2025-11-22, 23:36
Medlem
Xer0s avatar
Jag brukar köpa Isopropanol på Kjelle, t.ex.
https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-250-ml-p18358

Och jag har det till att göra ren saker som jag inte vill rengöra med vatten, t.ex elektronik.

Undrar om man kan använda t-röd i stället då det är billigare? Eller har ni andra tips?

Ett problem med IPA är också att den löser upp skrift skriven med märkpenna och vissa lacker som man kanske inte vill lösa upp.
Citera
2025-11-23, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jag brukar köpa Isopropanol på Kjelle, t.ex.
https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-250-ml-p18358

Och jag har det till att göra ren saker som jag inte vill rengöra med vatten, t.ex elektronik.

Undrar om man kan använda t-röd i stället då det är billigare? Eller har ni andra tips?

Ett problem med IPA är också att den löser upp skrift skriven med märkpenna och vissa lacker som man kanske inte vill lösa upp.
Ja T-röd är alldeles ypperlig till det.
Nästan det enda det är bra för.
I matlagning är det alldeles för överskattat.
Citera
2025-11-23, 00:25
Medlem
JustTrollings avatar
Du kan köpa mycket billigare från Biltema och andra sådana butiker, runt 100 kr för en liter.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/datorrengoring/isopropanol-1-liter-2000060869
Citera
2025-11-23, 00:44
Medlem
Hur starkt är T-röd (Teknisk sprit)? Alltså i volymprocent.
Citera
2025-11-23, 00:58
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur starkt är T-röd (Teknisk sprit)? Alltså i volymprocent.
Beror på vilken sort du köper.
Eftersom den är gjort för att funka som bränsle och rengöring, kan den innehålla lite av allt möjligt.
Det är bara dansk hushållssprit som faktiskt bara är ren etanol!
Men alla innehåller typ 96% "sprit".

https://www.calle.dk/sv-se/borup-sprit-1-liter-500049620
Citera
2025-11-23, 01:00
Medlem
Jag har tvättat av smutsiga/oljiga kretskort med T-röd.
Dock inte någon hightech elektronik, till datorer och liknande.

Kommer ihåg att någon gång blev skyddslacken kladdig efteråt, men den torkade tills dagen efter.
Kan ha varit ett kretskort som varit på reparation, som fått en annan typ av skyddslack påsprejad.

Eller du kanske menade att rengjöra hemelektronikutrustning,
utvändigt?

T-röd innehåller väl lite vatten också, den är ju bara typ 96% ?

Så var lite försiktig om det finns minirelä som spriten tränger in i eller sådant, på korten.

Du måste självklart bryta strömmen innan du rengör
Senast redigerad av Cuttherope 2025-11-23 kl. 01:05.
Citera
2025-11-23, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är bara dansk hushållssprit som faktiskt bara är ren etanol!
Oj. Nästan så man får ta en tur till Danmark, så man kan göra riktigt bra snaps till midsommar.
Citera
2025-11-23, 01:03
Medlem
T-röd innehåller även en liten del Aceton som kan påverka elektronik negativt, löser upp lacker, påverkar plaster, kan även påverka olika ytor kemiskt samt lämna en del rester.
IPA eller etanol är det bästa om vi pratar elektronik.
99,5% ISO är nästan för flyktigt tycker jag, bättre med 95%.
Senast redigerad av peckapecan 2025-11-23 kl. 01:07.
Citera
2025-11-23, 02:12
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag har tvättat av smutsiga/oljiga kretskort med T-röd.
Dock inte någon hightech elektronik, till datorer och liknande.

Kommer ihåg att någon gång blev skyddslacken kladdig efteråt, men den torkade tills dagen efter.
Kan ha varit ett kretskort som varit på reparation, som fått en annan typ av skyddslack påsprejad.

Eller du kanske menade att rengjöra hemelektronikutrustning,
utvändigt?

T-röd innehåller väl lite vatten också, den är ju bara typ 96% ?

Så var lite försiktig om det finns minirelä som spriten tränger in i eller sådant, på korten.

Du måste självklart bryta strömmen innan du rengör

Ja det är väl en bra sak att fundera på. Anledningen till att man använder sprit är ju att man inte vill ha vatten på grejerna. Så då kanske inte 96% är superbra för ändamålet?

Vad jag tvättar? Exempelvis rengjorde jag ett kretskort som suttit inuti en radiostyrd bil och även då batterihållaren där tidigare gamla laddningsbara batterier hade läckt.

Jag använde först vinäger för att få bort all korrosion och sedan IPA för att få bort vinägern.
Citera
2025-11-23, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Ja det är väl en bra sak att fundera på. Anledningen till att man använder sprit är ju att man inte vill ha vatten på grejerna. Så då kanske inte 96% är superbra för ändamålet?

Vad jag tvättar? Exempelvis rengjorde jag ett kretskort som suttit inuti en radiostyrd bil och även då batterihållaren där tidigare gamla laddningsbara batterier hade läckt.

Jag använde först vinäger för att få bort all korrosion och sedan IPA för att få bort vinägern.
Ok. Ja då har mina kretskort som jag rengjort med sprit varit mycket mer avancerade och dyrbara, kanske 5-40 000kr.
Tror inte någon sprit kan vara starkare än 96%, har för mig att den övergår till gasform då.
Citera
2025-11-23, 05:04
Medlem
Nja, det beror på att man inte kan destillera fram mer koncentrerad etanol än ungefär 96%. Och det beror i sig på, enkelt uttryckt, att en viss blandning av etanol och vatten har lägre kokpunkt än ren etanol och liksom slinker med. Men högre koncentrationer kan framställas, men då genom att använda torkmedel. Tror inte sån etanol finns i handeln.
Senast redigerad av filifjonken 2025-11-23 kl. 05:06.
Citera
2025-11-23, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Oj. Nästan så man får ta en tur till Danmark, så man kan göra riktigt bra snaps till midsommar.

"Denaturerad" stog det på flaskan. Inte helt ren mao och inte direkt smarrig för förtäring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in