2025-11-23, 07:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Pajas. Jag har mer än så men logiken brister. Jag tränar inte rökdykning eller att släcka bränder (även om jag har genomgått behörig utbildning i min ungdom) och givetvis har jag försäkring, men den garanterar fortfarande inte att jag ersätts fullt ut. Att tro att dina två timmar i veckan kommer göra dig förberedd är löjligt. Utifrån resonemanget du för är det riskminimering som gäller och då gosse, ska du hålla dig hemma i stället och inte röra dig i miljöer som utsätter dig för fara.

Återkom när du kan argumentera för din sak med valida argument i stället för att bräka ur dig barnsligheter.

Inget fel på en håla i Norrland, bara man kan överleva där.
Nog fan är träningarna mer än 2 timmar i veckan, plus att man kan extraträna hemma.
Citera
2025-11-23, 07:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av r0mantic0
Jeg tror et godt første steg for deg bør være et enkelt hjemmegym også sats på å trene 3x pr uke i et drøyt års tid før du starter på boxing/krav maga. Kjøp proteinpulver også, jeg tar rundt 70-100 gram ekstra protein pr dag, ellers spiser jeg normalt, ergo minimalt stress. Da vil du ha enorm fremgang.

Om du har penger vurder den her (den her har jeg men jeg ser den står oppgitt med maxvikt 120 kg, jeg har samme modell men min har litt høyere maxvikt - 136 kg, om du er stor av vekst kan det være smart å se etter den modellen for 136 kg og kjøpe den fra en annen nettside som selger disse, kan være min har litt mer robuste trinser e.l):
https://www.fitshop.se/inspire-bl1-body-lift-multi-gym-insp-bl10b

Her er test av den, de rangerer den som nummer 10 (her ser du også maxvikt 136 kg som på min):

https://www.bäst-i-test.se/multigym

At de kan rangere treningsmaskiner med 60 kg vektmagasin osv høgre er for meg uforståelig, min maskin går over 200 kg så jeg har nok å vokse på, jeg får makset ut all styrke jeg har behov for mht kampsport, mer enn det her så bør jeg prioritere eksplosivitet, boxing osv mer istedet. Jeg kan gjøre alle øvelser untatt squat/knebøy, hyperextension og dips så jeg har i tillegg powertower, hyperextension benk og kettlebells/vektvest for squat/knebøy på 1 ben osv.

Det koster litt men er verdt det om du vil trene resten av ditt liv og da bør man jo gjøre det så behagelig og enkelt som mulig så man orker fortsette.

Når du så er i bedre form starter du boxing. Etter boxing, krav maga.

Hemmagym vore bäst, helt enkelt. Hatar att dela gym med andra.
Eller nån egen liten lokal nånstans. Hade man haft ett garage hade det varit great.
Citera
2025-11-23, 10:08
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Hemmagym vore bäst, helt enkelt. Hatar att dela gym med andra.
Eller nån egen liten lokal nånstans. Hade man haft ett garage hade det varit great.

du trenger egentlig ikke mer enn den maskinen som blir testet og en plass et sted på ca 2x2 meter. Men du kan gjøre det billigere.

For et helt enkelt minimalistisk treningsopplegg hjemme om du har dårlig plass kan du klare deg med noen treningsband som de her som du kan begynne å trene med NU og iaff kan komme igang:
https://www.gymgrossisten.com/stora-gummibandspaketet-10st/SETSTAR1.html

Jeg anvender også treningsband, men mest til oppvarming (og fordi de har motsatt motstandsbane til den jeg trener på, dvs min maskin er tung i børjan og lett på slutet, treningsband er lett i børjan og tung på slutet).

Et fint tillegg til treningsband blir da kettlebells. Om man går for treningsband og kettlebells har man forsåvidt alt man trenger. Ikke for å løfte så mye som meg, men du kan komme i form på et ganske lite budsjett.

Biltema sine kettlebells er billige, ikke like bra som "skikkelige" competitionkettlebells men de pengene kan du spare til du er på 24+ kg og bare gå for billige på lettere vekter:

https://www.biltema.se/fritid/traning/styrketraning/kettlebells-2000041444
Citera
2025-11-23, 10:12
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
du trenger egentlig ikke mer enn den maskinen som blir testet og en plass et sted på ca 2x2 meter. Men du kan gjøre det billigere.

