2025-11-21, 21:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Häftigt svar 👍🤣

Europa åberopas i förslaget.
Du tror att Europa då är oviktigt?

Varför skriver inte Putin och Trump ett eget papper, de emellan?
Om de som anges i förslaget är oviktiga?
😂😂😂

🫵🤡
Fredsplanen är framtagen av Ryssland och USA.. att du inte kan greppa det visar nivån och din konfys i frågan.

Nedan kan du se hur snaran dras åt mot Ukraina. Som jag sagt från första början, när hundarna skäller så rullar karavanen vidare mot det oundvikliga. 😈
”Ryssland hotar
Ryske presidenten Putin kommenterar för första gången fredsplanen på fredagskvällen, och hävdar att planen – som tagits fram i konsultationer med Ryssland – kan vara grunden för en uppgörelse. Samtidigt hotar Putin med att ryska styrkor kommer att inta mer ukrainskt territorium om Ukraina inte går med på planen.”
Citera
2025-11-21, 21:33
Medlem
Tror ni smutsryssen säljer ut Iran och Venezuela i och med detta??
Citera
2025-11-21, 21:38
Medlem
Tror detta förslag kommer slå riktigt hårt mot USAs ekonomi.
Citera
2025-11-21, 21:40
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Det är bara för Ryssland att hålla sig på sin sida av gränsen och inte besvära grannländerna med soldater, tanks, plan och drönare.

Behöver man inte vara Nobelpristagare för, för att kunna räkna ut. Facit och fakta har vi.
Nato som en försvarsallians, hade de ambitioner och förutsättningar för att invadera Ryssland?
Hade Ukraina dessa ambitioner eller förutsättningar?
2014 och även 2022.

Vi har brutalt och naket kunna konstatera att Nato har fullt upp att kunna stödja Ukraina.
Nu säger allt högre röster att USA är vår enda räddning.

Man måste vara brutalt dum för att hävda att Nato var ett hot mot Ryssland.
Inte 2022 och än mindre 2014.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om man som Ryssland är rädd för Nato, vill man så klart att det nuvarande Ukraina har så liten armé som möjligt. Vid en faktisk konflikt mellan Nato och Ryssland, eller Ryssland och vilket annat grannland som helst för den delen, behöver man ju inte vara nobelpristagare (hö hö) för att räkna ut vilka ukrainska armén eventuellt skulle stötta. Det tror jag är "baktanken".

600,000 är ju anmärkningsvärt många. Men kanske det inkluderar f d värnpliktiga som kan mobiliseras?
Citera
2025-11-21, 21:40
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggaren89
Det är en total kolapps av ukraina Kupiansk siversk och Pokrovsk har fallit, Nato har förlorat och måste få fred till varja pris Roligt att se hjärntvättade ukraina nassar gråta på flashback
Givetvis har du någon trovärdig källa om detta, eller har Putin och tass delat med sig dessa uppgifter till dig?
Citera
2025-11-21, 21:42
Medlem
Detta med Gerasimov är mycket märkligt.

Han har ju i för cirka 10 dagar informerat Putin om att Pokrovsk och Myrnhorad är tagna. Vilket var en lögn. Han informerade också Putin om att Ukrainska styrkor är omringade i Kuypiansk.

Sedan har han för 2-3 dagar sedan informerat Putin om att Kuypiansk är taget.

Ingenting av detta stämmer. I Kuypiansk är det istället så att bögryzzka förband är avskurna i de norra delarna och även kilen söderifrån in mot staden har brutits.

Och Ukraina har förbättrat möjligheterna i Myrnohrad och Pokrovsk. Man har infartsvägar och för in förnödenheter och evakuerar sårade.

Gerasimov syntes aktiv för 2-3 dagar sedan. En youtuber som kallar säg Jay Jason Smart säger att FSB försöker bygga upp anklagelser mot Gerasimov, det skall gälla korruption.

