärnan och de inre organen. Jag har sett sådant (har arbetat i vården).

Nej, såklart inte. Men man ska inte ge vatten som nån sorts förebyggande mot uttorkning heller. Vatten innehåller som känt ingen näring och spär dessutom ut det som kommer från bröstmjölk eller ersättning och kan dessutom störa balansen i kroppen. Så att ge vatten är inget man ska göra på eget bevåg, likaså gäller med vätskeersättning. Är det något som är på tok med en bebis och bebis inte får i sig tillräckligt med bröstmjölk eller ersättning och inte verkar må bra söker man professionell hjälp. Det är inget man ger sig in på på egen hand, för det kan bli otroligt fel det med. Som du själv skrev i ett annat inlägg: "Det är bra att tänka lite själv också"...
Citera
2025-11-25, 09:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Varför var det en miss? Är väl bra att komma ut så mycket man kan och orkar?
Man orkar låtsas att barn 1 inte finns, men det är ändå en miss och i själva verket mycket roligare och smartare att inse att man är tre och att man inte vet hur man gör och upptäcka världen som tre personer.

För den som inte vet så fattar eller bryr barnet sig inte om något actionliv alls de första fem åren och allt man gör med så små barn försvinner helt. Det enda barnet vill är att vara med sina föräldrar så mycket som möjligt. Även dagis är totalt försumbart jämfört med familjen och de glömmer snart sin dagisperiod.
Citera
2025-11-25, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Man orkar låtsas att barn 1 inte finns, men det är ändå en miss och i själva verket mycket roligare och smartare att inse att man är tre och att man inte vet hur man gör och upptäcka världen som tre personer.

För den som inte vet så fattar eller bryr barnet sig inte om något actionliv alls de första fem åren och allt man gör med så små barn försvinner helt. Det enda barnet vill är att vara med sina föräldrar så mycket som möjligt. Även dagis är totalt försumbart jämfört med familjen och de glömmer snart sin dagisperiod.

Varför ska man låtsas att barnet inte finns? Vad menar du med att upptäcka världen?
Citera
2025-11-25, 10:22
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Varför ska man låtsas att barnet inte finns? Vad menar du med att upptäcka världen?
Nu är du seg. jag berättade precis att vår familj låtsades som om ingen hänt när barn 1 kom, men att jag ångrar det i efterhand och det var meningslöst. "Upptäcka världen med ett barn", hur kan det vara svårt att förstå. Människan är gjord för att få barn. Vi är inte gjorda för att bara fokusera på fritid eller arbete.
Citera
2025-11-25, 10:26
Medlem
Citat:
Nu är du seg. jag berättade precis att vår familj låtsades som om ingen hänt när barn 1 kom, men att jag ångrar det i efterhand och det var meningslöst. "Upptäcka världen med ett barn", hur kan det vara svårt att förstå. Människan är gjord för att få barn. Vi är inte gjorda för att bara fokusera på fritid eller arbete.

Det är du som är lite luddig. Jag vet inte vad upptäcka världen betyder, kan betyda allt från att resa till någon djungel och klättra i berg till att bo på hotell i någon annan stad till att bara gå ut och ta en kopp kaffe och handla i någon galleria.
För i ditt första inlägg skrev du att ta med barnet till vänner och på restaurang? Och det är väl inte direkt ansträngande.
Det gör väl dom flesta med sina barn?
Citera
2025-11-25, 11:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det är du som är lite luddig. Jag vet inte vad upptäcka världen betyder, kan betyda allt från att resa till någon djungel och klättra i berg till att bo på hotell i någon annan stad till att bara gå ut och ta en kopp kaffe och handla i någon galleria.
För i ditt första inlägg skrev du att ta med barnet till vänner och på restaurang? Och det är väl inte direkt ansträngande.
Det gör väl dom flesta med sina barn?
Att "upptäcka barnets värld" är den absoluta motsatsen till att ta det till en djungel. Inga barn vill vara i djungeln, det är vuxna som vill.

Det finns ingen vinst med att ta sitt barn till en restaurang, eller till jobbet, man ska ta barnet till sin mormor, till andra barn, till lekparker osv. Om en yngre generation försöker förstå vad ett barn behöver så ger jag det rådet, jag har 5 barn.
Senast redigerad av Paris24 2025-11-25 kl. 11:45.
Citera
2025-11-25, 11:18
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Sen är det självklart att man tänker på barnet först. Men man får inte glömma sig själv lite också och vad man behöver i början. Föder man vaginalt behöver man mängder med stora bindor och trosor i början. Det är inte säkert man får med sig en massa när man åker hem. Och det är jättesvårt att hitta riktigt stora bindor att köpa. Även om det står på förpackningen att de är stora och är till för efter förlossningen är de inte i närheten av de man använder efter förlossningen på sjukhuset och på BB efteråt. Blöder man mycket behöver man använda två såna bindor åt gången och man kan behöva byta ofta. Har flera barn sedan tidigare och har inte lyckats hitta jättebindor som är stora som blöjor att köpa. Finns kanske någon här inne som vet vilka man ska köpa och var de finns?!

Sen behöver man någon form av intimtvål. Man behöver tvätta av sig dagligen.

Sen rekommenderar jag verkligen amningskudde, oavsett om man ammar eller ger ersättning. Amningskudde är både för bebis och förälder. Bebis ligger bra på den och avlastar kroppen för föräldern också.
Citera
2025-11-25, 17:35
Medlem
Citat:
Det finns ingen vinst med att ta sitt barn till en restaurang, eller till jobbet, man ska ta barnet till sin mormor, till andra barn, till lekparker osv. Om en yngre generation försöker förstå vad ett barn behöver så ger jag det rådet, jag har 5 barn.

Det är väl trevligt att gå på restaurang? Äta lite god mat? Gick du aldrig på restaurang med ditt barn när du var föräldraledig?
Citera
2025-11-25, 18:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det är väl trevligt att gå på restaurang? Äta lite god mat? Gick du aldrig på restaurang med ditt barn när du var föräldraledig?
Jag gillar restaurang. Men barnen bryr sig inte ett enda dugg och för ett barn är en glass från glasskiosken en varm dag eller en varmkorv på badplatsen en dröm, man kan börja med restaurang vid 10 eller så, McDonalds vid kanske 7, alla förslag baserat på mina barns önskemål sett i efterhand när de kunnat analysera.

Det är ju inget fel att ta en 3-åring till restaurang. Bara bortkastat.
Citera
2025-11-25, 18:05
Medlem
Citat:
Jag gillar restaurang. Men barnen bryr sig inte ett enda dugg och för ett barn är en glass från glasskiosken en varm dag eller en varmkorv på badplatsen en dröm, man kan börja med restaurang vid 10 eller så, McDonalds vid kanske 7, alla förslag baserat på mina barns önskemål sett i efterhand när de kunnat analysera.

Det är ju inget fel att ta en 3-åring till restaurang. Bara bortkastat.

Hur kan det vara bortkastat om man själv gillar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in