2025-11-23, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vill du ta upp kommunisterna i soviet härnäst och prata om hur studenter tvingades svära tro till ateism eller skickas till slavarbete där deras föräldrar redan var?
Fanatiska ideologier religiösa eller sekulära utgör människans vansinne. FNs deklaration om dom Mänskliga rättigheterna utgör en bra måttstock för människan, tillsammans med Liberalismen som sätter individens värde i centrum!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-11-23 kl. 17:34.
Citera
2025-11-23, 17:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Precis. Det måste vara djävulens påfund att säga något så befängt som att det är ondskefullt att påbjuda slaveri och stening till döds för folk som jobbar på söndagar.
"In Christian theology, “blasphemy against the Holy Spirit” usually refers to a specific kind of rejection: knowingly and persistently attributing God’s work to evil, or hardening yourself so completely against God’s action that you no longer allow any possibility of repentance."

Det är den enda oförlåtliga synden, och du begår den när du skriver sådär
Citera
2025-11-23, 17:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Menar du att jag ska skriva en lista på alla bevis och argument?

Nej, jag menade att du inte vet vad det skulle vara, hur det motbeviset skulle se ut.
Citera
2025-11-23, 17:35
Medlem
Citat:
Min slutsats baserat på premisserna är att gud finns
Om din logik i ditt huvud leder till en annan slutsats med samma premisser, vad betyder det?
Det fungerar inte så att var och en har sin egna logik. Logik är inte subjektivt.

Citat:
För att ta det på ett annat sätt, vilka premisser behövs?
Det har du aldrig sagt
Ingen aning. Jag vet bara att de måste vara sanna och leda till slutsatsen att en gud finns.
Det är du som påstår att Gud existerar, inte jag. Således är det rimligtvis du som har i uppgift att bevisa det. Det är omöjligt för mig att veta hur man ska kunna bevisa något så extraordinärt som en gud.
Citera
2025-11-23, 17:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
"In Christian theology, “blasphemy against the Holy Spirit” usually refers to a specific kind of rejection: knowingly and persistently attributing God’s work to evil, or hardening yourself so completely against God’s action that you no longer allow any possibility of repentance."

Han oroar sig lika lite för det som du oroar dig för att du hela tiden förnärmar Xenu med vad du skriver.

Du oroar dig ju inte alls för att du förnärmar Xenu, eller hur?
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, jag menade att du inte vet vad det skulle vara, hur det motbeviset skulle se ut.
Om vi tar de historiska bevisen för jesus återuppståndelse, så skulle det kunna vara något som tyder på att tacitus eller josephus ljög eller blev influerade av något tidigare okänt kanske?

Eller något som visar på att följarna inte offrade sina liv egentligen, utan de historiska bevisen om det blev avgjorda inte trovärdiga på grund av nya upptäckter eller insikter?

Sen för varje bevis och argument får man ta det var för sig, men där har du ett exempel
Citera
Medlem
Citat:

Det är sådana som du som gjorde inkvisitionen möjlig!
Citera
2025-11-23, 17:37
Medlem
Bassplays avatar
Kanske men knappast mer känslostyrda än de som kan mörda för man bränner en sagobok.

De flesta ateister jag pratat med är ändå relativt öppna i sinnet men har inte märkt av något tydligt nog för att tro på en gud och sånt.
Citera
2025-11-23, 17:37
Medlem
Citat:

Om det är en synd att tycka att det är fel att stena ihjäl människor som jobbar på söndagar, så är jag än mindre intresserad av att vara en del av din religion.
Citera
2025-11-23, 17:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det är sådana som du som gjorde inkvisitionen möjlig!
Du behöver inte smickra mig
Citera
2025-11-23, 17:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Han oroar sig lika lite för det som du oroar dig för att du hela tiden förnärmar Xenu med vad du skriver.

Du oroar dig ju inte alls för att du förnärmar Xenu, eller hur?
Jag vet inte vad xenu är, så nej
Citera
2025-11-23, 17:41
Medlem
Citat:
Du behöver inte smickra mig
Fick du bestämma så skulle inkvisitionen fortgå än i dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in