Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
Vad tänker du dig då för traktor?
Vilken som helst från 1960 till 1990 är lämplig. Tidigare är de för små med dålig hydraulik och senare blir kanske lite dyrt och från ca 2000 och framåt är de flesta stora som fanken. Optimalt är nog en liten fyrhjulsdriven från 80-talet men de är eftertraktade och lite svåra att hitta till salu. Som med alla gamla maskiner måste man undersöka skicket på individuella maskinen. Märke är mindre viktigt men jag skulle undvika de mindre kända samt allt franskt. Ford, Volvo, Valtra, JD är alla bra.
Jag har en bakhjulsdriven från mitten av 60-talet som kostade under 20'. Minst problematiska fordonet jag någonsin haft med stor marginal, bilar kommer inte i närheten. Började med en vajerkran jag fick gratis men har numera en griplastarvagn (med vajer också) som jag hittade på auktion för ca 50'. Funkar prima för husbehov och lite mer.
Ska du mest ha den i skogen så är frontlastare bara i vägen men är annars bra att ha. Jag har jordbruk också med behov av lastare men det är inte kul att ha i skogen. Funderar på en sekundär traktor av den anledningen.