2025-11-23, 17:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, varför skulle han behöva förklara sig med att hävda att det skulle vara omöjligt?

Det är ju inte ens säkert att det skulle vara omöjligt, det vet vi inte. Vi vet bara att det i dagens läge inte är omöjligt, men mycket som vi tidigare trott inte kunde mätas har visat sig kunna mätas.

Det gäller "bara" att hitta vad som kan mätas och hur.

Såvitt jag kan tänka mig så skulle en interaktion från Gud i denna världen inte kunna ske utan att det orsakar spår i denna värld, alltså att det skulle innebära något mätbart.

Alltså, om Gud gör någon ändring i vår värld så måste ju den ändringen bryta mot naturlagarna på något sätt, så om man kan påvisa att något skett som bryter mot naturlagarna så kan det ses som en form av bevis på att något utomvärdligt har skett, eller hur?

Däremot är detta inte nödvändigtvis ett bevis på Guds existens, utan enbart på sin höjd bevis på ett icke-fysiskt ingripande, men vem eller vad som orakade det är fortfarande inte identifierat, det skulle kunna vara Gud, Shiva, Brahman, skyddsänglar styrda av Gud, skyddsänglar i form av andar från förfäder eller kanske någon annan gud vi inte tänkt oss ännu eller en glipa i ett multiversum.

Bara därför att man inte kan förklara något så innebär det inte att just Gud gjort det, vilket alltså är det svåraste, eftersom man då måste ha kommit på något test som identifierar den icke-fysiska kraften på ett sådant sätt att det utesluter andra alternativ, men jag vet att du redan är insnöad på att det bara skulle kunna finnas ett icke-fysiskt alternativ.

Själv tror jag inte på icke-fysiska alternativ eftersom jag inte sett några som helst tecken på att det förekommit icke-fysiska alternativ, så jag tror lika lite på gudar som jag tror på förekomst av magi.

Jag hävdar alltså, tvärtemot Bibeln, att tro ska baseras på trovärdighet, inte vara blind tro.
Det jag menar är att om inte ens han själv vet vad som skulle kunna övertyga honom, vad är då meningen med att jag ska försöka övertyga honom. Då är han ju tydligen så förvirrad att han inte ens vet själv om han blivit övertygad eller inte, vad är poängen
Citera
2025-11-23, 17:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det gäller "bara" att hitta vad som kan mätas och hur.

Såvitt jag kan tänka mig så skulle en interaktion från Gud i denna världen inte kunna ske utan att det orsakar spår i denna värld, alltså att det skulle innebära något mätbart.

Alltså, om Gud gör någon ändring i vår värld så måste ju den ändringen bryta mot naturlagarna på något sätt, så om man kan påvisa att något skett som bryter mot naturlagarna så kan det ses som en form av bevis på att något utomvärdligt har skett, eller hur?

Däremot är detta inte nödvändigtvis ett bevis på Guds existens, utan enbart på sin höjd bevis på ett icke-fysiskt ingripande, men vem eller vad som orakade det är fortfarande inte identifierat, det skulle kunna vara Gud, Shiva, Brahman, skyddsänglar styrda av Gud, skyddsänglar i form av andar från förfäder eller kanske någon annan gud vi inte tänkt oss ännu eller en glipa i ett multiversum.
Tack, det var exakt något sånt här som jag bad om från tickelitu men som han vägrade ge
Jag måste säga att du har en betydligt bättre intelligens och insikt än tickelitu, man får ge cred där det förtjänas

Kolla in detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eucharistic_miracle
Det finns många fall där något brytit naturlagarna och det bevisats i laboratorium

Sen exakt vad det betyder kan man diskutera
Citera
2025-11-23, 17:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det jag menar är att om inte ens han själv vet vad som skulle kunna övertyga honom, vad är då meningen med att jag ska försöka övertyga honom. Då är han ju tydligen så förvirrad att han inte ens vet själv om han blivit övertygad eller inte, vad är poängen

Som jag skrev, för att tro krävs trovärdighet.

Om du inte kan skriva något som är trovärdigt så kan du inte övertyga någon alls.

Du utgår från att det bara finns en möjlig tolkning, utan att ens försöka förklara varför just den tolkningen är trovärdig. Jag, och andra, ser andra möjliga tolkningar. Så om du inte förklarar varför just din tolkning är trovärdig så kan du inte övertyga någon som inte redan är övertygad.

Och jag förstår inte alls varför du envisas med att han själv skulle veta vad som skulle övertyga honom.

Vet du vad som skulle övertyga dig om att bli ateist?
Citera
2025-11-23, 17:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Som jag skrev, för att tro krävs trovärdighet.

Om du inte kan skriva något som är trovärdigt så kan du inte övertyga någon alls.

Du utgår från att det bara finns en möjlig tolkning, utan att ens försöka förklara varför just den tolkningen är trovärdig. Jag, och andra, ser andra möjliga tolkningar. Så om du inte förklarar varför just din tolkning är trovärdig så kan du inte övertyga någon som inte redan är övertygad.

Och jag förstår inte alls varför du envisas med att han själv skulle veta vad som skulle övertyga honom.

