2025-11-22, 22:40
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Även till dig då.
Satsa inte ditt bidrag ihop med Mearsheimer på hästar. Det slutar illa.

Kul att du har din ”professor” att droppa i dina utsvävningar.
Nu är han inget stort slagnummer.
Det går och plocka fram andra professorer och slänga in i en diskussion.

Du har rätt i en sak. Också var ni bägge går fel.
Mearsheimer tar aldrig helhetsbilden i beaktande. Precis som dig.

Eller har du sett Mearsheimer lägga in 0 oljeraffinaderier i sina bedömningar?
😁

att Ukraina skulle kollapsa 2022 → fel
att Zelensky bara var en marionett → fel
att sanktionerna inte skulle påverka rysk industri → fel på flera punkter
att Ryssland skulle uppnå sina politiska mål snabbt → fel
att rysk militär var kapabel till ett “decisive victory” → väldigt fel

Lite oklart var Mearsheimer påstår allt detta va?

Däremot har du rätt i att Zelensky nog inte är en marionett, det är något jag hade fel i vid starten av kriget. Man kan alltid rädda den med att säga att han var en marionett när kriget startade, men jag föredrar att se det som att jag hade fel helt enkelt. Det är dock inte något jag läst i Mearsheimers verk.
Citera
2025-11-22, 22:42
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Jag tycker synd om dig kackerlackan. Ukraina tyvärr har fallit, vinnaren bestämmer villkor och självklart. Behålla mark de tagit. Dvs ca 20% av Ukraina.

Om Ukraina har fallit varför fortsätter då rySSland att kriga?
Citera
2025-11-22, 22:45
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag vet för att Polen har gått ut med det. Och deras underättelsetjänst är bra mycket bättre än vad du kan googla fram på ryska internet.

Jag har också sett det. Det jag menar att man har förut även gått ut med att ryssar sprängde North stream och detta visade sig vara felaktigt. Jag säger inte kategoriskt att de inte har gjort det. Jag bara säger att det inte går att veta det utan en utredning. Och de kommer man inte kunna göra snabbt. Kanske inte innan kriget är slut. Det enda jag vet är att alla ljuger när det är krig och man ska ta saker med nypa salt
Citera
2025-11-22, 22:47
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Det är inte allt som han sätter i prosa.
Många videos, som inte tas ner i skrift.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Däremot har du rätt i att Zelensky nog inte är en marionett, det är något jag hade fel i vid starten av kriget. Man kan alltid rädda den med att säga att han var en marionett när kriget startade, men jag föredrar att se det som att jag hade fel helt enkelt. Det är dock inte något jag läst i Mearsheimers verk.
Citera
2025-11-22, 22:53
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

se nedan , vodkasomsnus ljuger ju om allt hela tiden. skönlitteratur ägnar hen sig åt. hen har inga källor. Mearsheimer har aldrig sagt det.

att Ukraina skulle kollapsa 2022 → har han inte påstått. 2024 säger han i en intervju att Ukraina är på väg att kollapsa militärt/economiskt, och använder uttryck som att armén kan “falla isär snart” – men det är 2024
Källa: John J. Mearsheimer, “The Causes and Consequences of the Ukraine War”, Horizons nr 21, 2022; “Mearsheimer on Where the Ukraine War Is Headed”, Russia Matters, 14 mars 2024.

att Zelensky bara var en marionett → Mearsheimer själv använder aldrig den etiketten. Han kritiserar Zelensky för NATO-linjen och för att ha gått hårt mot proryska aktörer, men inte med den typen av personangrepp. Det syns t.ex. i hans essä “The Causes and Consequences of the Ukraine War” (Horizons 2022) där Zelensky beskrivs politiskt, inte personligen förolämpas, samt i New Yorker-intervjun 1 mars 2022 där fokus ligger på väst–Ryssland–Ukraina, inte på att kalla Zelensky för puppet. Men jag hade iaf tyckt att etiketten är myyyycket lämplig, Zelle inte ens kan föra sitt krig utan andras hjälp.
Källor: John J. Mearsheimer, “The Causes and Consequences of the Ukraine War”, Horizons, 2022; Isaac Chotiner, “Why John Mearsheimer Blames the U.S. for the Crisis in Ukraine”, The New Yorker, 1 mars 2022.

att sanktionerna inte skulle påverka rysk industri → Det är rakt motsatt vad han skriver. I Foreign Affairs-artikeln *“Why the Ukraine Crisis Is the West’s Fault” (2014) säger han att rysk ekonomi skulle lida ännu mer av sanktioner vid en större offensiv, och 2022–2023 medger han öppet att sanktionerna slagit hårt men menar att de inte räcker för att “krossa” Ryssland eller ändra Kremls strategi.
Källor: John J. Mearsheimer, “Why the Ukraine Crisis Is the West’s Fault”, Foreign Affairs, sep/okt 2014; John J. Mearsheimer, “The Causes and Consequences of the Ukraine War”, Horizons 21, 2022.

att Ryssland skulle uppnå sina politiska mål snabbt → Hans linje efter invasionen är tvärtom att kriget blir långvarigt och att vi får ett utdraget, blodigt ställningskrig. Han tycker Ryssland på sikt har bättre odds än Ukraina, men inte att det blir en snabb walkover. Hans linje efter invasionen är tvärtom att kriget är “en multidimensionell katastrof” som sannolikt kommer att “drag on for months, if not years”, alltså bli utdraget.
I senare intervjuer 2023–2024 framställer han också kriget som en långvarig, farlig konflikt där båda sidor är djupt investerade och ingen snabb lösning finns i sikte.
Källor: John J. Mearsheimer, “The Causes and Consequences of the Ukraine War”, Horizons 2022; “John Mearsheimer: Ukraine war is a long-term danger”, Other News, 22 aug 2023.

