2025-11-02, 17:37
Medlem
Sladdarens avatar
Och då menar jag inte att fräsa in hålfacket i dörrbladet eller för att fräsa in slutblecket

Har borrat ur 4 innerdörrar med egenritat pappersmall för en låsskista åt en kille som
fick bättre begagnade innerdörrar

Hur brukar sk yrkes- snickare normalt göra när de ska göra håltagning för
handtaget, skruvarna för det på båda sidor, sen hålet för låscylinder, vredet (typ ovalt hål) och 2 skruvar för det. Han ville ha möjlighet å låsa alla dörrar helt enkelt på ett lite annat sätt än nyckelhålsdörrar

Står de verkligen å ritar ut måtten på dörren eller ritar de en egen mall eller hur brukar de göra ?
Använder de nån anordning de låser fast ?
Senast redigerad av Sladdaren 2025-11-02 kl. 17:40.
Citera
2025-11-02, 18:18
Moderator
Parongatans avatar
Enklast att lösa med träborr i olika storlekar, stämjärn och en hammare.

Här en bra video på hur man kan göra.
Citera
2025-11-02, 18:20
Medlem
Amsvartners avatar
Låssmeder har normalt sett mallar, hur snickare gör vette fan.
Citera
2025-11-02, 19:15
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Enklast att lösa med träborr i olika storlekar, stämjärn och en hammare.

Här en bra video på hur man kan göra.

Jo det var såna grejer jag hade. Bra ide dock att rita ut låset så där på utsidan av dörren
Kruxet var att hålfacket för kistan var redan drillat och lite för stort med ett glapp i höjdled på ca 1 cm

Inkl att dörren hade en kant-överlapp också som man måste räkna bort plus infällningsfräset på ca 2 mm
så tyckte att en mall var lämplig
Citera
2025-11-02, 19:40
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Låssmeder har normalt sett mallar, hur snickare gör vette fan.

Hur ser en sån mall ut, troligen i plast eller nåt ? Såklart inget man kan köpa själv ?
Men andra sidan kommer de inte användas ofta
Citera
2025-11-02, 20:27
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Hur ser en sån mall ut, troligen i plast eller nåt ? Såklart inget man kan köpa själv ?
Men andra sidan kommer de inte användas ofta

Nope, i metall.
Fråga en låssmed.
Citera
2025-11-02, 21:12
Medlem
KiselMupps avatar
Snackar vi om att borra upp en innerdörr för den större låskistan som används på ytterdörrar för att kunna låsa med ovalcylinder?
Det finns flera modellar av låskista för innerdörr som man förser med ovalcylinder.

Är det riktigt gamla dörrar med små hål där rosett & nyckelskylt är skruvade med träskruvar så får man såklart borra.

Jag spikade fast en list på en plywoodskiva och tog upp 2 hål med hålsåg, bara att klämma fast på dörrbladet med en snabbtving eller två så kan man borra med hålsåg även fast centrumborret hänger i luften.
Citera
2025-11-03, 03:40
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Jo det var såna grejer jag hade. Bra ide dock att rita ut låset så där på utsidan av dörren
Kruxet var att hålfacket för kistan var redan drillat och lite för stort med ett glapp i höjdled på ca 1 cm

Inkl att dörren hade en kant-överlapp också som man måste räkna bort plus infällningsfräset på ca 2 mm
så tyckte att en mall var lämplig

Jag har själv monterat låskistor i trädörrar utan färdigfrästa uttag. Och då har jag alltid borrat upp det utrymme som varit nödvändigt för att få plats med låskistorna.

Skulle jag montera låskistor regelbundet så skulle jag nog gå in på nätet och försöka hitta någon jigg som guidar en rätt med skruvdragaren - med ett träborr monterat.

Om jag har några träborr, tumstock, penna och en skruvdragare, så tar det max 20 minuter innan låskistan är monterad och klar i dörren. Skulle jag ha en jigg, kanske jag skulle spara 5-8 minuter.

