2025-11-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Jo, bjj + muay = det effektivaste, med all sannolikhet.
Men jag vill ändå höra vad folk har att säga om krav maga.
Tränar inte IDF det, ändå ?
IDF tränar på riktigt, inte någon urvattnad version för morsor som önskar "känna på trygghet".

Jag tränade krav maga och trodde jag var jättetuff för några år sedan. Så förstod jag att det är bullshit.

Nu tränar jag muay thai.
Citera
2025-11-21, 13:53
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Förjävligt att man ska vara doktorand i våld för att inte bli våldtagen eller dödad av ens artfränder.
Kampsport och "vanligt" våld är något som får mig att tappa hoppet om mänskligheten.
Att tro att onda människor inte missbrukar dessa är naivt.

Eh, att gå runt och tro att man inte kommer bli attackerad är ett undantag som är förunnat de ögonblick i mänsklighetens historia som vi kallar för civiliasation.
Default är våldsamheter och har du inte våldskapital är du ett lätt byte för ondsinta människor och predatorer.

Acceptera läget. Sen kan du ju skaffa en hygglig självförsvarsdolk så kommer inte handgemäng vara något problem. Olagligt såklart så det är ett val man får fundera kring hur man vill göra.
Citera
2025-11-21, 13:57
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ska försöka att inte prata för mycket politik, för då kommer moderatorerna och tjafsar, men JA.
De rödgröna partierna tycker våld är en småsak och vill inte göra mycket för att skydda befolkningen.
De tycker sina slappa lagar vara perfekta och anser inte att uppdateringar och skärpningar krävs.

Helt ärligt, att bo på landet med skjutvapen vore nog det tryggaste.
Om man nu inte blir attackerad av ett helt jävla gäng med k-pistar där, då.
Men om jag bor på landet med en k-pist eller maskingevär och det kommer 1,2 eller 3 avskum och vill skada mig, så har jag större chans att peppra dom där än vad jag har i ett samhälle.
Och större chans att komma undan med det än i ett samhälle.
Att försvara sig kan lätt bli rubricerat som brott av de fina högutbildade inom rättsväsendet som sitter trygga på sina kontor och bestämmer vad som är rätt och fel.

Men nu bor jag tyvärr i en stad och känner att jag behöver träna på slag och krav maga och om möjligt även defendo och sistema. Och fotarbetet, förstås. Utan fotarbete är man körd.

Kristen eller ateist ( som jag ), majoriteten vill inte bli misshandlad.

Om vi skal se litt større på det er det her antikrists ånd bak sosialistene, dere ateister vil være helt forsvarsløse når antikrist reiser seg, og dere vil nok måtte dø for sannheten og evangeliet, derfor vil de fleste av dere underkaste dere antikrist frivillig. Vi er snart der. Som kristen så taler jeg for Gud og Gud vil ikke at vi skal være forsvarsløse og svake (som venstrepakket vil) men vil at vi skal forsvare oss og slå tilbake mot overgrep etc.

Og ang de nevnte her, defendo er bra som et tillegg til f.eks boksing eller muay thai, om du trener defendo eller kva maga blir omtrent det samme men krav maga er kanskje litt bedre om du bare vil trene 1 ting og ha en komplett pakke, mens defendo er mer et supplement til en strikingbasert sport.

Systema har jeg hørt mye dårlig om, anbefales ikke.
Citera
2025-11-21, 14:03
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
För dig kanske, men för oss andra skulle det vara en riktig mardröm om du och andra med depression/psykiska problem lagligt fick bära skjutvapen.

Du talar som en auktoritet på kampsport, din kunskap tar ju aldrig slut. Och du är grov och otrevlig mot dem som tycker något annat än du.

Men berätta om dina erfarenheter av fullkontakt, hur många gånger har du stått på mattan eller i ringen i en fullkontakttävling? Och vilka är dina erfarenheter av detta?

Så jeg er så grotesk fordi jeg sa til en her at det nok er mye han ikke vet, og gjorde narr av en annen liten idiot som sa at "det bare er å krossa alla mina ben om man er karatemester"? Haha... du som tok deg nær av det overgår de her nollen i idioti. Det er derfor du ser sånn ut (crybaby):
https://images.pexels.com/photos/9964634/pexels-photo-9964634.jpeg?auto=compress&cs=tinysrgb&w=1260&h=75 0&dpr=2

Jeg skal forklare hvorfor du hater meg og liret av deg dette her:

Johannes 15:18 - "Om världen hatar er, skall ni veta att den har hatat mig innan den hatat er. 19 Om ni vore av världen, skulle världen älska er som sina egna. Men ni är inte av världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er. 20 Kom ihåg vad jag har sagt: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig, skall de också förfölja er. Har de bevarat mitt ord, skall de också bevara ert ord. 21 Men allt detta kommer de att göra mot er för mitt namns skull, därför att de inte känner honom som har sänt mig."