att rysk militär var kapabel till ett “decisive victory” → I nyare text säger han i klartext motsatsen: i artikeln “Europe’s Bleak Future” (Brave New Europe, 2025) skriver han att han tror att Ryssland kommer att vinna, men inte “a decisive victory where it ends up conquering all of Ukraine”; i stället förutser han en “ugly victory” där Ryssland kontrollerar kanske 20–40 % av pre-2014 Ukraina och resten blir en dysfunktionell “rump state”.
Källa: John J. Mearsheimer, “Europe’s Bleak Future”, Brave New Europe, nov 2025; se även intervjuklippet “UKRAINE IS WRECKED – John Mearsheimer Explains Why Ukraine Faces an ‘Ugly Defeat’”.
Citera
2025-11-22, 22:55
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Det glädjer mig att du får huvudvärk.
mera att påtala dina lögner.
Du är mest en gaphals.

Hur var det nu….
Ryssland vinner, så de behöver hota med kärnvapen. Stormakt som de är, med världens största förråd av kärnvapen.🤣🤣

Som stormakt behöver de Trump för att besegra Ukraina. Är det rätt uppfattat….😂😂😂

Klappträ.

Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
du har inga du är en tom tunna som skramlar och som har ingenting att komma med
Citera
2025-11-22, 23:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Om Ukraina har fallit varför fortsätter då rySSland att kriga?
Är väl som med Pokrovsk som enligt uppgifter i tråden intogs för veckor sedan och är fullt kontrollerad av en viss sida. Ändå verkar det vara mest propaganda.

Citat:
Genom att uttnyttja dimman har ryska styrkor försökt avancera till den centrala delen av Pokrovsk. Det rapporterar Reuters med hänvisning till ett uttalande från Ukrainas generalstab på Telegram.
https://www.dn.se/direkt/ukraina/2025-11-22/ukraina-ryska-styrkor-stoppade-i-pokrovsk/
Citera
2025-11-22, 23:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Lyssnade på ett radioprogram som hade tesen att Ryssland har läckt den här "fredsplanen". Man utnyttjar den senaste tiden korruptionshändelser i Ukraina samt att man ger sken av att detta är en fredsplan som har växt fram mellan samtal Ryssland och USA.

Jag förstår inte den tesen, helt enkelt för att med Trump på ämbetet..., en sådan god vän kommer inte Kreml att ha på 100 år. En sådan relation borde Kreml vårda..inte riskera att gå i dass. Med denna plan signerad Trump.., så kan han bli rejält skadeskjuten.

En "dolkstöt" till Kremls största supporter ?

Nej..
Citera
2025-11-22, 23:04
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Du kanske kan visa på något som Mearsheimer haft rätt i när det gäller Rysslands krig i Ukraina?

Om man hänvisar till honom 2025 skall man inte skryta med sitt förstånd.

Skojar du eller? Mearsheimers förutsägelser om Ukrainas öde stämmer ju 100%. Ukraina åker på dunderstryk och gjorde ett totalt galet vägval när de lät sig utnyttjas som spelbräde och bondeoffer i Washingtons proxykrig mot Ryssland.

Vad är det som är så svårt att fatta egentligen?
Citera
2025-11-22, 23:05
Medlem
Yays avatar
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1p4300i/the_greatest_army_in_the_world/

Ryzzka a lagare som medger de var fulla när de skrev på kontraktet. Med soldater som dessa lär inte Ryzzland vinna alls någonsin
Citera
2025-11-22, 23:20
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag förstår inte den tesen, helt enkelt för att med Trump på ämbetet..., en sådan god vän kommer inte Kreml att ha på 100 år. En sådan relation borde Kreml vårda..inte riskera att gå i dass. Med denna plan signerad Trump.., så kan han bli rejält skadeskjuten.

En "dolkstöt" till Kremls största supporter ?

Nej..

Varför inte?
Hur stor chans har förslaget?
Betat för Trump att köpa förslaget.

Vad händer inom Nato om Trump trycker på för att genomföra detta,som han har personlig vinning av?
När Europa börjar protestera. Intern kamp? Splittring?
Det är välkänt att Putin vill slå isär Nato.
Citera
2025-11-22, 23:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Varför inte?
Hur stor chans har förslaget?
Betat för Trump att köpa förslaget.

Vad händer inom Nato om Trump trycker på för att genomföra detta,som han har personlig vinning av?
När Europa börjar protestera. Intern kamp? Splittring?
Det är välkänt att Putin vill slå isär Nato.

Som nu jag uppfattar det..så sjunker planens chanser dag, för dag. Frågor och kritik börjar även komma fram i Usa`s senat/kongress. Snackas om att man skall också köra över Trump med ännu starkare sanktioner. (samma förfarande som användes för att frige Epstein-pappren)

De "stora starka" inom Nato i Europa spelar på samma lag, i sak finns det enbart några få som obstruerar. Dvs Nato i Europa är eniga. Putin har misslyckats där..

Tror också att förslaget är ifrån Trump, förutom Witkoff så skall också Kushner även haft sina fingrar i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in