Så, är det en engångsmontering, skulle jag göra exakt som i videon ovanför. Lycka till!
Citera
2025-11-23, 00:50
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Och då menar jag inte att fräsa in hålfacket i dörrbladet eller för att fräsa in slutblecket

Har borrat ur 4 innerdörrar med egenritat pappersmall för en låsskista åt en kille som
fick bättre begagnade innerdörrar

Hur brukar sk yrkes- snickare normalt göra när de ska göra håltagning för
handtaget, skruvarna för det på båda sidor, sen hålet för låscylinder, vredet (typ ovalt hål) och 2 skruvar för det. Han ville ha möjlighet å låsa alla dörrar helt enkelt på ett lite annat sätt än nyckelhålsdörrar

Står de verkligen å ritar ut måtten på dörren eller ritar de en egen mall eller hur brukar de göra ?
Använder de nån anordning de låser fast ?

Av en ren tillfällighet visade en kollega den här videon där två personer installerar och driftsätter ett Yale Durus-system i en entrédörr.

I ovanstående video använder de en fräsjigg för att bereda plats för en låskista innehållandes elektronik för Durus-systemet. Jag hade tagit kontakt med Jourlås och frågat dem var de skaffat sin fräsjigg.
Citera
2025-11-23, 11:18
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Av en ren tillfällighet visade en kollega den här videon där två personer installerar och driftsätter ett Yale Durus-system i en entrédörr.

I ovanstående video använder de en fräsjigg för att bereda plats för en låskista innehållandes elektronik för Durus-systemet. Jag hade tagit kontakt med Jourlås och frågat dem var de skaffat sin fräsjigg.

Jo ja vet att den där jiggen finns, funnits länge

https://swedendro-tools.se/se/produkter/frasa/frasjiggar/ovriga-frasjiggar/souber-offset-jigg-inkl.19-22-25mm-frasar?group=prod_prod_grp-s1%2F1234

https://www.expondo.se/msw-monteringsverktyg-foer-instickslaas-18-22-24-mm-borrhuvuden-upp-till-130-mm-borrdjup-10061896?gc lsrc=aw.ds&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_ca mpaign=%28se%29%20PLA-CM1%25_40-54.99%25%20traffic%20gen%20%5BPLA%5D%20%5BCSS%5D&u tm_id=22664314713&gad_source=1&gad_campaignid=2266 4314713&gbraid=0AAAAADsmLT_Wq31wF_Tr8l9a54Q3yvuqY

Bästa jiggen är egentligen, om man tänker sig en tunn plast jigg där det följer med självhäftande tejp eller att det obligatorisk följer med en plast jigg för varje låshus / låskistan man köper.. tunn plast.
Sen får man ju loda (vattenpass) så plastmallen är rak och insänkt / indragen rätt på dörrens utsidor i förhållande till kanske redan färdig fräst dörrkist-hål

De ska ha tre delar liksom som denna, fast i lösa delar

https://www.wovar.se/frasjiggar-set-for-instickslas-1200-serien/?gad_source=1&gad_campaignid=20481247610&gbraid=0A AAAAowSTGydeq4Ca6olqWOXC4jGqTMNg

När du är klar ska man helt enkelt ha ritat ut streck och ringar för handtag och cylinder för låshuset på dörrbladet som kommer se ut som en bok U när man är klar att fräsa borra osv. Man utgår ju alltid ifrån låshusets genomföringshål så vad mer kan man göra

Detta borde va helt obligatoriskt att det följer med. Tänk dig tunn plast som denna fast det saknas hål för pinnarna här men hålen för handtag och cylinder och cylinderring i samma finns

https://www.bauhaus.se/tackskylt-millers-rektangular-215mm?channable=06ff2069640031333134373633ad&gad_s ource=1&gad_campaignid=21722997825&gbraid=0AAAAADx d_kzYlPRs9HZYDzoDJXLx8yttF&gclid=CjwKCAiA_orJBhBNE iwABkdmjOepVYLSaj3LbeYt4qCUagpOGhFWULbXpQRnIFJ-WlsKZ40Y1WcFhRoCHIsQAvD_BwE

