2025-11-24, 00:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vaddå inget val? Han ansåg sig till och med vara tvungen att ha en egen armé att skydda sig med på grund av de stridigheter som hans påhittade tro orsakade. Att han sedan dödades medan han satt i fängelse är inte att han inte hade ett val, utan han kämpade och dog för sina lögner, det går inte att komma ifrån, så visst går det utmärkt att vilja dö för egna lögner hellre än att avsäga sig dem.
Han hade gott om möjligheter att avsäga sig och erkänna att han hittade på allt innan dess, men alltså valde att inte göra det trots de oroligheter och stridigheter som hans påhittade tro och levnadsregler ledde till.
Hela kedjan av händelser var ett resultat av hans val att fortsätta med sin tro, trots de ökade konflikterna, så visst hade han ett val och gott om tid på sig att välja som han gjorde.
En till sak som jag glömde med det här, det här kanske kan låta lite galet för dig eftersom du inte är kristen och jag vill inte gå för bananas, men jag skriver ändå

Det finns en möjlighet att mormonism är skapat av en falsk ängel/demon
Kristendom säger att varelser av ljus kan maskera sig som änglar och lura personer, och att om en varelse av ljus påstår saker som säger emot bibeln så ska man inte lita på den

Kanske är detta vad som hänt? passar in ganska perfekt på mormonism som tydligen startades genom en "ängel" som gav en uppenbarelse
Citera
2025-11-24, 01:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
En till sak som jag glömde med det här, det här kanske kan låta lite galet för dig eftersom du inte är kristen och jag vill inte gå för bananas, men jag skriver ändå

Det finns en möjlighet att mormonism är skapat av en falsk ängel/demon
Kristendom säger att varelser av ljus kan maskera sig som änglar och lura personer, och att om en varelse av ljus påstår saker som säger emot bibeln så ska man inte lita på den

Kanske är detta vad som hänt? passar in ganska perfekt på mormonism som tydligen startades genom en "ängel" som gav en uppenbarelse

Okej, men titta lite närmare.
Joseph Smith påstår att han skrev av vad som stod på ett par guldplattor med hjälp av av en översättare i en hatt, alltså en sten inuti en hatt, och Joseph Smith "lyssnade" på översättningen från hatten och uttalade översättningen till sin fru, som skrev ner vad Joseph sa att översättningen var.
Ingen annan har sett dessa guldplattor. Verkar det vara något demonskapat så att Joseph bara blev lurad, eller tycker du inte snarare att det låter som han bara hittade på allt?
Citera
2025-11-24, 01:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Okej, men titta lite närmare.
Joseph Smith påstår att han skrev av vad som stod på ett par guldplattor med hjälp av av en översättare i en hatt, alltså en sten inuti en hatt, och Joseph Smith "lyssnade" på översättningen från hatten och uttalade översättningen till sin fru, som skrev ner vad Joseph sa att översättningen var.
Ingen annan har sett dessa guldplattor. Verkar det vara något demonskapat så att Joseph bara blev lurad, eller tycker du inte snarare att det låter som han bara hittade på allt?
ingen aning, hela grejen låter riktigt skum
Citera
2025-11-24, 01:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
ingen aning, hela grejen låter riktigt skum

Jo, så säger ateister om kristendomen i övrigt också,
men mormonerna, de tar det skumma till en helt ny nivå.
Ju mer man tittar på det desto konstigare blir det.
Kortfattat så tror de att ett par familjer av rättrogna judar tog sig per båt sexhundra år före Jesu tid till Amerika och där bildade en koloni och Jesus tillbringade sedan de 40 dagarna mellan korsfästelsen och återkomsten till lärljungarna där hos dem och undervisade.
Men sedan några hundratals år senare började de bråka och en grupp syndare tog död på resten, varav Gud gav dessa syndare en förbannelse med mörkare hud (alltså indianerna), men just innan de sista rättfärdiga dog så nedtecknade de Jesus sista lärdomar på guldplåtar som de gömde. Dessa guldplåtar fick Joseph Smith höra talas om i drömmar från en ängel och ängeln visade Joseph Smith i drömmarna var dessa plåtar var begravda och hur de skulle översättas (alltså med en magisk sten i en hatt).

Och det tror mormonerna på.
Citera
2025-11-24, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Jaa, istället för att läsa Bibeln kan man själv tänka på vad som verkar rimligt och orimligt.

