2025-11-13, 10:54
Medlem
Eittols avatar
Det är mycket i detta som väcker frågetecken.

* Att "fiskarna startade insamlingen utan Saras vetskap medan hon sov". Även om jag förstår tanken bakom att förmedla detta budskap undergräver det snarare än ökar trovärdigheten.

* Vad ska överskottet användas till om det visar sig att insamlingen inbringar mer pengar än vad behandlingen kommer att kosta? Behandlingen är dyr ja, men då den är mycket riskabel är det inte osannolikt att den blir kortvarig pga oacceptabla biverkningar alt patientens tillstånd.

* Kommer någon redovisning ske så att gåvogivarna får se hur insamlade medel används?

* Eftersom EU ej godkänt denna behandling - gör sjukhuset i Finland detta "off label" eller som en del av forskning. Vad innebär det för patienten? Blir denne en försökskanin som inges falskt hopp?

* Varför är behandlingen med (Enhertu) mot HER2-positiv kolorektal cancer, inte godkänd i Sverige och EU?

* Finns det möjlighet att behandlingen leder till tillfrisknande? Kan en patient med så långt gången sjukdom av detta slag botas?

* Ges behandlingen i kurativt eller palliativt syfte?

* Gynnas Dumpen av denna dramaturgi? Den ensamma svårt sjuka människans kamp mot sjukvårdsbyråkrati? Det väcker medlidande och vilja att hjälpa till vilket resulterat i att stora summor pengar kommit in på bara ett par dagar.

* Är det etiskt försvarbart i ett land som Sverige att tillgång till vård ska vara beroende av om patienten har eller kan skaffa miljonbelopp?

Ja detta var bara några av de frågor som har kommit upp. Jag personligen tror att Dumpen skulle tjäna på mer transparens och klargörande och givetvis önskar jag Sara bästa möjliga stöd i en fruktansvärd situation.
Citera
2025-11-14, 23:41
Medlem
Eittols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eittol

* Att "fiskarna startade insamlingen utan Saras vetskap medan hon sov". Även om jag förstår tanken bakom att förmedla detta budskap undergräver det snarare än ökar trovärdigheten.

* Vad ska överskottet användas till om det visar sig att insamlingen inbringar mer pengar än vad behandlingen kommer att kosta? Behandlingen är dyr ja, men då den är mycket riskabel är det inte osannolikt att den blir kortvarig pga oacceptabla biverkningar alt patientens tillstånd.

* Kommer någon redovisning ske så att gåvogivarna får se hur insamlade medel används?

* Eftersom EU ej godkänt denna behandling - gör sjukhuset i Finland detta "off label" eller som en del av forskning. Vad innebär det för patienten? Blir denne en försökskanin som inges falskt hopp?

* Varför är behandlingen med (Enhertu) mot HER2-positiv kolorektal cancer, inte godkänd i Sverige och EU?

* Finns det möjlighet att behandlingen leder till tillfrisknande? Kan en patient med så långt gången sjukdom av detta slag botas?

* Gynnas Dumpen av denna dramaturgi? Den ensamma svårt sjuka människans kamp mot sjukvårdsbyråkrati? Det väcker medlidande och vilja att hjälpa till vilket resulterat i att stora summor pengar kommit in på bara ett par dagar.

* Är det etiskt försvarbart i ett land som Sverige att tillgång till vård ska vara beroende av om patienten har eller kan skaffa miljonbelopp?

Ja detta var bara några av de frågor som har kommit upp. Jag personligen tror att Dumpen skulle tjäna på mer transparens och klargörande och givetvis önskar jag Sara bästa möjliga stöd i en fruktansvärd situation.

Ingen som har några tankar om detta?
Citera
2025-11-15, 23:01
Medlem
Harry_s avatar
Karma?
Citera
2025-11-16, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eittol

Mycket utav detta är troligen fel tråd då det rör sig mer om politik och medicinsk vetenskap.
Insamlingen är lite utav en gråzon, då hon får dessa gåvor för hennes prestation i företaget är de skattepliktiga, något som skatteverket slagit fast vid tidigare.

