2025-11-23, 14:10
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Tex kan en person heta björn jonas alexander eriksson när man kollar i gamla arkivböcker.

Hur vet man vad hans tilltalsnamn var?
När jag kollar på min farfars pappa så heter han Sven olov erik johansson.
Hans tilltalsnamn var olov men det namnet står ju inte först, för om man går på första namnet kunde man tro han heter sven.

Hur ska man veta vilket av namnen som gäller?
Citera
2025-11-23, 14:48
Avstängd
Spelar det nån roll när du forskar på släktnamn?
Citera
2025-11-23, 14:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Tex kan en person heta björn jonas alexander eriksson när man kollar i gamla arkivböcker.

Hur vet man vad hans tilltalsnamn var?
När jag kollar på min farfars pappa så heter han Sven olov erik johansson.
Hans tilltalsnamn var olov men det namnet står ju inte först, för om man går på första namnet kunde man tro han heter sven.

Hur ska man veta vilket av namnen som gäller?

Du får kolla i andra arkiv, t.ex. vigsel-, dödböcker och annat. Där skrivs ofta enbart tilltalsnamnet ut.
Citera
2025-11-23, 15:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Håller med. Tilltalsnamnet hör definitivt inte till det viktigaste när man forskar på personer flera generationer bakåt.

Om man hittar en Johan August Persson fem generationer bakåt finns det minst tio saker som är viktigare att fastställa än om han kallades Johan August.

Dessutom var det relativt vanligt att man kallades just Johan-August och inte det ena eller det andra.

Maria Elisabet blev Maja-Lisa osv.
Citera
2025-11-23, 15:43
Medlem
Tilltalsnamn är inte av något större intresse när man släktforskar. Man tar med alla förnamn.

Som redan nämnts var det vanligt med smeknamn.

Dessutom var det inte alls lika noga som det är nu i datorernas tidevarv. Var du enligt födelseboken döpt till Christina Elisaberh var det inte ovanligt att prästen i husförhörslängden helt sonika ändrade det till Stina Lisa eftersom det var det som du ändå kallades.
Citera
2025-11-23, 16:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Håller med. Tilltalsnamnet hör definitivt inte till det viktigaste när man forskar på personer flera generationer bakåt.

Om man hittar en Johan August Persson fem generationer bakåt finns det minst tio saker som är viktigare att fastställa än om han kallades Johan eller August.

Dessutom var det relativt vanligt att man kallades just Johan-August och inte det ena eller det andra.

Maria Elisabet blev Maja-Lisa osv.

Skulle naturligtvis varit ett eller där.
Citera
2025-11-23, 17:07
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Oftast omöjligt att veta, såvida tilltalsnamnet inte var markerat. Men det är ovanligt. Har även sett personer som haft flera förnamn, men att övriga namn fallit bort med tiden och till sist har alltså bara tilltalsnamnet varit kvar. Men rätt ovanligt det med.

Men forskar man rätt långt tillbaka känns det inte så jätteviktigt med vilket namn som var tilltalsnamn. Känns som att det räcker att veta kanske 4 generationer bakåt.
Citera
2025-11-23, 17:14
Avstängd
Den ena efter andra har ett namn efter den som var innan. Heter personen efter någon Olovsson så var tilltalanamnet innan Olov. Patronymikon.
Citera
2025-11-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Hur vet du att jag gör det?
Klart som satan det spelar roll om din gammelfarfar heter erik eller om han heter något annat.

Tänk om din gammelfarfar heter erik mohamed jönsson, då vill du ju veta om han kallades för mohammed eller om han kallades för erik.

För att komma vidare i släktforskningen spelar namnen såklart ingen roll då man oftast ser vem som är pappan eller mamman men det är inte det jag frågar efter här.
Citera
2025-11-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Den ena efter andra har ett namn efter den som var innan. Heter personen efter någon Olovsson så var tilltalanamnet innan Olov. Patronymikon.

Jo det förstår jag men det är långt ifrån alltid det är så.
Detta ändrades också vad jag vet nån gång på 1800 talet eller nåt, att bara för att din pappa heter anders så behöver inte du heta andersson.
Citera
2025-11-23, 17:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna

Ja, det är ett bra exempel när det gäller mansnamn.

I TS exempel med "Björn Jonas Alexander Eriksson" (förnamn stavas med versal TS!) så kan man se tilltalsnamnet på fadern på en eventuell son som då heter "Förnamn Björnsson", "Förnamn Jonasson" eller "Förnamn Alexandersson".
Citera
2025-11-23, 17:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jo det förstår jag men det är långt ifrån alltid det är så.
Detta ändrades också vad jag vet nån gång på 1800 talet eller nåt, att bara för att din pappa heter anders så behöver inte du heta andersson.
Kanske inte men lite bakåt och sedan så är det mest brukliga att sätta tilltalsnamn först och därefter mellannamn. Tilltalsnamn, mellannamn, efternamn.

Googlade och tydligen är mellannamn ett extra efternamn. Men varför kallar man de andra förnamnen för mellannamn då? Är det ett fel som skett pga missuppfattning tidigare?
Senast redigerad av AvMedTofflorna 2025-11-23 kl. 18:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in