Citat:
Ursprungligen postat av
Olivoljetorsk
Kom att tänka på shaolinmunkarna. De har ju inga typiska gym, direkt, men är rätt jävla tränade.
Så jo, man kan improvisera med ett och annat.
Du kan bruke kroppsvekt. Men hvor lenge gidder du gjøre knebøy med kroppsvekt etter at 20 ganger går lett? 100+ ganger? 500 ganger?
Det blir veldig ineffektivt. Å løpe opp og ned trapper med mjølkespann og stå og slå hendene i en stein 2 timer hver dag som disse driver med også for å herde hendene er også ineffektiv tidsbruk.
De hadde hatt mer utbytte av å bruke de 2 timene på å lære seg å boxe og BJJ.
Om du vil ha resultater, trenger du vekt, og progressiv overload som det heter på fagspråket, dvs kontinuerlig pushe mot f.eks 12+ reps, også legge på vekt så du klarer 6-7 reps... så øker du igjen til du kanskje tar 13-14 reps, så legger du på enda mer vekt.
Da øker du raskt og effektivt i styrke. Det beste for det er maskin, slik jeg viste deg.
Kettlebells blir ikke helt det samme, men kettlebell ballistics særlig har andre fordeler som eksplosivitet, leddstabilitet osv som også bør være en del av treningen som man får "på kjøpet". Du gjør med andre ord mye mer med kettlebells enn å bare trene styrke.
Jeg bruker kettlebells som supplement, men om jeg bare skulle trent 1 ting spesifikt for kampsport hadde det nok kanskje blitt kettlebells.
PS: Om de selger xbag i sverige er det et ekstremt godt kjøp. Det er en kettlebell sak som er en bag som du kan legge ulike poser i for mer vekt og dermed variere vekten på din "myke" kettlebell.