Kan det verkligen stämma att en "person" utanför universum skapar hela universum på 6+1 dagar och sedan skaffar en son som han tillåter dödas och återuppstår och även efterfrågar att att vi ska be till honom?

Här får man tänka själv: "Kan allt verkligen ha börjat såhär med tanke på vad vi vet om fysik, naturvetenskap, geologi, biologi, kemi? Kan utvecklingen ha gått framåt sedan Bibeln skrevs?"
Du menar att - det rimliga är att tolka vad som står i Bibeln utan att läsa Bibeln ?
Citera
2025-11-24, 03:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo, så säger ateister om kristendomen i övrigt också,
men mormonerna, de tar det skumma till en helt ny nivå.
Ju mer man tittar på det desto konstigare blir det.
Kortfattat så tror de att ett par familjer av rättrogna judar tog sig per båt sexhundra år före Jesu tid till Amerika och där bildade en koloni och Jesus tillbringade sedan de 40 dagarna mellan korsfästelsen och återkomsten till lärljungarna där hos dem och undervisade.
Men sedan några hundratals år senare började de bråka och en grupp syndare tog död på resten, varav Gud gav dessa syndare en förbannelse med mörkare hud (alltså indianerna), men just innan de sista rättfärdiga dog så nedtecknade de Jesus sista lärdomar på guldplåtar som de gömde. Dessa guldplåtar fick Joseph Smith höra talas om i drömmar från en ängel och ängeln visade Joseph Smith i drömmarna var dessa plåtar var begravda och hur de skulle översättas (alltså med en magisk sten i en hatt).

Och det tror mormonerna på.
Jag ser ateisternas ofta hånfulla attityd som ett slags bevis för teism
Det stämmer in så bra med kristendomens världsbild
Att det inte finns en enda ateist med en vänlig eller neutral attityd mot gud, och när man påpekar det så säger de "jag hatar inte gud för han finns ju inte", men det är så tydligt förnekande att de kan kritisera gud på alla möjliga sätt och vräka ur sig dåliga saker om gud, och sen säga så som ett försvar mot vad som är så uppenbart

Självklart hatar de gud, eller de hatar idén om gud för att använda deras sätt att se saker

Jag skulle inte håna mormoner på det sättet, jag tycker mormonism verkar skumt men om jag debatterade med en mormon skulle jag vara respektfull och nyfiken, man ska inte döma vad man inte förstår, och om du tror du förstår så har du fel för ingen vet allt
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-24 kl. 03:52.
Citera
2025-11-24, 04:06
Medlem
Fantens avatar
Nej, ateister hatar inte Gud.
Citera
2025-11-24, 04:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag ser ateisternas ofta hånfulla attityd som ett slags bevis för teism
Det stämmer in så bra med kristendomens världsbild
Att det inte finns en enda ateist med en vänlig eller neutral attityd mot gud, och när man påpekar det så säger de "jag hatar inte gud för han finns ju inte", men det är så tydligt förnekande att de kan kritisera gud på alla möjliga sätt och vräka ur sig dåliga saker om gud, och sen säga så som ett försvar mot vad som är så uppenbart

Självklart hatar de gud, eller de hatar idén om gud för att använda deras sätt att se saker

Jag skulle inte håna mormoner på det sättet, jag tycker mormonism verkar skumt men om jag debatterade med en mormon skulle jag vara respektfull och nyfiken, man ska inte döma vad man inte förstår, och om du tror du förstår så har du fel för ingen vet allt

Nej, naturligtvis vågar du inte kasta sten i glashus.
Citera
2025-11-24, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Sen när är ett argument from ignorance baserat på vetenskap?
Att universums konstanter i sig är en vetenskaplig upptäckt, innebär inte att ditt införande av magi helt utan några belägg, skulle ha något med vetenskap att göra. .
Om vi håller oss till Biblisk talan så håller ordet ”Magi” betydelsen - att vara lärd/en lärd person/vara förmögen till något/att ha en förmåga, ”Magi” är helt enkelt synonymt till ”vetenskapsman”
Citera
2025-11-24, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Nej, det är skillnad på religiösa myter och faktabaserad kunskap.
Människor är djur. Det var tråkigt att du tycker det verkar lite underligt.
Människan är skapad ur jord och således är kroppen biologiska komponenter likt allt annat jordeliv, men olikt allt annat jordeliv finns där bara en människoras .
Allt av verklighetsrelevans finns att läsa i Bibeln
Senast redigerad av Kirev 2025-11-24 kl. 04:59.
Citera
2025-11-24, 08:34
Medlem
Citat:
Bytte ut magi mot gud, här är svaret:

