Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Japp, som jag har sagt många gånger sedan 2022: Kiev försöker använda det här kriget som studsmatta för att ta ett snabbt volt-hopp (eller stavhopp?) in i EU och NATO, förbi de normalt långdragna och ovissa medlemskapsförhandlingarna. Redan i mars 2022 såg jag Reznikov (deras försvarsminister på den tiden) utbrista under en tv-debatt på BBC: "Ukraina betalar sina medlemsbiavgifter till NATO just nu, med kött och blod".
Understå er inte att försöka hindra att vi ska koimma med, alltså- vi slåss ju för hela Europa! Denna pushiga retorik har sedan varierats hundra gånger om av Zelensky, Reznikov, Kuleba och andra. Man kan gott säga att Kiev tradar på det moraliska anspråk som ligger inbakat i uttrycket "den Fria Världen" och tanken på NATO som dennas främsta sköld. De tycker att de ska in till varje pris, och därför är det nödvändigt med bindande löften om något som sammanfaller med NATO:s artikel 5 - eller ska se ut att göra det. Anser killarna i Kiev, och Kaja Kallas m fl verkar ju hålla med dem.
Jag fattar hela resonemanget om Kievs push mot EU/NATO, men det förklarar inte varför allt spårar ur just nu.
Det stora problemet är EU. Jag är så sjukt trött på dessa att de ska in och röra till allt i sista sekunden.
USA och Ryssland har ett ramverk. Det är det som borde ligga på bordet. Punkt.
EU har haft två år på sig att ta initiativ till fred eller presentera en egen plan — inte ett ljud. Dom har inte ens velat nämna fredsavtal utan allt har handlat om mer vapen och pengar till Ukriana.
Och nu, exakt när USA faktiskt fått fram något konkret, då kastar EU ihop ett eget akutmotförslag på 1–2 dagar och ska helt plötsligt vara huvudaktörer? Åka till Washington börja klaga och gnälla…
Jag tycker ärligt talat att EU inte ska vara med i fredsprocessen överhuvudtaget längre. Det blir bara kaos, då de är för många där med olika åsikter … Slovakien och Ungern sätter sig på tvären garanterat.
Låt parterna jobba med Trumps ramverk istället fokusera nu på detta ändra saker där istället om de behövs istället för att blanda in ytterligare tio aktörer som bara bromsar allt.