Jag är lite förvirrad. Det kanske är så att Gerasimov sitter kvar som en sorts syndabock för de ryzzka misslyckandena. Bra att ha någon att skylla på när kriget drar ut....drar ut....drar ut på tiden och det biter i bögfläsket och ekonomin.
Citera
2025-11-21, 21:43
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Återigen.
Om Ukraina och Europa inte är viktiga i processen.
Skriv erat papper och lycka till.

Vad mer finns det att säga.

Hemlig process, bakom ryggen på parterna. Varför hemligt 🤣🤣
Jisses.
Lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Fredsplanen är framtagen av Ryssland och USA.. att du inte kan greppa det visar nivån och din konfys i frågan.

Nedan kan du se hur snaran dras åt mot Ukraina. Som jag sagt från första början, när hundarna skäller så rullar karavanen vidare mot det oundvikliga. 😈
”Ryssland hotar
Ryske presidenten Putin kommenterar för första gången fredsplanen på fredagskvällen, och hävdar att planen – som tagits fram i konsultationer med Ryssland – kan vara grunden för en uppgörelse. Samtidigt hotar Putin med att ryska styrkor kommer att inta mer ukrainskt territorium om Ukraina inte går med på planen.”
Citera
2025-11-21, 21:45
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Detta med Gerasimov är mycket märkligt.

Han har ju i för cirka 10 dagar informerat Putin om att Pokrovsk och Myrnhorad är tagna. Vilket var en lögn. Han informerade också Putin om att Ukrainska styrkor är omringade i Kuypiansk.

Sedan har han för 2-3 dagar sedan informerat Putin om att Kuypiansk är taget.

Ingenting av detta stämmer. I Kuypiansk är det istället så att bögryzzka förband är avskurna i de norra delarna och även kilen söderifrån in mot staden har brutits.

Och Ukraina har förbättrat möjligheterna i Myrnohrad och Pokrovsk. Man har infartsvägar och för in förnödenheter och evakuerar sårade.

Gerasimov syntes aktiv för 2-3 dagar sedan. En youtuber som kallar säg Jay Jason Smart säger att FSB försöker bygga upp anklagelser mot Gerasimov, det skall gälla korruption.

Jag är lite förvirrad. Det kanske är så att Gerasimov sitter kvar som en sorts syndabock för de ryzzka misslyckandena. Bra att ha någon att skylla på när kriget drar ut....drar ut....drar ut på tiden och det biter i bögfläsket och ekonomin.
Annars så vet han om att han är under press och försöker desperat att impa på Putin och rädda sig även med lögner innan det är för sent
Citera
2025-11-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Min känsla är att ryssarna blir lika överraskade som alla andra om vad USA tycker man kommit överens om. Tror inte Ryssland nånsin kommer acceptera att de inte får alla fyra oblasten till fullo utan nåt tjafsade som demilitariserade zoner, nuvarande frontlinjer och liknande.

Ryzzland ville ursprungligen ha också Odessa. Dom hade en anfallskil utanför Mykolaiev men det ukrainska försvaret var starkare än förväntat.
De som planerade invasionen trodde att Ukrainska försvaret skulle kollapsa. Det fanns en liten beslutskollaps när inte broarna över Dnipro sprängdes vid Kherson, men Ukraina hittade ansvarig förrädare där.
Nej Ryzzland har minskat kraven nu, man ville ha hela kusten upp mot Moldavien tror jag det är, det skulle göra det möjligt att ta en bit från Moldavien.