Löjligt att de inte kommit längre i utvecklingen. De som kan hända om du mäter fel är ett skevt lås snett lutande lås. Du kan få problem med att låsvredet inte vrider runt helt. Du kan göra onödigt stora hål. Det hände inte mig men det kan inträffa
Senast redigerad av Sladdaren 2025-11-23 kl. 11:30.
Citera
2025-11-23, 15:49
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Jo ja vet att den där jiggen finns, funnits länge

https://swedendro-tools.se/se/produkter/frasa/frasjiggar/ovriga-frasjiggar/souber-offset-jigg-inkl.19-22-25mm-frasar?group=prod_prod_grp-s1%2F1234

https://www.expondo.se/msw-monteringsverktyg-foer-instickslaas-18-22-24-mm-borrhuvuden-upp-till-130-mm-borrdjup-10061896?gc lsrc=aw.ds&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_ca mpaign=%28se%29%20PLA-CM1%25_40-54.99%25%20traffic%20gen%20%5BPLA%5D%20%5BCSS%5D&u tm_id=22664314713&gad_source=1&gad_campaignid=2266 4314713&gbraid=0AAAAADsmLT_Wq31wF_Tr8l9a54Q3yvuqY

Bästa jiggen är egentligen, om man tänker sig en tunn plast jigg där det följer med självhäftande tejp eller att det obligatorisk följer med en plast jigg för varje låshus / låskistan man köper.. tunn plast.
Sen får man ju loda (vattenpass) så plastmallen är rak och insänkt / indragen rätt på dörrens utsidor i förhållande till kanske redan färdig fräst dörrkist-hål

De ska ha tre delar liksom som denna, fast i lösa delar

https://www.wovar.se/frasjiggar-set-for-instickslas-1200-serien/?gad_source=1&gad_campaignid=20481247610&gbraid=0A AAAAowSTGydeq4Ca6olqWOXC4jGqTMNg

När du är klar ska man helt enkelt ha ritat ut streck och ringar för handtag och cylinder för låshuset på dörrbladet som kommer se ut som en bok U när man är klar att fräsa borra osv. Man utgår ju alltid ifrån låshusets genomföringshål så vad mer kan man göra

Detta borde va helt obligatoriskt att det följer med. Tänk dig tunn plast som denna fast det saknas hål för pinnarna här men hålen för handtag och cylinder och cylinderring i samma finns

https://www.bauhaus.se/tackskylt-millers-rektangular-215mm?channable=06ff2069640031333134373633ad&gad_s ource=1&gad_campaignid=21722997825&gbraid=0AAAAADx d_kzYlPRs9HZYDzoDJXLx8yttF&gclid=CjwKCAiA_orJBhBNE iwABkdmjOepVYLSaj3LbeYt4qCUagpOGhFWULbXpQRnIFJ-WlsKZ40Y1WcFhRoCHIsQAvD_BwE

Löjligt att de inte kommit längre i utvecklingen. De som kan hända om du mäter fel är ett skevt lås snett lutande lås. Du kan få problem med att låsvredet inte vrider runt helt. Du kan göra onödigt stora hål. Det hände inte mig men det kan inträffa

Det hade ju varit det allra smidigaste att ha en borr- och fräsmall i plast som man kan sätta dit. Så slipper man investera i en kostsam metalljigg. Skulle inte kosta många kronor och skulle säkert även ge en merförsäljning av låskistor med tanke på att fler faktiskt skulle våga sig på att dra igång ett sådant projekt. Jag håller med dig. Det borde verkligen ingå i förpackningen direkt från start.
Citera
2025-11-23, 17:31
Medlem
jtds avatar
Sånt här löser proffs enkelt med ögonmått oftare än inte.. annars är man lekman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in