2025-11-23, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Det kan jag enkelt göra. Men du kommer varken att läsa eller bry dig. Känner igen din sort - ojämställda vänsterfeminist. Hade tråden handlat om exakt motsatt situation hade du skrikit ut ditt hat och krävt krafttag av hela samhället och du hade ordnat ljusmanifestationer och suttit i TV-soffor och snyftat. Eller hur?

Du vill ha ditt könskrig för att behålla era bidrag på flera miljarder över åren? Du lever på att polarisera och förstöra Sverige?

Nu gör du ju dock samma sak som könskrigarna
Citera
2025-11-23, 09:46
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Logistikarbete som inkluderar barn (omsorg/obetalt arbete)
Logistikarbete som inkluderar släkt (omsorg/obetalt arbete)
logistikarbete som inkluderar hennes vänninpr (fritid)

Jag tror problemet du har är att du använder ordet logitsik frikopplat verkligheten. jag ska se om jag kan förenkla det.

mamma packar ihop barnens grejor, dubellkollar mot shemat att rätt saker är med, och skriver en lapp om att , eftersom de skillt sig så agerar barnen ut och har börjat självkada sig, så att läraren har koll och tar dem till bilen , de kör 10 minuter till skolan, hon lämnr av dem där. Allt är det är obetalt arbete.
från skolan kör hon till jobbet, det tar 20 minuter = det är "Betalt arbete"

blev det tydligare nu. inget av det räknas som fritid under dagen, och att "logistiken" är inräknad ?

Du är rejält faktaresistent och ojämställd, som en vänsterfeminist. Jag förstår vad du menar med att mammans morgonlogistik är obetalt arbete, och det är helt riktigt att sådant ingår i SCB:s definition av omsorgsarbete. Men det du gör nu är att ta en specifik situation – en halvtimme på morgonen – och låtsas att den beskriver hela livsmönstret. Ser man på verklig statistik över ett helt liv blir bilden mer komplex: män arbetar fler betalda timmar, tar fler riskjobb, pendlar mer, gör mer övertid, bär större del av hushållets inkomster och har kortare livslängd. Det är också ansvar och logistik, bara av en annan sort.

Det betyder inte att mammans obetalda arbete försvinner eller inte är viktigt; det betyder att det inte går att plocka russinen och kalla det jämställdhetsanalys. Både SCB, OECD och forskningen om livscykel visar samma sak: kvinnor gör mer obetalt arbete i hemmet, men män gör mer av det betalda, riskfyllda och tidsintensiva arbetet som finansierar vardagen – inklusive barnens trygghet, hemmet och kvinnans möjlighet att prioritera omsorg. Summerar man livet som helhet, inte bara en stressig morgon, får män i snitt mindre fritid totalt och dör tidigare, medan kvinnor lever längre och har mer tid med barnen under de år de värderar högst.

Det betyder inte att någon är ”skyldig” eller att biologin bestämmer allt. Men det betyder att ”projektledarrollen” inte är ett bevis på kvinnlig underordning – den är ofta självvald, kulturellt förstärkt och möjlig just för att mannen drar ett större lass på den betalda sidan. Därför blir påståendet att kvinnor har ”mindre fritid” bara sant om man räknar bort allt som män bidrar med som gör den fritiden möjlig.

Och då är den rimliga frågan: om vi verkligen vill förstå jämställdhet, varför utgår vi då bara från kvinnors tidsanvändning och inte från männens hela livskurva – med fler arbetsår, mer slitage, större försörjningsbörda och kortare liv?
Citera
2025-11-23, 09:48
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nu gör du ju dock samma sak som könskrigarna

Nej. Inte alls. Det är ditt problem. Jag jobbar för ett bättre Sverige med äkta jämställdhetspolitik. Vi blir ett rikare och mer lyckligt land om inte din sorts vänsterfeminister skriker ut sina lögner om er ensidiga könsideologi. Men det stör dig illa? Vad skulle de stora feministerna säga om era lögner och mångmiljonbidrag?
Citera
2025-11-23, 09:49
Medlem
Fattar ej. Ena gången ska vi inte vara ute i yrkeslivet utan ta hand om barn och hem (och man), andra gången får vi skit för att vi inte bidrar? Hur gör man rätt?
Citera
2025-11-23, 09:52
Medlem
PyjamasXLs avatar
Fast kvinnor får ju jobba gratis en hel minut extra varje arbetsdag. Så löd rubrikerna i media häromdan.
Citera
2025-11-23, 09:55
Medlem
Citat:
Du är rejält faktaresistent och ojämställd, som en vänsterfeminist. Jag förstår vad du menar med att mammans morgonlogistik är obetalt arbete, och det är helt riktigt att sådant ingår i SCB:s definition av omsorgsarbete. Men det du gör nu är att ta en specifik situation – en halvtimme på morgonen – och låtsas att den beskriver hela livsmönstret. Ser man på verklig statistik över ett helt liv blir bilden mer komplex: män arbetar fler betalda timmar, tar fler riskjobb, pendlar mer, gör mer övertid, bär större del av hushållets inkomster och har kortare livslängd. Det är också ansvar och logistik, bara av en annan sort.

