Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Tror inte det tar så lång tid
Gud behöver ingen skapare, det är del av definitionen
Precis. Och det är just detta som gör resonemanget självmotsägande. Om något så ofattbart komplext som en Gud inte behöver en skapare, så kan man inte samtidigt hävda att universums komplexitet kräver en skapare.
Det kan faktiskt inte bli mer uppenbart självmotsägande än så.
”Gud” är inte en lösning på frågan, utan förflyttar bara frågan ett steg och gör den ännu mer omöjlig att svara på.
Antingen behöver allt en skapare eller så behöver inte allt en skapare. Du kan inte påstå båda sakerna samtidigt.
Citat:
Nej, ingen påstår att det är svaret på allt vi inte förstår, bara på vissa saker
Gud har alltid smusslats in i stora komplexa frågor som för tillfället saknar ett svar, men ALDRIG visat sig vara det rätta svaret. Det var inte Gud som var förklaringen på hur eld, vind, regn, åska, jordbävningar, solen, vulkaner och livets mångfald fungerar. Och det finns ingen anledning att tro att Gud skulle vara förklaringen på livets eller universums uppkomst heller. Ett sådant antagande kräver bevis. Att saker är komplexa vet ju redan att det inte är ett bevis för att en gud har skapat dem. Snälla, försök ta till dig mina exempel på saker vi historiskt tillskrivit gudar, men som senare visat sig ha naturliga förklaringar.
Citat:
Så tänkte man ju efter darwin också, enda skillnaden är hur gud skapade världen, genom evolution eller på något annat sätt
Poängen var att det verkade uppenbart att en intelligent skapare måste ha tillverkat de olika livsformerna med tanke på komplexiteten. Men nu vet vi att det inte behövs. Det är en fullt naturlig process, evolution, som är orsaken. Ingen intelligens behövs.
Så varför måste vi anta att andra komplexa saker måste ha en intelligent skapare?
Citat:
Dessutom så finns det mängder med forskare som tror att allt liv kan inte ha kommit från 1 cell, och att darwins teori inte är like vattentät som man trodde på den tiden,
Det råder mer eller mindre total konsensus om evolutionen. Motståndet består nästan uteslutande av kreationister som vägrar acceptera fakta pga sina fundamentalistiska religiösa föreställningar.
De har alltså en religiös agenda, inte en vetenskaplig.
Citat:
man har kommit på att det är lite mer komplicerat än man trodde på 1800 talet
Förståelsen för hur evolutionen har utvecklats en hel del de senaste 150 åren ja.
Att den är ett faktum råder det dock inga tvivel om.
Citat:
Hela din strategi går ut på att håna och peka ut andra som dumma, det är faktiskt därför många (kristna?) ser ateister som onda, för att de är så oerhört fulla av sig själva med sitt hån och inbillade överlägsenhet och brist på ödmjukhet
Du går så långt att du säger att det är uppenbart att typ hälften av hela forskningskåren är helt efterblivna medans du skrattar, det är en sån sjuk arrogans ett sånt galet mobbningsbeteende och helt ärligt fungerar det lite som ett slags svagt bevis för kristendom enligt mig, just att ateister är sådär
Aldrig att du kan ha ödmjukhet inom andra aspekter av ditt liv om det är så här du behandlar folk som inte håller med dig inom ett område
Offerkoftan på igen.
Jag bemöter dina argument, medan du å andra sidan har kallat mig för både det ena och det andra i stället för att kommentera mina invändningar om sakfrågan.
Känner du dig attackerad när folk argumenterar mot dig så är det ingen bra idé att presentera din religiösa tro som fakta.
Citat:
Sen är du så skitnödig att du måste hålla på och kriga om vad ateism är och inte är, det är inte en livsåskådning, det är inte det här
Vadå kriga? Det är ett faktum att ateism inte är en livsåskådning. Lika lite som arbetslös är ett arbete.
Avsaknaden av tro på gudar säger i sig ingenting om vad man har för uppfattningar i övrigt.
Citat:
Okej, du ska få som du vill, om ateism är ingenting så kommer jag kalla dig "ingenting" då.
Att
ateism inte är en livsåskådning, betyder inte jag inte har någon livsåskådning överhuvudtaget. Lika lite som att det faktum att jag
inte spelar golf, måste innebära att jag inte sysslar med någon annan sport.
Citat:
Alltså du är en ingenting, en nolla
”Jag känner mig attackerad och hånad”