Dette hatet ditt som bare fortjener spott og forakt har du fordi du er meg fullstendig fysisk, intellektuelt og moralsk underlegen fordi jeg har Guds velsignelse over meg og mitt liv, og det vil kuliminere i antikrists forfølgelse mot de kristne i den fremtidige trengselstiden.

PS: jeg har eid våpen og jeg kommer å gjøre det igjen
Citera
2025-11-21, 14:05
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
IDF tränar på riktigt, inte någon urvattnad version för morsor som önskar "känna på trygghet".

Jag tränade krav maga och trodde jag var jättetuff för några år sedan. Så förstod jag att det är bullshit.

Nu tränar jag muay thai.

krav maga er ikke bullshit om du trener på en ordentlig skole. Det kan hende de du gikk til lærte bullshit, men da var det ikke skikkelig krav maga.

Se etter krav maga global.
Citera
2025-11-21, 14:10
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Eh, att gå runt och tro att man inte kommer bli attackerad är ett undantag som är förunnat de ögonblick i mänsklighetens historia som vi kallar för civiliasation.
Default är våldsamheter och har du inte våldskapital är du ett lätt byte för ondsinta människor och predatorer.

Acceptera läget. Sen kan du ju skaffa en hygglig självförsvarsdolk så kommer inte handgemäng vara något problem. Olagligt såklart så det är ett val man får fundera kring hur man vill göra.

Det er aldri noen god ide å bryte lagen når man har noe for selvforsvar. Om det er noe du har tenkt å ha til selvforsvar må det være med deg hele tiden og derfor lovlig.

Kampsport/selvforsvar er en sånn ting man altid har med seg uansett hvor man går, det er klart det tar litt tid men krav maga tar relativt kort tid. Om man trener boksing før eller etter krav maga også tar de første kursene om hverandre så har man et kontinuerlig opplegg ca 2 ganger i uken med kampsport og 2 ganger i uken med styrketrening. Det er ikke mer trening enn at det går fint å få tid til for de fleste.
Citera
2025-11-21, 14:12
Medlem
Voivoi28s avatar
Citat:

Nu tränar jag muay thai.

Du skulle inte klara dig med Muay Thai emot en kille med t ex en kniv eller machete. Du kommer med dina sparkar och killen hugger dig i benen. Du går i klinch och får en kniv i levern eller i halspulsådern... hejdå... raka vägen till kyrkogården.

Dags att du vaknar upp nu och inser sanningen...
Citera
2025-11-21, 14:13
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Citat:
Om så, vad hände och hur gick det?
Är det värt att lära sig?

Vad jag vet så är det direkt självförsvar och inget annat.
Inga töntiga dräkter och inget onödigt som kata i karate etc.

Men jag vill läsa om erfarenheter innan jag ens tänker på att joina nån kurs.
Sluta kolla på rambo du är inte honom och lugna dig med Israel brukar funka
Citera
2025-11-21, 14:18
Medlem
I Norge hadde vi på tidlig 2000- tall flere KM organisasjoner. Vet ikke om alle eksisterer ennå.

Krav Maga Norge, fikk for eksempel beskyldninger mot seg om at de ikke var legitime. Selv om de hadde et brev fra Imi Lichtenfeld, om at det greit at de lærte ut KM.

Den mest tvilsomme KM aktøren i Norge var nok Raffi Liven. Det gikk rykter i kampsport miljøer om at han hadde fått besøk av politiet, etter at han hadde lært ut nakkelåser til 16- åringer på et seminar.
Citera
2025-11-21, 15:56
Avslutad
Citat:

Nu tränar jag muay thai.

Så det finns ingen klubb som lär ut precis som IDF?
Trist. Illa nog att vi lider av rödgrön politik. Ska vi endast få lära oss rödgrön kampsport också, ba?
Citera
2025-11-21, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen

Med all jävla teknologi som finns borde det gå att skapa ett våldfritt samhälle.
Och storstädning i regering och riksdag, förstås, också.
Citera
2025-11-21, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Staffesmurfson
Sluta kolla på rambo du är inte honom och lugna dig med Israel brukar funka

Så ingen i Sverige åker på stryk någonsin, menar du?
Du måste bo i en underbar del av Sverige.
Berätta gärna var. Flyttar dit på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in