2025-11-16, 21:14
Medlem
therealcosmokramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jag vet att man betraktar spelberoende som en sjukdom men är det verkligen korrekt att göra det? Att vara spelberoende är egentligen en konsekvens av dåligt omdöme. Och när blev dåligt omdöme en sjukdom?

Det där är en rätt slarvig analys. “Dåligt omdöme” förklarar kanske första gången man spelar för mycket, men inte varför man fortsätter när man redan bränt ekonomi, relationer och hälsa. Då pratar vi om kontrollförlust, förändrat belöningssystem och tvångsbeteende – exakt samma mekanik som andra beroenden.
Citera
2025-11-17, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therealcosmokramer
Det där är en rätt slarvig analys. “Dåligt omdöme” förklarar kanske första gången man spelar för mycket, men inte varför man fortsätter när man redan bränt ekonomi, relationer och hälsa. Då pratar vi om kontrollförlust, förändrat belöningssystem och tvångsbeteende – exakt samma mekanik som andra beroenden.

Vad jag reagerar mot är att man definierar spelberoende som sjukdom. Menar du att alla beroenden är sjukdom? Nu för tiden har ju många gjort sig beroende av tex en smartphone. Är det en sjukdom? Många människor är beroende av att få en kopp kaffe på morgonen. Är det en sjukdom?
Citera
2025-11-17, 10:54
Medlem
therealcosmokramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Vad jag reagerar mot är att man definierar spelberoende som sjukdom. Menar du att alla beroenden är sjukdom? Nu för tiden har ju många gjort sig beroende av tex en smartphone. Är det en sjukdom? Många människor är beroende av att få en kopp kaffe på morgonen. Är det en sjukdom?

Nä, alla beroenden är inte sjukdom.
Du kan sluta dricka kaffe utan att ditt liv faller samman. Visst, du kanske känner lite abstinensbesvär men det blir inte en destruktiv spiral nedåt som för dom som verkligen är spelberoende, där du förlorar kontrollen, beteendet tar över före tex jobb, relationer, beroendet tar över trots att livet kraschar.

Dricka kaffe är mer en vana, visst någon slags fysiologiskt beroende är det men inget som förstör livet i stort om du tvingas avstå,.
Citera
2025-11-22, 17:12
Medlem
Hur går det för er? Har hållt mig i skinnet sedan mitt senaste återfall.
Citera
2025-11-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hur går det för er? Har hållt mig i skinnet sedan mitt senaste återfall.

Hittade du något annat att ersätta spel och även hitta något annat att få dopamin av ?

Eller blev allt lite gråare ?
Citera
2025-11-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hittade du något annat att ersätta spel och även hitta något annat att få dopamin av ?

Eller blev allt lite gråare ?
Slösat lite pengar på shopping (inget extremt) och spelat lite demo-spel på slots ibland när jag sitter på toan. Frugan har varit grälsjuk senaste veckorna också, samt höstdeppression.. Så det har varit grått och trist för det mesta.

Men, nu kommer i alla fall Julen snart med mysbelysning, goda dofter av saffran och glögg och klara, kalla dagar. Så det är på uppgång i alla fall!
Citera
2025-11-22, 21:08
Medlem
Citat:
Slösat lite pengar på shopping (inget extremt) och spelat lite demo-spel på slots ibland när jag sitter på toan. Frugan har varit grälsjuk senaste veckorna också, samt höstdeppression.. Så det har varit grått och trist för det mesta.

Men, nu kommer i alla fall Julen snart med mysbelysning, goda dofter av saffran och glögg och klara, kalla dagar. Så det är på uppgång i alla fall!

Jag tror att många faller tillbaka till spel just av anledningen till att man behöver en ny fix då livet inte ger så mkt dopamin
Citera
2025-11-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror att många faller tillbaka till spel just av anledningen till att man behöver en ny fix då livet inte ger så mkt dopamin
Jo precis, man blir ju lite torsk på kicken
Citera
2025-11-27, 23:10
Medlem
Citat:
Jo precis, man blir ju lite torsk på kicken

Håller du dig i skinnet!?
Du är en förebild för många här inne sett till att du kämpar, och gör det bra - mot två missbruk.

Finns tyvärr inget bättre en mörk höstdag att dra i sig ett gott gäng järn och sen vinna pengar... (Tror man)...

Men man vet hur det slutar. Pengarna försvinner och alkoholen pajar både kroppen och psyket.
Temporära fixar som man aldrig blir nöjd av, man vill bara ha mer och mer.

Håll er undan Black Friday, spel och alkohol imorgon gott folk.
Var närvarande i stunden det ska jag försöka med
Citera
2025-11-28, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Håller du dig i skinnet!?
Du är en förebild för många här inne sett till att du kämpar, och gör det bra - mot två missbruk.

Finns tyvärr inget bättre en mörk höstdag att dra i sig ett gott gäng järn och sen vinna pengar... (Tror man)...

Men man vet hur det slutar. Pengarna försvinner och alkoholen pajar både kroppen och psyket.
Temporära fixar som man aldrig blir nöjd av, man vill bara ha mer och mer.

Håll er undan Black Friday, spel och alkohol imorgon gott folk.
Var närvarande i stunden det ska jag försöka med
Jadå! Håller mig i skinnet! Det har varit en tung höst i år, men snart är det Jul och sen vänder det som ljusare tider. Längtar så efter våren nu 🙏
Exakt, denna tiden på året är som gjord för att falla tillbaka i spel, alkohol eller vad som. Man tycker ju man borde vant sig efter alla år..!

Tack, det är fint att höra! Jag samlar också mycket kraft från alla er andra i bägge trådarna - det är så viktigt att man inte är själv på nåt vis. Bara vetskapen att det finns många, många fler där ute underlättar.

Ja, kämpa på allihop - en dag i taget!
Citera
2025-11-28, 15:40
Medlem
Pumpade i mig en massa benso samt stilnoct, vaknade upp med 10k minus på kontot, hade tydligen lyckats avinstallera min mobilspärr på något sätt, hade skrivit något konstigt till morsan jag kunde inte ens stava rätt så hon blev orolig!

Pinsamt återfall.. Kommer aldrig mer röra skiten..

BankID är överlämnat igen.. Får bli ännu en fattig månad.. ;/ Jag vet att jag har problem, men det är pga min psykiska ohälsa som gör att det blir såhär.. Man lever ju upp till sitt namn om man säger så!

Mvh Torsken!
Citera
2025-11-28, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsken1399
Pumpade i mig en massa benso samt stilnoct, vaknade upp med 10k minus på kontot, hade tydligen lyckats avinstallera min mobilspärr på något sätt, hade skrivit något konstigt till morsan jag kunde inte ens stava rätt så hon blev orolig!

Pinsamt återfall.. Kommer aldrig mer röra skiten..

BankID är överlämnat igen.. Får bli ännu en fattig månad.. ;/ Jag vet att jag har problem, men det är pga min psykiska ohälsa som gör att det blir såhär.. Man lever ju upp till sitt namn om man säger så!

Mvh Torsken!
Ajdå Är det utskrivet av läkare eller "dödsknark" från gatan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in