Så Ryzzland har sänkts kraven något men det kan bli ett tredje krig. Jag tror dock att det finns krafter i Ryzzland som inser att invasionen var ett tankefel.
Citera
2025-11-21, 21:48
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Tror ni smutsryssen säljer ut Iran och Venezuela i och med detta??
Kan vara en deal på gång om detta ja bakom stängda dörrar. Oavsett kommer ryssarna skita i sina gamla "pundarkompisar" om dom kännar att dom kommer in i finrummet med coolare kompisar och känner sig relevanta på värdsscenen igen.
Citera
2025-11-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roggaren89
Det är en total kolapps av ukraina Kupiansk siversk och Pokrovsk har fallit, Nato har förlorat och måste få fred till varja pris Roligt att se hjärntvättade ukraina nassar gråta på flashback

Det finns ingen anledning att hålla städer som ligger i ruiner för prestigens skull. Nato är inte ens inblandat i kriget. Om du vill kan du fundera på varför Ryssland medvetet valt att inte gå i krig med Nato (överkurs).
Citera
2025-11-21, 22:01
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Zelenskys tal. Delar av.

Vi behöver enighet mer än någonsin, så att det kan bli en värdig fred i vårt hem – Tal från presidenten

Ukrainare!

Det kommer en tid i varje nations liv när alla behöver prata ut. Ärligt. Lugn. Utan spekulationer, rykten, skvaller, utan något extra. Som det är. Precis som jag alltid har försökt tala till er.

Just nu är det ett av de svåraste ögonblicken i vår historia. Just nu utsätts Ukraina för ett av de tyngsta trycken hittills. Just nu kan Ukraina stå inför ett mycket svårt val. Antingen förlusten av vår värdighet, eller risken att mista en nyckelpartner. Antingen de svåra 28 punkterna, eller en extremt hård vinter – den svåraste hittills – och de faror som följer. Ett liv utan frihet, utan värdighet, utan rättvisa. Och att vi ska lita på någon som redan har attackerat oss två gånger.

De kommer att förvänta sig ett svar från oss. Men sanningen är att jag redan har gett det svaret.

Den 20 maj 2019, när jag svor trohet till Ukraina, sa jag: “Jag, Volodymyr Zelenskyj, vald av folkets vilja till Ukrainas president, förbinder mig med alla mina handlingar att försvara Ukrainas suveränitet och självständighet, att upprätthålla medborgarnas rättigheter och friheter, att följa Ukrainas konstitution och lagar, att fullgöra mina plikter i alla mina landsmäns intresse, och att stärka Ukrainas ställning i världen.” För mig är detta inte en protokollformalitet – det är ett löfte.

Och varje dag förblir jag sann mot varje ord. Och jag kommer aldrig att förråda det. Ukrainas nationella intresse måste respekteras.

Jag kommer att lägga fram argument. Jag kommer att övertyga. Jag kommer att erbjuda alternativ. Men en sak är säker: vi kommer inte att ge fienden skäl att säga att Ukraina inte vill ha fred, att det saboterar processen, och att det är Ukraina som inte är berett på diplomati. Det kommer inte att hända.

Vi ska — och måste — göra allt för att, som ett resultat, kriget ska ta slut, men Ukraina inte ska gå under, Europa inte ska gå under, och inte heller världsfreden.

Jag har just talat med européer. Vi räknar med våra europeiska vänner som helt förstår att Ryssland inte är någonstans långt borta – det är precis vid EU:s gränser, att Ukraina idag är den enda skölden som skiljer ett bekvämt europeiskt liv från Putins planer. Vi minns: Europa stod med oss. Vi tror: Europa kommer att fortsätta stå med oss.

Ukraina får inte uppleva ett déjà vu från den 24 februari, när vi kände oss ensamma, när ingen kunde stoppa Ryssland utom vårt heroiska folk, som stod som en mur mot Putins armé.

Och visst var det fint att höra världen säga: ukrainarna är otroliga; herregud, hur de strider; hur ukrainarna står; vilka jättar de är. Och det är sant. Absolut. Men Europa och hela världen måste också förstå en annan sanning: ukrainarna är, först och främst, människor. Och under nästan fyra år av fullskalig invasion har vi stått emot en av jordens största arméer. Och vi håller en frontlinje som sträcker sig tusentals kilometer.