Jag har också lite sådär dålig smak i munnen utav denna insamling, speciellt när det inte är mottagaren som samlar utan just någon annan. Vad är det som gör denna personen trovärdig? Finns det garantier att inte denna person utnyttjar tillfället för att ta pengarna och försvinna?

Troligen kommer ingen redovisning ske, får hon vård är det närmsta redovisning som kommer komma att hon berättar om behandlingen i Finland.

Vården i sig har sina rutiner att jobba efter som är baserade på vetenskap, prövningar och politik.
Det finns troligen någon anledning att man inte erbjuder denna vård och det finns troligen någon anledning till att man ist erbjuder andra vårdalternativ.

Men många av dina frågor lämpar sig nog bättre i ett medicin tekniskt/vetenskapligt forum för många av frågorna, möjligen politiskt. Du lär nog inte få många svar här i en tråd om bidrag och gåvor.
Citera
2025-11-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Nilsson har dragit igång en insamling till hennes cancerbehandling (Gofundme). Enligt utsago så ska hon blivit nekad cancervård av systemet (!).

Är det här trovärdigt? Med tanke på alla tidigare bravader och konstiga skandaler som Nilsson har haft med oredovisade pengar så känns detta som ännu ettt upplagt fall för lurendrejeri.

Brukar folk nekas cancervård på det här sättet eller slår hon bara mynt av alla naiva sektmedlemmar?

Haha! Sinnessjukt beteende av henne och hennes gäng.

De är riktiga blodiglar. Det enda de är ute efter är pengar till knark!

Jag hoppas hon dör av cancern. Det enda hon har gjort för Sverige är att vara till problem. Hon har ett brottsregister tjockt som en bibel. Knarkar hela dagarna. Låtsas bry sig om barn - enbart för att få pengar till sitt missbruk. Vidrigt.
Citera
2025-11-19, 19:55
Medlem
Eittols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Haha! Sinnessjukt beteende av henne och hennes gäng.

De är riktiga blodiglar. Det enda de är ute efter är pengar till knark!

Jag hoppas hon dör av cancern. Det enda hon har gjort för Sverige är att vara till problem. Hon har ett brottsregister tjockt som en bibel. Knarkar hela dagarna. Låtsas bry sig om barn - enbart för att få pengar till sitt missbruk. Vidrigt.

Det är vidrigt när man i sken av att jobba ideellt för en god sak skor sig själv. Det är ju inga småsummor direkt som går rakt ner o fickan på henne. Godhjärtade naiva människor skänker pengar för att "rädda hennes liv". Antingen är hon inte så sjuk som hon säger och allt är en scam eller så är hon det o då kommer behandlingen inte kunna rädda henne.
Citera
2025-11-20, 08:51
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Men om Sara misstänkte att rådde oegentligheter med denna insamling så skulle hon väl omedelbart dra i nödbromsen eller?

Jag har förstått att hon har haft lite p-böter i ett tidigare liv, men det hör väl till arkivet vid det här laget va?

Eller har jag missat något, har hon gjort sig skyldig till allvarligare brott än felparkering, det hoppas jag verkligen inte?
Citera
2025-11-21, 00:29
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Men om Sara misstänkte att rådde oegentligheter med denna insamling så skulle hon väl omedelbart dra i nödbromsen eller?

Jag har förstått att hon har haft lite p-böter i ett tidigare liv, men det hör väl till arkivet vid det här laget va?

Eller har jag missat något, har hon gjort sig skyldig till allvarligare brott än felparkering, det hoppas jag verkligen inte?
P-böter är absolut det minsta problemet med Sara Nilsson. Hela den här tråden är full med historier, bl.a. om ärenden hos Skatteverket där hon inte skattar för sina inkomster ordentligt.

