2025-11-25, 15:08
Medlem
Den här är väldigt bra:
https://www.skyshowtime.com/se/stream/tv/knutby-i-blind-tro/9bbe90ab-7f2a-3c85-a6de-5ec5379a1fcf
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Men innebär det att Helge kan bli helt frikänd och få skadestånd?

Frågan. Det kan vara så att för anstiftan kvittar det om offret redan var död. Dock är ju Helge dömd för just ordagrant förmått SS att mörda och hon är fälld för mord han för att ha anstiftat henne att begå just detta mord. Om inte hon mördat så borde ju rimligen hans anstiftan bli föremål för överklagande också.
Citera
Medlem
Mycket slarv i utredningen men inget direkt häpnadsväckande. Eller, höftskottet är lite märkligt får jag hålla med om. Men jag tycker ändå det är rätt uppenbart att SS inte talar sanning. Hennes sätt att välja ord. Jag känner igen den där sorten. Jag lutar mer åt att SS kallblodigt avrättade A men sen för sig själv har byggt upp en alternativ historia som hon mycket väl även själv kan tro på.

Sen vet man att när polisen använder sitt vapen i tjänst så blir deras historier ofta fel. De rör ihop ordningsföljden. De tar inte in ny information när de börjat skjuta osv. Kan vara samma för SS här.
Citera
2025-11-25, 15:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag är inte helt säker, men man kan väl fällas för anstiftan till mord även om inte mordet genomförs?

Så även om en helt annan person utförde mordet i detta fall (kanske t.o.m på eget bevåg), så kan väl Helge fällas för anstiftan? Detta eftersom han plockade in Sara för att utföra ett mord?

Ja får bli någon jurist som kan svara mer på hur det ligger till.

Citat:
I svenskt rätt straffas en anstiftare i allmänhet som om personen själv vore gärningsman. Straffet kan sättas ned, om anstiftaren i syfte att avvärja brottet sökt förmå gärningsmannen att avstå från verkställigheten. Vid mycket grova brott, som t.ex. anstiftan till mord, så kan anstiftaren få lika högt straff som mördaren. Rätten kan även klassificera det som stämpling.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anstiftan

Rent lekmannamässigt om det inte är något mord kan ju inte Helge straffas för att anstiftat alltså lett just SS till mord. Om hon inte gjort det.

Sedan blir det ju straff ändå med anstiftan till mordförsök på grannen.
Citera
2025-11-25, 15:16
Medlem
Skotthålen är mycket intressant. Förundersökningen tog med 3 men det finns 5.
Alltså va man tvingad att rikta in sig på slasken. Vad är det för klåpare som struntar i 2 skotthål.
Visste vederbörande att det va skotthål eller trodde man att det va malhål kanske.
Citera
2025-11-25, 15:17
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Men innebär det att Helge kan bli helt frikänd och få skadestånd?

Eftersom Sara vittnat om att Helge tagit in henne för att utföra ett mord så kan väl rimligen inte Helge frikännas? Detta eftersom en anstiftan till mord inte ens behöver leda till att mordet genomförs! Den tänkta mördaren kan ju ångra sig och gå direkt till polisen istället för att genomföra mordet.
Senast redigerad av pestloppan 2025-11-25 kl. 15:22.
Citera
2025-11-25, 15:21
Medlem
Bluebeast72s avatar
ger mig fan på Åsa var den som sköt först.
Citera
2025-11-25, 15:21
Medlem
Allt pekar mot Åsa Waldau, att hon mördat sin egen syster. Hon vill dessutom att ärenden läggs ned. Mycket skumt.
Citera
2025-11-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Oklart.
Har bara en känsla av att hon vet mer än hon berättat. Hon känns kall och manipulativ.
Absolut, men att röja sin egen syster ur vägen är riktigt grovt.
Citera
2025-11-25, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Allt pekar mot Åsa Waldau, att hon mördat sin egen syster. Hon vill dessutom att ärenden läggs ned. Mycket skumt.

Helge kan ha försökt skydda både sig själv och systern genom att sätta dit barnflickan.
Citera
2025-11-25, 15:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Frågan. Det kan vara så att för anstiftan kvittar det om offret redan var död. Dock är ju Helge dömd för just ordagrant förmått SS att mörda och hon är fälld för mord han för att ha anstiftat henne att begå just detta mord. Om inte hon mördat så borde ju rimligen hans anstiftan bli föremål för överklagande också.

Då borde det varit han som skjutit?
Citera
2025-11-25, 15:31
Medlem
Jag har nu sett klippet från 200 sekunder på AB.

Blir fundersam över hur de lägger fokus på just antalet skott. Vad är det som säger att Sara Svensson inte redan i inledande förhör ljuger för att ha en väg ut?
Vad är det som säger att hon INTE gick fram och först sköt de två skotten i huvudet och därefter skjuter tre skott på distans?
Hon säger ju själv att hon var hjärntvättad. Skulle hon då inte kunnat varit så hjärntvättad att hon uppmanas att avge just det här vittnesmålet?

Vad har Sara Svensson för egen vinning idag att plötsligt komma ut med det här? Varför inte för tio år sedan? Eller fem? Eller femton?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in