Ja det framgår ju i blandannat tidsanvändingsundersökningen (pappor tar strort ansvar för logistik, även av den sorten som kvinnor vill postå att de har monopol på, det framgår ju om inte annat där familjer med 2 föräldrar i regel inte ens uppmärsammar att det finns någon "projektledning" de första 12 åren med bebis, utan det är ju en naturlig utveckling när mamman har spenderat 1100 dagar med barnen/barnet och pappan bara 300.

det är från den här studien
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13229400.2025.2481113#d1e678

Citat:
Det betyder inte att mammans obetalda arbete försvinner eller inte är viktigt; det betyder att det inte går att plocka russinen och kalla det jämställdhetsanalys. Både SCB, OECD och forskningen om livscykel visar samma sak: kvinnor gör mer obetalt arbete i hemmet, men män gör mer av det betalda, riskfyllda och tidsintensiva arbetet som finansierar vardagen – inklusive barnens trygghet, hemmet och kvinnans möjlighet att prioritera omsorg. Summerar man livet som helhet, inte bara en stressig morgon, får män i snitt mindre fritid totalt och dör tidigare, medan kvinnor lever längre och har mer tid med barnen under de år de värderar högst.

nja. män har mer fritid i genomsnitt under livet, att de sammtidigt i genomsnit gör mer totalt arbete (dvs förvärsarbete + obetalt arbete (där barnomsorg osv ingår), handlar nog mer om biologiska faktorer, (de är överlag stabilare (mindre neutoriska), mindre känsliga för "disgust" (dvs städar inte maniskt och omotiverat...), klarar sig på mindresömn osv)

Citat:
Det betyder inte att någon är ”skyldig” eller att biologin bestämmer allt. Men det betyder att ”projektledarrollen” inte är ett bevis på kvinnlig underordning – den är ofta självvald, kulturellt förstärkt och möjlig just för att mannen drar ett större lass på den betalda sidan. Därför blir påståendet att kvinnor har ”mindre fritid” bara sant om man räknar bort allt som män bidrar med som gör den fritiden möjlig.

Ja, självvald eller snarare självupplvd. kvinnor har mindre fritid, om man räknar bort "personlig hygien och sömn tex, skulle man slå ihop tidanvändingen i betalt arbete, obetalt arbete och fritid.

så skulle kvinnor ha mer fritid ja. men då får man bortse ifrån biologin.

Citat:
Och då är den rimliga frågan: om vi verkligen vill förstå jämställdhet, varför utgår vi då bara från kvinnors tidsanvändning och inte från männens hela livskurva – med fler arbetsår, mer slitage, större försörjningsbörda och kortare liv?

um. det är både mäns och kvinnors tidsanvänding som jämförs. annas hade vi ju inte haft någon att jämföra...
Citera
2025-11-23, 09:55
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där kan du ju faktiskt inte veta. Du har aldrig sett ett foto på mig, för jag har aldrig lagt ut något här då jag är rädd om min anonymitet. Det där var ett barnsligt och fult personangrepp.

För övrigt glömde jag nämna graviditet och barnafödande tidigare. Detta är något som tar väldigt mycket på kroppen - ja även idag; många kvinnor får foglossning, ryggproblem och/eller urin- och avföringsinkontinens för livet, men ändå ger de sig in i detta för att ge sin man barn. (Ja OK för att de vill ha dem själva också, förhoppningsvis.)

Det är också nästan alltid kvinnan som tar mer av allt det obetalda arbetet med barnen och hushållet - ÄVEN när hon arbetar heltid. Jag har flera väninnor som säger att de var tvungna att skilja sig för att inte gå in i väggen, för då blev mannen TVUNGEN att ta sin del av hushållsarbete och barnavård och allt omkring på sina veckor, och kvinnan kunde äntligen få lite fritid efter jobbet, sovmornar på helgen o.s.v.. Så det du säger stämmer inte alls.

Du är ojämställd och kör med dina känslor och anekdoter. Totalt ointressant hur du ser ut. Det du beskriver stämmer i mycket – graviditet och barnafödande sliter enormt på kroppen, och kvinnor gör fortfarande mer av det praktiska och mentala hemarbetet i många familjer. Men när du gör det till en universell sanning faller resonemanget, för den andra halvan av verkligheten försvinner.

Breddar man perspektivet ser man att män i snitt lägger fler år i heltidsarbete, mer övertid, längre pendling och betydligt större risker i arbetslivet. Det är också män som dör tidigare, tar livet av sig oftare och står för majoriteten av arbetsplatsolyckorna. Det är inte ”fritid”, det är ett annat sorts pris som också påverkar hälsa, relationer och livslängd.

