2025-11-21, 05:08
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Om så, vad hände och hur gick det?
Är det värt att lära sig?

Vad jag vet så är det direkt självförsvar och inget annat.
Inga töntiga dräkter och inget onödigt som kata i karate etc.

Men jag vill läsa om erfarenheter innan jag ens tänker på att joina nån kurs.

Du bör kolla in Ultimate self defence championship. Nathan som vann förra säsongen och kanske även denna är israel och mmafighter. Han är vad jag skulle säga själva tänket i krav maga personifierad, mycket streetsmart om man utvärderar hans psykologi.
Sen är det en typisk kravmagainstruktör med som också gör ok ifrån sig.
Varför just denna serie rekommenderas av mig är för att de faktiskt sätts på prov så det är inget nån insktruktör bara hävdar, exempelvis att dennes stil är bäst därför att…

Personligen tror jag att du skulle få ok resultat från Krav maga, du skulle säkert kunna försvara dig mycket bättre efter 1 termin.
Dock är riktigt självförsvar en sammansättning av en mängd färdigheter och du bör ha flertalet år av submission, mma och boxning i bagaget om du faktiskt ska ha några färdigheter som är solid.
Senast redigerad av F.Hansen 2025-11-21 kl. 05:13.
Citera
2025-11-21, 06:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Du bör kolla in Ultimate self defence championship. Nathan som vann förra säsongen och kanske även denna är israel och mmafighter. Han är vad jag skulle säga själva tänket i krav maga personifierad, mycket streetsmart om man utvärderar hans psykologi.
Sen är det en typisk kravmagainstruktör med som också gör ok ifrån sig.
Varför just denna serie rekommenderas av mig är för att de faktiskt sätts på prov så det är inget nån insktruktör bara hävdar, exempelvis att dennes stil är bäst därför att…

Personligen tror jag att du skulle få ok resultat från Krav maga, du skulle säkert kunna försvara dig mycket bättre efter 1 termin.
Dock är riktigt självförsvar en sammansättning av en mängd färdigheter och du bör ha flertalet år av submission, mma och boxning i bagaget om du faktiskt ska ha några färdigheter som är solid.

Förjävligt att man ska vara doktorand i våld för att inte bli våldtagen eller dödad av ens artfränder.
Kampsport och "vanligt" våld är något som får mig att tappa hoppet om mänskligheten.
Att tro att onda människor inte missbrukar dessa är naivt.
Citera
2025-11-21, 06:38
Medlem
Citat:
En än gång känner man att skjutvapen är bäst, då.

Ja. Om du vill sitta i fängelse.
Citera
2025-11-21, 06:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeRambler
Ja. Om du vill sitta i fängelse.

Lagändring då.
Ska det vara obligatoriskt att orka träna kampsport för att få gå i fred?
Har för mig krav maga betyder "så att man kan gå ifred".
Citera
2025-11-21, 06:49
Medlem
Voivoi28s avatar
Citat:
Jo, bjj + muay = det effektivaste, med all sannolikhet.
Men jag vill ändå höra vad folk har att säga om krav maga.
Tränar inte IDF det, ändå ?

Glöm... Muay Thai är överreklamerat som överlägset trots att det är mediokert när det gäller självförsvar. KravMaga, Defendo, Systema osv är betydligt bättre att kunna vid närstrid.
Citera
2025-11-21, 10:03
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Jag har levt i djup depression de senaste 25 åren och inte orkat träna värst mycket.
Men nu känner jag att jag vill inte vara helt hjälplös nästa gång nån hoppar på mig.
Plus att jag lider av tinnitus som har gjort att jag inte vågat träna boxning.
Tänk om smällarna på huvudet gör ljudet i mina öron ännu värre, har jag resonerat.
Så jag tänker att krav maga + mina egna fula knep (fula, fega, olagliga, typ som fotbollshuligarnernas tricks) = bättre än ingenting, i alla fall.

Det var merkelig. Jeg har også tinnitus og har endel depresjon. Men du skal ikke gå på en konkurransepreget bokseklubb men se etter en mer mosjonist-preget bokseklubb hvor man ikke tillater slag mot hodet eller hvor du trener teknisk sparring (veldig lette slag). Du får omtrent samme trening. Hard sparring med slag mot hodet er ikke verdt risken.
Citera
2025-11-21, 10:11
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voivoi28
Glöm... Muay Thai är överreklamerat som överlägset trots att det är mediokert när det gäller självförsvar. KravMaga, Defendo, Systema osv är betydligt bättre att kunna vid närstrid.