Sen har Dumpen varit i blåsväder för att deras underleverantör Impulskollen tog emot mutor från pedofiler som inte ville bli uthängda. Inte Nilssons privatekonomi direkt, men mtp. alla frågetecken kring bristfällig bokföring o.dyl., så är det inte alltför långsökt att en och annan tusenlapp från rikemanspedofilerna har gått till hennes privata fickor också.
Citera
2025-11-21, 08:37
Medlem
Eittols avatar
Citat:

Om vi utgår ifrån att det är sant att hon ska lägga närmare en miljon kronor på läkarvård i Finland så innebär det ju att pengarna går rakt ner i fickan på henne - det vill säga hon kan disponera dem till sina privata utgifter som att köpa vård.

Det kanske inte är en oegentlighet i lagens mening (även om det är absurt att man kan ta emot så mycket pengar utan att skatta för dem, är det verkligen lagligt?) men däremot är det djupt oetiskt när man ger sken av att arbeta ideellt och att göra allt för barnen.

Dessa pengar hade kunnat läggas på att hjälpa utsatta barn...

Istället duperas godhjärtade människor att skänka pengar för att "rädda" henne, när den "ondsinta" svenska sjukvården inte vill göra det. Det är ett narrativ som trycker på rätt knappar I den mänskliga själen och gör att folk halar upp plånboken...

Men pengarna är bortkastade eftersom det inte går att bota den sjukdom vi pratar om. Det finns en anledning till att behandlingen inte ges inom den offentligt finansierade vården.

(Samtidigt kan man undra hur sjuk man är när man springer runt på stan, åker till England med mera mellan sjukhusinläggningarna.)

Och naturligtvis så visste hon om att insamlingen skulle startas. Det är helt osannolikt att fiskarna skulle startat den utan att hon visste om det.

Så varför skulle hon dra i handbromsen? Hon tigger ju till sig dessa pengar för att köpa sig en behandling som ingen vanlig människa skulle kunna drömma om att ha råd med. Varför inte istället lägga dessa enorma summor på utsatta barn som de påstår att de arbetar för?
Citera
2025-11-21, 09:38
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Snälla rara Sara, det här känns inte rätt - DRA I NÖDBROMSEN NUUUUUUUU!!!!
Citera
2025-11-21, 12:53
Medlem
Eittols avatar
Citat:
Snälla rara Sara, det här känns inte rätt - DRA I NÖDBROMSEN NUUUUUUUU!!!!

Kan tillägga att Dumpen mer o mer känns som en sekt. En sak som kännetecknar sekter är att man har en idealiserad ledargestalt som anses stå över de andra.

En som genom sin position i gruppen förmår dem att skänka enorma summor pengar som hen använder till sin egen fördel...
Citera
2025-11-22, 11:56
Medlem
Eittols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notstaybehind
https://www.svt.se/kultur/eu-domstolens-generaladvokat-forbjud-lexbase

Lexbase, Mrkoll, Dumpen och många andra med frivilligt utgivningsbevis, kommer högst troligt behöva göra om sin verksamhet radikalt. Snart kommer EU-domstolens beslut, redan nu i November fram till strax efter nyår. Allt talar för att det kommer gå i linje med generaladvokatens yttrande, och det "Journalistiska Undantaget" tas bort. GDPR kommer gälla för personuppgifter på dessa sajter.

På sidan för den insamling (tiggeriet) som nu pågår för att bekosta Saras behandling så står det "Utan Sara finns inte Dumpen" eller något sånt. När hon inom en inte allt för avlägsen framtid pga sjukdom/död inte längre kan fortsätta vara aktiv i Dumpen så kommer detta i kombination med den nya lagen kanske innebära sektens nedläggning. Eller vad tror ni?

På tiggerisidan står det inte ett ord om vad pengarna som blir över ska gå till. Om hon inte kommer kunna ta emot behandling under ett helt år vilket målet på en miljon kronor tydligen syftar till. Behandlingen har mycket svåra potentiella biverkningar och det är långt ifrån säkert att patienten klarar ett års behandling eller ens lever så länge med tanke på den extremt aggressiva cancern så redan är obotlig på grund av metastasering.

Vem kommer lägga beslag på den ansenliga summa som troligen blir kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in