For et helt enkelt minimalistisk treningsopplegg hjemme om du har dårlig plass kan du klare deg med noen treningsband som de her som du kan begynne å trene med NU og iaff kan komme igang:

Jeg anvender også treningsband, men mest til oppvarming (og fordi de har motsatt motstandsbane til den jeg trener på, dvs min maskin er tung i børjan og lett på slutet, treningsband er lett i børjan og tung på slutet).

Et fint tillegg til treningsband blir da kettlebells. Om man går for treningsband og kettlebells har man forsåvidt alt man trenger. Ikke for å løfte så mye som meg, men du kan komme i form på et ganske lite budsjett.

Biltema sine kettlebells er billige, ikke like bra som "skikkelige" competitionkettlebells men de pengene kan du spare til du er på 24+ kg og bare gå for billige på lettere vekter:

Om man ikke har prøvd det her førut: treningsband demonstrert:

https://youtu.be/W3t7r5_MGUw

Kettlebells demonstrert:

https://youtu.be/V7Jxzoc8W_o
Citera
2025-11-23, 10:26
Medlem
r0mantic0s avatar
Om man vil komme i form til krav maga raskest mulig er nok kettlebells det mest effektive verktøyet, dvs mest praktisk utbytte for krav maga på færrest minutter (hvorfor forklares i kettlebellsvideoen over).

Her er en treningsøkt for nybegynnere over 40 så man kan se hvordan skikkelig kettlebellstrening ser ut:
https://youtu.be/dC4lMOH36CY
Citera
2025-11-23, 10:58
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Det kommer det säkert. Men varför utsätta sig för risken att bli utsatt för våld? Jag förstår att du som är så modig säkert går runt och hoppas på att få praktisera dina kunskaper.

Saken är den, gosse lille, att jag inte rör mig i de kretsar som är förenat med risk att stöta på någon tomte som skulle vifta med en kniv eller en pistol/revolver, eller tyngre. Men bra för dig att du är "förberedd".
Jag är varken någon gosse eller liten och dina fantasier om mitt ev mod och vad jag hoppas på är inte bara OT utan även fullständigt ointressant för alla utom uppenbarligen dig själv.

Du menar alltså att alla som utsätts för våldsbrott, överfall osv beror helt och hållet på i vilka kretsar de rör sig i? I så fall är du dummare än jag först trodde.
Citera
2025-11-23, 14:01
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Det kommer det säkert. Men varför utsätta sig för risken att bli utsatt för våld? Jag förstår att du som är så modig säkert går runt och hoppas på att få praktisera dina kunskaper.

Saken är den, gosse lille, att jag inte rör mig i de kretsar som är förenat med risk att stöta på någon tomte som skulle vifta med en kniv eller en pistol/revolver, eller tyngre. Men bra för dig att du är "förberedd".

Nå er det sånn at om du er kritisk til dagens ateistiske sosialiststyre og den muslimske koloniseringen og taler imot det, så er det ganske normalt at du utsettes for trusler. Jeg har sett andre bli truet og opplevd trusler selv.

Om man vet at man enkelt knuser 1-3 stk alene og er trent nok til at man har relativt gode odds mot en med kniv også, så bryr man seg ikke så mye om det. Man kan nå langt med boxing også men det er presis denne typen trening som krav maga er #1 på, det er ingen i nærheten engang som er så bra og målrettet mot dette, og det er den vanligste typen vold/trusler man utsettes for.

Om man vil sloss 1 vs 1 mot en med svart belte i kung fu, bjj eller judo, så får man trene MMA som er best på det, men det er ikke sånn her vold fungerer i det daglige liv, det farligste (mot menn) er gjengvold fra relativt utrente idioter og ensamma idioter med våpen spesielt kniv.
Citera
2025-11-23, 18:21
Avslutad
Citat:

Kom att tänka på shaolinmunkarna. De har ju inga typiska gym, direkt, men är rätt jävla tränade.
Så jo, man kan improvisera med ett och annat.
Citera
2025-11-23, 18:27
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Kom att tänka på shaolinmunkarna. De har ju inga typiska gym, direkt, men är rätt jävla tränade.

