Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Gissar att du syftar på det här med uppgifterna om att SE skulle ha sprungit efter mördaren. Jag har alltså inte själv haft möjlighet att läsa de här förhören annat än ganska hårt maskerade. Hänvisade därför (se länk nedan) till Lars-Olov Lampers, som verkar ha haft bättre insyn, och som av samtliga här i tråden dessutom verkar anses vara en mycket trovärdig journalist:
www.flashback.org/sp93549307
Okej. Tack. Har ingen ork, tid eller lust att läsa något mastodontinlägg från Walls blogg, det får någon annan göra och referera, sannolikt finns där inget av värde förutom namnen du nyss nämnde.
Dock ringer det nu en klocka från ett förhör med ME (förmodligen första eller andra) omkring att SE ska ha sagt att han sprang efter gärningsmannen till henne på mordnatten.
Men, jag anser fortfarande att det är en luddig uppgift. Dels för att uppgiften härstammar från 2017, men även för att:
- han inte själv har sagt detta i något förhör, eller under ed, eller under någon kontakt med media.
- det inte är en omöjlighet att lyssnaren kan ha missuppfattat, då SE sannolikt var upp i varv när han berättade om vad han vart med om för folk de första dygnen.
Han kan ha syftat på att han på platsen hade hört att ett annat vittne tagit upp jakten på mördaren, men att han i sitt förmodade exalterade anförande för alla som orkade lyssna berättade osammanhängande. Därför kan folk ha snurrat ihop det, eller att han själv råkade svara
ja om någon frågade om det var
han som tog upp jakten, när han i själva verket menade att han sprang
efter poliserna?
Detta kan samtliga inblandade ha fått om bakfoten.
Med tanke på att det relativt snabbt blev offentligt att vittnet Lars tagit upp jakten, verkar det konstigt om SE snodde det från Lars efter att han kommit hem från sin skidsemester och saluförde detta för kollegor? Verkar minst sagt konstigt.
Och vad jag har i minnet är det heller inget vittne på platsen som berättar om en person som i ett så tidigt skede sprang in i gränden efter mördaren? Och borde inte rent av Lars ha sett SE springa in i gränden och SE sett Lars? För SE lär ju i så fall ha kutat in tämligen omgående efter att han anlänt till platsen? Och SE menar ju att han såg (sannolikt) Lars stå i gränden och blänga mot mordplatsen? Han menar väl även i ett förhör att han blev skraj för Lars (gärningsmannen), det såg ut som "att han skulle dra", vapen menar han ju då. Men han skulle alltså ha samlat mod ett tiotal sekunder och senare sprungit efter honom? Känns inte troligt. Och att han då parallellt med förhören till polisen skulle ha torgfört en annan historia till kollegor mot den han återger för polisen känns lite... konstigt? Är det då inte rimligare att anta, att det faktiskt är kollegorna, etc som missuppfattat detta? Framför att han var bäng i roten och kastade ur sig olika storys om vad han gjorde och såg på platsen?
Så tänker iaf jag.