"It’s reasonable in a philosophical sense to consider God as a possible explanation for things we don’t yet understand—but there are some important nuances:

Possibility vs. Evidence:
You can consider God a possible explanation, but “reasonable” in the sense of forming a belief usually requires some evidence or justification, not just a gap in knowledge. Otherwise, you risk the “God-of-the-gaps” problem: inserting God wherever science hasn’t yet explained something.

Scope of the question:
Some questions (like why the universe exists at all or why physical constants are fine-tuned for life) may plausibly allow for God as an answer. Others, like specific natural events, may have natural explanations that eventually surface.

Rational inference:
It can be rational to entertain God as a candidate explanation, especially for ultimate questions (origin of the universe, meaning, moral order), but claiming God is the answer simply because we don’t know is not strongly justified.

In short: it’s reasonable to consider God, but not necessarily reasonable to assume God is the answer purely due to ignorance."

Citat:
Fortsättningsfråga: What if we add scientific data such as fine tuning and others?
svar:
"Then it moves from pure speculation toward evidence-based inference, which is a more rational position. You’re not just saying “we don’t know, so God did it”; you’re observing features of the universe that seem highly improbable under naturalistic assumptions.

Here’s how it looks step by step:

Observation: The universe has certain features that allow life—physical constants, the cosmological constant, laws of physics, etc.

Improbability: These features are extremely unlikely to fall within the narrow life-permitting range by chance.

Hypothesis consideration: Among possible explanations—chance, necessity (laws demand it), or design—design (God) is considered a plausible explanatory hypothesis.

Inference: Given the improbability and lack of a necessity-based explanation, inferring a designer is a rational hypothesis, though not a logically proven conclusion.

So scientific evidence like fine-tuning strengthens the rationality of considering God, because you’re reasoning from data rather than just gaps in knowledge. It still isn’t absolute proof, but it moves it into the realm of rational inference rather than guesswork."

Finns det någon möjlighet att du vid något tillfälle kommer ta till dig det jag har försökt poängtera angående ChatGPT?
Förstår du att svaren du får speglas av vad du har matat in?
För det första säger ChatGPT ungefär samma sak som jag gällande god of the gaps, alltså att det är ett logikfel att stoppa in Gud i okunskap.
Att man kan tänka sig att en gud hypotetiskt är en förklaring, förändrar ingenting.
Jag kan hypotetiskt tänka mig att alla möjliga typer av magiska krafter har skapat universum. Det betyder inte att det är en befogad hypotes.

Detta skulle jag dock vilja att du bemöter:
Citat:
Improbability: These features are extremely unlikely to fall within the narrow life-permitting range by chance.
Hur menar du att man kan räkna ut sannolikheten för något där man inte känner till vilka möjligheter som finns?
Att du matar in sådant i en A.I-chat som får den att formulera de vanliga teistiska argumenten gällande exempelvis fine tuning, betyder inte att argumenten helt plötsligt blir hållbara.

Men det är bra att du fick dig en lektion i varför arguments from ignorance inte är någon bra idé.

Fråga till ChatGPT: Kan man räkna på sannolikheten för att universums konstanter ska vara just så som de är?

Svar: Kort svar: Det är extremt svårt och egentligen inte meningsfullt att räkna en sannolikhet för att universums naturkonstanter skulle “bli” just de värden de har, eftersom det kräver antaganden som vi inte vet om de stämmer.

Men det är kanske bara tillåtet för just DIG att använda ChatGPT som källa?
Senast redigerad av Tickelitu 2025-11-24 kl. 08:40.
Citera
2025-11-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Nej horoskop brukar som jag förstår det handla om någon form av förutsägelse om den nära framtiden för en person. Det sysslar inte jag med. Inlägget var min spekulation till bakgrunden till din känslostyrning som jag läser ut av vad du postar här på religionsforumet.

Ditt inlägg var ungefär lika fånigt som en personbeskrivning i ett horoskop eller av en tant som lägger tarotkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in