Her er jeg veldig uenig. Alene er muay thai svært effektivt. Men som med alle kampsporter har det store hull. Et av de er faktisk vanlig boxing og bevegelse, i muay thai står man mye stille og beveger seg lite for å dukke unna slag som er en av de store fordeler i boxing, muay thai sparring går også mye tregere enn sparring i boxing så en boxer er raskere og vankeligere å treffe.

Men muay thai clinch og nærkamp (albuer/knær) er veldig verdifult å trene sammen med krav maga P4 for å stoppe folk som er trent i BJJ eller judo. Man trener dette 1 gang, så er det gjort for krav maga er laget for at man husker det også bytter man bare på vanlig boxing igjen og P1-P3 senere for å vedlikeholde sine skills.

Da er man som man sier "well rounded" og dekker absolut alt. Uten P4 og muay thai har man svakheter om man kommer utfor noen trent i BJJ/judo, så jeg vil si det er verdt det. Ikke som fast trening men noe man trener noen måneder for å lære seg en spesifik typ trening for en spesiell situasjon, før man slutter og går tilbake på ting som har mindre slitasje og skaderisiko.
Citera
2025-11-21, 10:19
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Lagändring då.
Ska det vara obligatoriskt att orka träna kampsport för att få gå i fred?
Har för mig krav maga betyder "så att man kan gå ifred".

Å få gå med skytevåpen hadde jo vært det beste og en lettelse for folk, tror jeg faktisk. Men europa nå er styrt av sosialister med ideer fra fabian society og frankfurt skolen, som har hatt som mål å ødelegge den vestlige sivilisasjon som er bygd på kristne ideer om individuelt ansvar og individuell frihet som f.eks den amerikanske grunnloven er bygd på (som har sine ideer hovedsakelig fra protestantisk kristendom, som presis er det fabian society og frankfurt-skolen har prøvd ødelegge). Befolkningen her har kjøpt ideene til sosialistene, så legalisering av skytevåpen vil ikke skje.

Vi vil istedet se mer kontroll og mer forbud til løsningen blir folk samler seg rundt den her globale tyrannen bibelen kaller antikrist. Jeg tror ikke folk vil legalisere pepperspray engang, det er utenkelig for folk har outsourcat sin sikkerhet til staten, som slettes ikke vil eller kan gi de noe sikkerhet, men det her vil ikke folk forstå, og snakker du om det, vil de skifte tema for det er for ubehagelig å engang tenke på. De vil leve i illusjoner om at "sånn skal det være", om det er realistisk eller ei spiller ingen rolle. Jeg har konfrontert sosialister med dette og jeg har sagt: "pepperspray hadde jo stoppet voldtekter, hvorfor vil du ikke legalisere det?", da forsøker de avbryte meg med engang og sier "JA MEN VOLDTEKTER SKAL IKKE SKJE!" ... Så det SKAL ikke skje på papiret i deres utoptiske fantasiverden, ergo behøver man heller ikke legalisere pepperspray.

Derfor, siden sånne idioter nå er majoritet i våre nordiske land og styrer politikken vår, er eneste mulighet framover nå om du vil forsvare deg å trene kampsport/selvforsvar og helst kombinere styrke også med kampsport/selvforsvar. Og det kan jo være en måte å styre dine egne tanker over på noe mer positivt enn samfunnet rundt oss som kollapser, takket være politikken til idiotene. Ja man kan bli forbanna men som kristen så har jeg heldigvis det håp at jeg slipper å ta konsekvensen for idiotstyringen. Søk på "the rapture"/opprykelsen, det er bibelsk og markerer slutten på kirkens tidsalder.
Senast redigerad av r0mantic0 2025-11-21 kl. 10:29.
Citera
2025-11-21, 12:03
Medlem
george.sthlms avatar
Jag skall starta ett inkassobolag som skall heta

KRAV MAGA INKASSO AB
Citera
2025-11-21, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Voivoi28

Defendo = jag försvarar mig, på porrtugget ( portugisiska, hehe ).
Systema är från Rysslands armé, så det borde vara effektivt och brutalt som satan.
På Tumbagymnasiet 1997-2000 var skolans tuffaste shunne en ryss som hette Slava.
Slava var kroppsbyggare och kampsportare och tävlade i olaglig MMA.
Han hade tatuerat SISTEMA på vänster sida av halsen, med ryska bokstäver.
Han körde sambo och sa att det var blandning av boxning och brottning och han påstod sig vinna varje gång.

Ja, jag har noll intresse av tävling och att visa mig cool, tuff, hård och vältränad för andra.
Jag vill bara kunna klara mig, eller åtminstone vara jävligt svår att få ner, nästa gång slödder angriper mig,
så ja, krav maga, defendo och sistema vore inte illa.

Människan är jävligt snabb, förresten. Vi är ju djur, vi också.
Det var nån rekordtävling och det jämfördes en kinesbruds slaghastighet ( kung fu ) och en orms hugghastighet. Kinesbruden var snabbare än ormen.

