Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-21, 15:13
Medlem
Har senaste året blivit mer intresserad av programmering och liknande.
Ibland har jag helt dötid på jobbet och ibland vill frun hemma använda den enda stationära 'gaming' dator vi har.

Jag funderar på en laptop som fungerar helt okej med några tabs webbläsare öppet, köra vs code applikationen bland annat. Funderar installera Linux mint eller Ubuntu, och lära mig mer av det.

De 15.6" skärm som verkar vanligast känns lite väl stora och känns lite mer intressant med något mindre. 13-14" kanske, inte riktigt kollar hur de storleken är utan har ni förslag så.
Tänkt ha med i arbersbil på sätet, vid lunchrast och liknande kunna spendera tid på denna då.

Vill inte den ska vara allt för seg.

Även kvällar i t.ex soffan i mörkret ibland, nu i vinter tid åtminstone. Så är det stort plus med backlit tangentbord.

Funderat på om det går hitta för max 5k cirka?
Vad är era förslag? Bor såpass norrut i landet så redan kikat runt på marketplace och blocket men inte många begagnade laptops just nu i närmsta städer som ens verkar under 15.6" skärm.
Funderat på om refurbished eller helt nytt.

Någon som har förslag?
Citera
2025-11-21, 15:21
Avstängd
Lacerdas avatar
Köpte en Lenovo ThinkPad från Refurbed för över ett år sedan, fungerar skitbra och priset var riktigt lågt.
Citera
2025-11-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruton
Ibland har jag helt dötid på jobbet och ibland vill frun hemma använda den enda stationära 'gaming' dator vi har.

Jag funderar på en laptop som fungerar helt okej med några tabs webbläsare öppet, köra vs code applikationen bland annat. Funderar installera Linux mint eller Ubuntu, och lära mig mer av det.

De 15.6" skärm som verkar vanligast känns lite väl stora och känns lite mer intressant med något mindre. 13-14" kanske, inte riktigt kollar hur de storleken är utan har ni förslag så.
Tänkt ha med i arbersbil på sätet, vid lunchrast och liknande kunna spendera tid på denna då.

Även kvällar i t.ex soffan i mörkret ibland, nu i vinter tid åtminstone. Så är det stort plus med backlit tangentbord.

Vad är era förslag? Bor såpass norrut i landet så redan kikat runt på marketplace och blocket men inte många begagnade laptops just nu i närmsta städer som ens verkar under 15.6" skärm.

Någon som har förslag?

Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Köpte en Lenovo ThinkPad från Refurbed för över ett år sedan, fungerar skitbra och priset var riktigt lågt.

Något refurbished från Lenovo Thinkpad X-serien som passar din plånbok. Kolla på Inet:
https://www.inet.se/kategori/1323/refurbished-begagnad/521/lenovo
Citera
2025-11-21, 15:34
Medlem
zombie-nations avatar
Köpte min refurbade HP Elitebook för 2300 på en refurbfirma med 1 års garanti, windows installerat. Den är inte speciellt stark men duger absolut som surfdator. Upplyst tangentbord med. 14''.
Citera
2025-11-21, 15:43
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Någon som har förslag?
Vill du ha något nytt tenderar Lenovo att ha prisvärda alternativ, begagnat får man ju ta lite vad som säljs. Men normalt sett har alla bättre modeller iaf några recensioner på nätet. Saknas det helt recensioner så håll dig undan den modellen eftersom det ofta handlar om billigt krafs, detta även om det kommer från några av de stora tillverkarna.

Som för att ge lite referenser gav jag 1200 kronor för en Lenovo Thinkpad T14 G1 från 2022 som ännu hade några månaders garanti kvar. Ryzen 5, 16 GB RAM, 512 GB SSD, 1080p-skärm etc. Vikt på 1,6 kg, 14" skärm. Dator inklusive batteri i toppskick. Det är ingen speldator (även om den handskas väl med äldre spel), men en väldigt stabil kontorsdator med hyfsat lång batteritid. Typ 5-6 timmar vid normal användning. Nu fick jag den för ett riktigt bra pris, men för runt 2000 kronor verkar det inte vara några problem att hitta den eller likvärdiga modeller.
Citera
2025-11-21, 15:46
Medlem
Med de kraven och budgeten blir det nog att titta på begagnat, annars blir nog priserna nån tusenlapp högre.
Citera
2025-11-21, 16:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Någon som har förslag?

6000 eller begagnat är minimum.
Citera
2025-11-23, 07:11
Medlem
Tack för svaren. Bestämde mig för refurbished från inet då jag tidigare handlat stationär byggd och andra saker från inet så litar jag på dem.
Blev Lenovo ThinkPad X1 Carbon G9 - i5 | 16GB | 256GB. Som lite över budget jag lade men det är okej.

Får se om jag installerar någon linux dist direkt eller kör med Windows det kommer med, om jag förstår rätt bör windows vara i bios så även om man senare i framtiden vill göra om till windows igen så inga problem med aktiveringsnyckel eller?

Denna dator för övrigt började jag läsa mer om, med kända problem som portar slutar fungera med mera, men enligt någon påstod det ej så vanligt och det gäller många laptops?

Nå, valet redan gjort och tror det kommer duga bra för min användning
Citera
2025-11-23, 08:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för svaren. Bestämde mig för refurbished från inet då jag tidigare handlat stationär byggd och andra saker från inet så litar jag på dem.
Blev Lenovo ThinkPad X1 Carbon G9 - i5 | 16GB | 256GB. Som lite över budget jag lade men det är okej.

Får se om jag installerar någon linux dist direkt eller kör med Windows det kommer med, om jag förstår rätt bör windows vara i bios så även om man senare i framtiden vill göra om till windows igen så inga problem med aktiveringsnyckel eller?

Denna dator för övrigt började jag läsa mer om, med kända problem som portar slutar fungera med mera, men enligt någon påstod det ej så vanligt och det gäller många laptops?

Nå, valet redan gjort och tror det kommer duga bra för min användning

Stämmer, det sparas i bios. Att finna nyckeln är lätt - Googla och spara på papper.

Det går att köpa lagliga nycklar nu för runt 100kr så köp datorn utan nyckel om det är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in