Du kan bruke kroppsvekt. Men hvor lenge gidder du gjøre knebøy med kroppsvekt etter at 20 ganger går lett? 100+ ganger? 500 ganger?

Det blir veldig ineffektivt. Å løpe opp og ned trapper med mjølkespann og stå og slå hendene i en stein 2 timer hver dag som disse driver med også for å herde hendene er også ineffektiv tidsbruk.

De hadde hatt mer utbytte av å bruke de 2 timene på å lære seg å boxe og BJJ.

Om du vil ha resultater, trenger du vekt, og progressiv overload som det heter på fagspråket, dvs kontinuerlig pushe mot f.eks 12+ reps, også legge på vekt så du klarer 6-7 reps... så øker du igjen til du kanskje tar 13-14 reps, så legger du på enda mer vekt.

Da øker du raskt og effektivt i styrke. Det beste for det er maskin, slik jeg viste deg.

Kettlebells blir ikke helt det samme, men kettlebell ballistics særlig har andre fordeler som eksplosivitet, leddstabilitet osv som også bør være en del av treningen som man får "på kjøpet". Du gjør med andre ord mye mer med kettlebells enn å bare trene styrke.

Jeg bruker kettlebells som supplement, men om jeg bare skulle trent 1 ting spesifikt for kampsport hadde det nok kanskje blitt kettlebells.

PS: Om de selger xbag i sverige er det et ekstremt godt kjøp. Det er en kettlebell sak som er en bag som du kan legge ulike poser i for mer vekt og dermed variere vekten på din "myke" kettlebell.
Citera
2025-11-23, 19:30
Medlem
Citat:

Ordentlig tradisjonell Kung- Fu trening gjør utstrakt bruk av vekt trening. Det samme gjør den opprinnelige Karaten fra Okinawa.

Google "Kung- Fu Stone Lock". For Karate kan du google Chi- Ihsi og Ishi- Sashi.
Citera
2025-11-24, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fjesing
Ordentlig tradisjonell Kung- Fu trening gjør utstrakt bruk av vekt trening. Det samme gjør den opprinnelige Karaten fra Okinawa.

Google "Kung- Fu Stone Lock". For Karate kan du google Chi- Ihsi og Ishi- Sashi.

Oavsett vad man gör så behöver man gymma, men kampsport speciellt.
Citera
2025-11-24, 15:22
Avslutad
Citat:
Du kan bruke kroppsvekt. Men hvor lenge gidder du gjøre knebøy med kroppsvekt etter at 20 ganger går lett? 100+ ganger? 500 ganger?

Det blir veldig ineffektivt. Å løpe opp og ned trapper med mjølkespann og stå og slå hendene i en stein 2 timer hver dag som disse driver med også for å herde hendene er også ineffektiv tidsbruk.

De hadde hatt mer utbytte av å bruke de 2 timene på å lære seg å boxe og BJJ.

Om du vil ha resultater, trenger du vekt, og progressiv overload som det heter på fagspråket, dvs kontinuerlig pushe mot f.eks 12+ reps, også legge på vekt så du klarer 6-7 reps... så øker du igjen til du kanskje tar 13-14 reps, så legger du på enda mer vekt.

Da øker du raskt og effektivt i styrke. Det beste for det er maskin, slik jeg viste deg.

Kettlebells blir ikke helt det samme, men kettlebell ballistics særlig har andre fordeler som eksplosivitet, leddstabilitet osv som også bør være en del av treningen som man får "på kjøpet". Du gjør med andre ord mye mer med kettlebells enn å bare trene styrke.

Jeg bruker kettlebells som supplement, men om jeg bare skulle trent 1 ting spesifikt for kampsport hadde det nok kanskje blitt kettlebells.

PS: Om de selger xbag i sverige er det et ekstremt godt kjøp. Det er en kettlebell sak som er en bag som du kan legge ulike poser i for mer vekt og dermed variere vekten på din "myke" kettlebell.

Jo, det är bra tips.
Hoppar nån jävel på en så räcker inte bara tekniker. Ju mer styrka, desto bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in