Den som är snabbast har störst chans att vinna, anser jag.
Citera
2025-11-21, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av r0mantic0
Å få gå med skytevåpen hadde jo vært det beste og en lettelse for folk, tror jeg faktisk.
Men europa nå er styrt av sosialister med ideer fra fabian society og frankfurt skolen,
som har hatt som mål å ødelegge den vestlige sivilisasjon som er bygd på kristne ideer om individuelt ansvar og individuell frihet som f.eks den amerikanske grunnloven er bygd på (som har sine ideer hovedsakelig fra protestantisk kristendom, som presis er det fabian society og frankfurt-skolen har prøvd ødelegge). Befolkningen her har kjøpt ideene til sosialistene, så legalisering av skytevåpen vil ikke skje.

Vi vil istedet se mer kontroll og mer forbud til løsningen blir folk samler seg rundt den her globale tyrannen bibelen kaller antikrist. Jeg tror ikke folk vil legalisere pepperspray engang, det er utenkelig for folk har outsourcat sin sikkerhet til staten, som slettes ikke vil eller kan gi de noe sikkerhet, men det her vil ikke folk forstå, og snakker du om det, vil de skifte tema for det er for ubehagelig å engang tenke på. De vil leve i illusjoner om at "sånn skal det være", om det er realistisk eller ei spiller ingen rolle. Jeg har konfrontert sosialister med dette og jeg har sagt: "pepperspray hadde jo stoppet voldtekter, hvorfor vil du ikke legalisere det?", da forsøker de avbryte meg med engang og sier "JA MEN VOLDTEKTER SKAL IKKE SKJE!" ... Så det SKAL ikke skje på papiret i deres utoptiske fantasiverden, ergo behøver man heller ikke legalisere pepperspray.

Derfor, siden sånne idioter nå er majoritet i våre nordiske land og styrer politikken vår, er eneste mulighet framover nå om du vil forsvare deg å trene kampsport/selvforsvar og helst kombinere styrke også med kampsport/selvforsvar. Og det kan jo være en måte å styre dine egne tanker over på noe mer positivt enn samfunnet rundt oss som kollapser, takket være politikken til idiotene. Ja man kan bli forbanna men som kristen så har jeg heldigvis det håp at jeg slipper å ta konsekvensen for idiotstyringen. Søk på "the rapture"/opprykelsen, det er bibelsk og markerer slutten på kirkens
tidsalder.

Citat:
Det var merkelig. Jeg har også tinnitus og har endel depresjon. Men du skal ikke gå på en konkurransepreget bokseklubb men se etter en mer mosjonist-preget bokseklubb hvor man ikke tillater slag mot hodet eller hvor du trener teknisk sparring (veldig lette slag). Du får omtrent samme trening. Hard sparring med slag mot hodet er ikke verdt risken.

Ska försöka att inte prata för mycket politik, för då kommer moderatorerna och tjafsar, men JA.
De rödgröna partierna tycker våld är en småsak och vill inte göra mycket för att skydda befolkningen.
De tycker sina slappa lagar vara perfekta och anser inte att uppdateringar och skärpningar krävs.

Helt ärligt, att bo på landet med skjutvapen vore nog det tryggaste.
Om man nu inte blir attackerad av ett helt jävla gäng med k-pistar där, då.
Men om jag bor på landet med en k-pist eller maskingevär och det kommer 1,2 eller 3 avskum och vill skada mig, så har jag större chans att peppra dom där än vad jag har i ett samhälle.
Och större chans att komma undan med det än i ett samhälle.
Att försvara sig kan lätt bli rubricerat som brott av de fina högutbildade inom rättsväsendet som sitter trygga på sina kontor och bestämmer vad som är rätt och fel.

Men nu bor jag tyvärr i en stad och känner att jag behöver träna på slag och krav maga och om möjligt även defendo och sistema. Och fotarbetet, förstås. Utan fotarbete är man körd.

Kristen eller ateist ( som jag ), majoriteten vill inte bli misshandlad.
Citera
2025-11-21, 12:46
Medlem
Citat:
Å få gå med skytevåpen hadde jo vært det beste og en lettelse for folk, tror jeg faktisk.

För dig kanske, men för oss andra skulle det vara en riktig mardröm om du och andra med depression/psykiska problem lagligt fick bära skjutvapen.

Du talar som en auktoritet på kampsport, din kunskap tar ju aldrig slut. Och du är grov och otrevlig mot dem som tycker något annat än du.

Men berätta om dina erfarenheter av fullkontakt, hur många gånger har du stått på mattan eller i ringen i en fullkontakttävling? Och vilka är dina erfarenheter av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in