Vet du vad som skulle övertyga dig om att bli ateist?
Om de argumenten och bevisen som jag använder för att hålla min tro vid liv blev motbevisade eller avgjorda orimliga enligt experter skulle min tro gradvis försvinna efter varje sak som blev avgjord som orimlig
Efter tillräckligt många saker skulle jag vara en ateist
Citera
2025-11-23, 17:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Jag hade givetvis accepterat att guden existerar om det bevisades, men det hade ju inte påverkat min åsikt om honom. Det hade fortfarande varit ondskefullt att påbjuda slaveri och stening för att jobba på söndagar.
"The devil’s attitude toward God is one of prideful rebellion, envy, and active hostility. He resents God’s authority and goodness, seeks to elevate himself above God, and views God as a constraint on his own power and freedom. This leads him to oppose God’s will through deception, temptation, and malice"
Citera
2025-11-23, 17:20
Medlem
Citat:
Om hans hållning var att det var omöjligt att bevisa gud eftersom gud är utanför vad vi kan mäta, så kunde han sagt det
Men då blir det också konstigt att kräva bevis. Varför kräva någonting som han ändå inte tror kan ges enligt den definitionen ändå?
Prata klarspråk då istället, han kunde sagt att inga bevis någonsin skulle räckt för honom oavsett vad eftersom han kräver en typ av bevis som per definition inte kan ges

Det hypokritiska blir då att han kräver samma bevis som enligt han själv inte kan finnas

Hade han sagt "inga bevis någonsin kommer räcka eftersom jag kräver bevis som kan reproduceras i ett laboratorium"

Då hade det inte varit hyckleri, då hade han varit ärlig och det hade inte funnits något problem. Problemet är att han vägrar säga det rakt ut, men samtidigt kräver han bevis utan att kunna säga det, exakt vad han räknar som bevis
Men nu var det ju inte detta Smeso poängterade, utan bara att vi omöjligt kan veta om det går att bevisa Gud och än mindre hur bevisen i så fall skulle se ut.
Detta är fullt logiskt kompatibelt med att vara beredd att acceptera existensen av Gud om bevis framkommer.
Citat:
Alltså det är inte att hans gräns är för hög som är problemet, utan att han vägrar säga vart gränsen ligger, vilket är ett sätt att förvirra, vilseleda och slösa tid
Flera gånger har jag förklarat att bevisen ifråga ska bygga på sanna premisser som logiskt leder till slutsatsen att en gud existerar.
Vad är det som är svårt att förstå med detta?
Inga av dina ”bevis” har uppfyllt det kravet.

Citat:
Alltså, han låtsas som att om han fick ett bevis så skulle det räcka, sen när han får ett bevis så krävs ett bättre bevis, sen när han får ett bättre bevis krävs ett ännu bättre
Det är inte konsekvent, och om han hela tiden ändrar vad som räknas som ett bevis enligt honom så kan det tekniskt sett aldrig uppfyllas
Om han säger vad som krävs från början så är alla på samma sida
Jag har aldrig ändrat vad som räknas som ett bevis.
Det är inte mitt fel att din ”bevisning” består uteslutande av att upprepa argumentationsfel om och om igen.
Citera
2025-11-23, 17:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Flera gånger har jag förklarat att bevisen ifråga ska bygga på sanna premisser som logiskt leder till slutsatsen att en gud existerar.
Vad är det som är svårt att förstå med detta?
Inga av dina ”bevis” har uppfyllt det kravet.
Min slutsats baserat på premisserna är att gud finns
Om din logik i ditt huvud leder till en annan slutsats med samma premisser, vad betyder det?

För att ta det på ett annat sätt, vilka premisser behövs?
Det har du aldrig sagt
Citera
2025-11-23, 17:25
Medlem
Citat:
"The devil’s attitude toward God is one of prideful rebellion, envy, and active hostility. He resents God’s authority and goodness, seeks to elevate himself above God, and views God as a constraint on his own power and freedom. This leads him to oppose God’s will through deception, temptation, and malice"
Ja GUD har alltid rätt därför ifråga satte ingen inkvisitionen, det gjorde att vansinnet kunde fortgå så länge som den gjorde, innan människans förnuft fick slut på vansinnet!
Citera
2025-11-23, 17:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Ja GUD har alltid rätt därför ifråga satte ingen inkvisitionen, det gjorde att vansinnet kunde fortgå så länge som den gjorde, innan människans förnuft fick slut på vansinnet!
Vill du ta upp kommunisterna i soviet härnäst och prata om hur studenter tvingades svära tro till ateism eller skickas till slavarbete där deras föräldrar redan var?
Citera
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om de argumenten och bevisen som jag använder för att hålla min tro vid liv blev motbevisade eller avgjorda orimliga enligt experter skulle min tro gradvis försvinna efter varje sak som blev avgjord som orimlig
Efter tillräckligt många saker skulle jag vara en ateist

Men du vet alltså inte vad det skulle vara.
Citera
Medlem
Citat:

Precis. Det måste vara djävulens påfund att säga något så befängt som att det är ondskefullt att påbjuda slaveri och stening till döds för folk som jobbar på söndagar.
Citera
2025-11-23, 17:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men du vet alltså inte vad det skulle vara.
Menar du att jag ska skriva en lista på alla bevis och argument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in