Och vårt folk uthärdar nattliga bombardemang, missilangrepp, ballistiska robotattacker och “shahed”-attacker. Och varje dag förlorar vårt folk sina nära och kära. Och vårt folk längtar desperat efter att detta krig ska ta slut. Ja, vi är som gjorda av stål. Men vilket metallstycke som helst, även det starkaste, kan ge vika.

Kom ihåg det här. Stå med Ukraina. Stå med vårt folk – och det betyder: stå för värdighet och frihet.

Kom ihåg den första dagen av kriget. De flesta av oss gjorde vårt val. Valet för Ukraina. Minns vad vi kände då. Det var mörkt, högljutt, tungt, smärtsamt. För många – skrämmande. Men fienden såg inte våra ryggar som sprang bort. De såg våra ögon – fulla av beslutsamhet att kämpa för det som är vårt. Det är värdighet. Det är frihet. Och det är just det mest skrämmande för Ryssland: att se ukrainarnas enhet.

Och nu behöver vi också enhet mer än någonsin, så att det kan bli en värdig fred i vårt hem.

Jag vänder mig till er alla nu. Vårt folk, medborgare, politiker – alla. Vi måste samla oss. Återfinna vårt förnuft. Sluta bråka. Sluta med politiska spel. Staten måste fungera. Ett krigsdrabbat lands parlament måste arbeta enat. Regeringen i ett krigförande land måste arbeta effektivt. Och vi alla tillsammans får inte glömma – och får inte blanda ihop – vem som är Ukrainas verkliga fiende idag.

Jag minns hur, den första dagen av kriget, olika “budbärare” kom till mig med olika planer, punkter; det fanns ultimatum för att avsluta kriget. De sa: antingen på detta sätt, eller inte alls. Antingen undertecknar du, eller så kommer du att elimineras och en “tillförordnad president i Ukraina” kommer att underteckna i ditt ställe.

Vi vet hur det slutade. Många av dessa “budbärare” blev senare en del av vår bytesfond och skickades, tillsammans med sina förslag och punkter, hem till sin “födeste hamn.”

Jag förrådde inte Ukraina då. Jag kände verkligen ert stöd bakom mig – från varje en av er. Från varje ukrainare, varje soldat, varje volontär, varje sjukvårdare, diplomat, journalist, hela vår nation.

Miljoner av vårt folk, människor med värdighet, människor som kämpar för frihet, och de som har förtjänat fred.

Alla våra fallna hjältar, som gav sina liv för Ukraina, som nu är i himlen, och förtjänar att se att deras barn och barnbarn ska leva i en värdig fred. Och den freden kommer. Värdig, effektiv, långvarig.

Kära ukrainare!

Den kommande veckan kommer att bli väldigt svår, full av händelser.

Ni är en mogen, vis, medveten nation som har bevisat detta många gånger. Och ni förstår att det denna gång kommer att finnas enorm press – politisk press, informationsmässig, alla slags. Avsedd att försvaga oss. Att så splittring mellan oss. Fienden vilar aldrig – och kommer att göra allt för att få oss att misslyckas.

Kommer vi låta dem göra det? Vi har inte den rätten. Och vi kommer inte att göra det. För de som försöker förstöra oss känner oss inte väl. De förstår inte vilka vi verkligen är, vad vi står för, vad vi representerar, vilken sorts människor vi är. Det finns en anledning till att vi firar Värdighets- och frihetsdagen som en nationell helgdag. Den visar vilka vi är. Den visar våra värderingar.

Vi kommer att arbeta på det diplomatiska planet för vår fred. Vi måste agera enat inom landet för vår fred. För vår värdighet.

För vår frihet. Och jag tror – och jag vet – att jag inte är ensam. Med mig är vår nation, vårt samhälle, våra krigare, våra partner, våra allierade, vårt folk. Värdiga. Fria. Enade.

Ära till Ukraina!

Så talar en verklig ledare.

Slava Ukraini! 🇺🇦
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in