Att du och dina få väninnor levt med olyckliga män som inte tagit eller fått ta sin del av ansvaret säger mer om er eller dem än om alla män. Bra karlar har nog aktat sig för er. Lika lite som kvinnors erfarenheter kan reduceras till stereotyper, lika lite kan mäns. Det finns gott om pappor som gör mer vab, mer vardagslogistik och mer närvaro – och som sedan förlorar både barn och inflytande i ett system som aldrig räknat deras omsorg som lika värdefull. Förstår du?

Jämställdhet kräver att man orkar se båda prislapparna samtidigt: kvinnors kroppsliga och organisatoriska bördor och mäns försörjningsbörda, risker och kortare liv. När du bara pratar om den ena sidan blir bilden skev, och då hamnar du i nog medvetet samma fälla som många jämställdhetsdebatter i Sverige – där kvinnors problem minsann är strukturella (ljusmanifestationer och gråta i TV) och mäns är ”tråkigt nog biologiska”.

Vill du beskriva hela verkligheten, eller bara den lilla del som bekräftar att kvinnor alltid bär mer och män alltid borde göra mer? För om målet är äkta jämställdhet måste bådas erfarenheter räknas – inte bara den halva som låter mest bekväm. Du är pinsam.
Citera
2025-11-23, 09:57
Medlem
Citat:
Nej. Inte alls. Det är ditt problem. Jag jobbar för ett bättre Sverige med äkta jämställdhetspolitik. Vi blir ett rikare och mer lyckligt land om inte din sorts vänsterfeminister skriker ut sina lögner om er ensidiga könsideologi. Men det stör dig illa? Vad skulle de stora feministerna säga om era lögner och mångmiljonbidrag?

jag är ju emot "jämställdhetspolitik" den gör ju i bästa fall ingen nytta och i sämsta fall bara skada.

det man ska göra är ju att minska eller helt tabort statens fingarar ur områden som ligger utanför kärnverksamheten.
Citera
2025-11-23, 10:02
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Ytterligare en mycket märklig sak är att det lagstiftats om att kvinnor ska ha lika hög pension som män från pensionsförsäkringssparande trots att de får ca 20% fler levnadsår som pensionärer jmf med män.
Helt otroligt hur detta kunnat genomföras.
Statistiken är otroligt exakt med så stort underlag.
Denna lag gör att män borde hitta annat sätt att pensionsspara eftersom de blir bestulna.

Lysande vinkel! Bravo. Tack. Så jävla orättvist. Ojämställt. Hade det varit tvärtom hade gatorna varit fulla av skrikande vänstermänniskor…

Det märkliga är inte att pensionssystemet omfördelar från män till kvinnor – det gör ju faktiskt alla könsblinda kollektiva försäkringar sedan länge. Det märkliga är att ingen får prata om det. Det är dags nu.

Varför? För att hela den svenska jämställdhetsdebatten byggts på ett ensidigt raster: ”män är privilegierade – kvinnor är utsatta”. Punkt. All statistik som spräcker den berättelsen – männens kortare liv, fler arbetsplatsdödsfall, fler självmord, högre försörjningsbörda och ja, omfördelningen i pensionssystemet – sopas undan. Inte för att den är fel, utan för att den är politiskt obekväm.

När kvinnor lever i snitt flera år längre men får samma pensionsutbetalning på samma kapital, då subventionerar män deras extra livsår. Det är matematik, inte ideologi. Men att säga det högt hade tvingat fram en ny sorts jämställdhetsdebatt – en där bådas problem räknas, inte bara ena könets.

Det är just därför det tystas ner: Inte för att sanningen är komplicerad, utan för att den är för jämställd för nuvarande svensk ensidig och orättvis jämställdhetspolitik.
Citera
2025-11-23, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fattar ej. Ena gången ska vi inte vara ute i yrkeslivet utan ta hand om barn och hem (och man), andra gången får vi skit för att vi inte bidrar? Hur gör man rätt?

bli en god kristen kvinna och skaffa dig en god kristen man, då bestämmar han det åt dig så du kan fokusera på själva genomförandet, istälelt för att må dåligt och inte få något gjort.
Citera
2025-11-23, 10:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Förr dog kvinnor ofta i barnsäng efter kläckt ur sig 11 ungar. Totalt utslitna oh kroppen orkade helt enkelt inte mer.

Sedan är det väl upp till dig hur mycket du skall arbeta och hur mycket påfågel du skall vara? Ingen som direkt tvingar dig att arbeta så du har råd till två bilar (Jag har två bilar fast jag bor själv)
Nu vet vi varför du heter Onanikrem!
Citera
2025-11-23, 10:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenEvigeSvennen
Nu vet vi varför du heter Onanikrem!
Nej, det vet du inte om du inte läst mitt svar på frågan. Svarat mer än fem gånger på frågan genom åren, så bara att börja leta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in