2025-11-20, 19:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigBadZekeWolf
Behöver nog lite hjälp och inputs kring detta.

Min son som jobbar i en COOP-butik fick helt plötsligt ett erbjudande om omplacering.
Då kan man ju tänka kul eller intressant... nja helt klart motsatsen.
Hans nuvarande 38,75 timmar dras ned till 5 (fem) timmar!!! Samma arbetsuppgifter.
Butiken gör en omorganisation.

Han måste svara ja eller nej om han tar erbjudandet rätt snabbt.
Om ja så får han behålla sin nuvarande tjänst i ett halvår sedan blir det bara 5 timmar i veckan.
Om nej så blir han troligtvis uppsagd p.g.a brist på arbetsuppgifter i princip omedelbart.
Han har lång anställningstid och arbetsgivaren skulle i såna fall uppenbart bortse från LAS.

Jag har förstått att detta är ett klassiskt sätt från arbetsgivare att komma runt LAS.
Frågan är om det är värt att svara nej och ta striden om felaktig avskedsordning.

Jag fick se anställningstidslistan och en sak som är intressant är att facket placerat en person
långt högre på listan över dom som får stanna kvar. Men denne har klart kortare anställningstid.
Sonen är inte med i facket. Intressant så tillvida att Handels som jag antar varit med och tagit fram LAS en gång i tiden medvetet vill bortse från denna och gynnar istället en av sina egna medlemmar.
Hyckleri.

Men ni med erfarenhet, vad bör vi göra?

- BBZW
Tycker du borde läsa på om 'sist in, först ut'. AG får göra undantag i turordningen baserat på antalet anställda i företaget.
Vi lever inte på 90talet längre.
Citera
2025-11-20, 19:15
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Han är diagnostiserad med mild autism. Klarar sig socialt hyggligt. Men förstår inte allt alla gånger.
Men jag ska lyssna med arbetsförmedlingen som betalar en stor del av hans lön. Vilket gör det
ännu mer märkligt att COOP vill sparka en kille som till stor del får lönen betald av staten.
Och han sköter jobbet bra... i 38,5 timmar... per vecka.

- BBZW

Okej, då ber jag dig om ursäkt.

Jag önskar grabben din all lycka. Coop verkar har ha betett sig regelvidrigt och omoraliskt i det här fallet.
Citera
2025-11-20, 22:10
Medlem
Citat:
Behöver nog lite hjälp och inputs kring detta.

Min son som jobbar i en COOP-butik fick helt plötsligt ett erbjudande om omplacering.
Då kan man ju tänka kul eller intressant... nja helt klart motsatsen.
Hans nuvarande 38,75 timmar dras ned till 5 (fem) timmar!!! Samma arbetsuppgifter.
Butiken gör en omorganisation.

Han måste svara ja eller nej om han tar erbjudandet rätt snabbt.
Om ja så får han behålla sin nuvarande tjänst i ett halvår sedan blir det bara 5 timmar i veckan.
Om nej så blir han troligtvis uppsagd p.g.a brist på arbetsuppgifter i princip omedelbart.
Han har lång anställningstid och arbetsgivaren skulle i såna fall uppenbart bortse från LAS.

Jag har förstått att detta är ett klassiskt sätt från arbetsgivare att komma runt LAS.
Frågan är om det är värt att svara nej och ta striden om felaktig avskedsordning.

Jag fick se anställningstidslistan och en sak som är intressant är att facket placerat en person
långt högre på listan över dom som får stanna kvar. Men denne har klart kortare anställningstid.
Sonen är inte med i facket. Intressant så tillvida att Handels som jag antar varit med och tagit fram LAS en gång i tiden medvetet vill bortse från denna och gynnar istället en av sina egna medlemmar.
Hyckleri.

Men ni med erfarenhet, vad bör vi göra?

- BBZW

Tycker det är hyckleri att inte vara med i facket men sen kräva att omfattas av de regler facket förhandlat fram och dessutom gnälla över att facket inte tar strid för en.

Lite som att skita i att försäkra bilen och likväl kräva ersättning av försäkringsbolaget...
Citera
2025-11-20, 22:32
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Ja, precis. Det är inget komplicerat beslut. Han får ju se det som en sex månader lång uppsägningstid.
Jag håller med detta, ta erbjudandet. Under tiden söker ni nya jobb, kanske inom andra matvarubutiker. Han får sannolikt bra referens vilket han nog inte får om han tar strid. Vill de bli av med en så hittar de alltid ett sätt. Kolla också med AF om det stöd han har nu kan följa med till nästa arbetsgivare.

Med tanke på sonens diagnos tycker jag ni ska överväga gå med i facket. Då får ni hjälp om denna situation uppstår igen.
Citera
2025-11-20, 23:00
Medlem
Amazon-mannens avatar
Varför skulle facket förhandla för en icke-medlem? Så gör nog inte fackklubbar jag varit med i ..

(Dessutom har arb.givaren rätt att frångå LAS numera, tre (?) personer kan undantas och sist in-först ut gäller inte längre. Det ändrades 2022 ..)
Citera
2025-11-21, 09:05
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Tack för alla svar. Det lutar nog att vi tackar ja. Min erfarenhet och möjligen fördom
är att arbetsgivaren kommer få som den vill till slut. Och ingen mening att bråka.
Man kan ofta ha rätt men det är inte alltid det som är avgörande. Och det kostar
pengar och energi att försöka få rätt. Bättre att ha "bron" kvar än att bränna den.

Vad gäller facket och hyckleri. Visst, en lag som förhandlats fram av fackföreningarna
kanske man inte ska tro omfattar ALLA. Sonen var med i facket men gick ur för att det
blev för dyrt. Vi "tvingade" kvar honom i A-kassan. Så... halvbra.

- BBZW
Citera
2025-11-21, 11:32
Medlem
Citat:
Han är diagnostiserad med mild autism. Klarar sig socialt hyggligt. Men förstår inte allt alla gånger.
Men jag ska lyssna med arbetsförmedlingen som betalar en stor del av hans lön. Vilket gör det
ännu mer märkligt att COOP vill sparka en kille som till stor del får lönen betald av staten.
Och han sköter jobbet bra... i 38,5 timmar... per vecka.

- BBZW

Säger inte att det är orsaken eller att din son är ett problem men på två arbetsplatser jag varit på så har vi provat ha personer med den typen av anställning, dvs någon form av psykisk eller fysisk funktionsnedsättning och det är lätt att som utomstående tänka "vad är problemet, personen är ju i princip gratis". Men nej, det är inte alltid "gratis", om man ser på det i ett större perspektiv än vem som betalar personens lön. Vissa personer behöver mycket handledning, anpassningar, stöd, kan inte ta enkla direktiv, ställer till det socialt på olika sätt (dvs kan skapa oreda i en arbetsgrupp eller har svårt med kundkontakt) eller gör misstag som i slutändan kostar i både tid (att t.ex kollegor eller chef får frångå det dom egentligen ska göra för att hjälpa till/fixa) eller rena pengar.

Det kräver ofta mer från en arbetsplats, i synnerhet chef eller arbetsledare, än vad det kanske ger. Det är ibland men LÅNGT ifrån alltid en skapligt fungerande, icke problematisk, anställd med den fantastiska fördelen att "staten betalar majoriteten av lönen".
Citera
2025-11-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Säg till din som att han skall begära förhandling. Man behöver inte vara fackligt ansluten för att
begära förhandling. Hitta jurist som är bra på Arbetsrätt.
Hota med att gå till Arbetsdomstolen.
fem timmar i veckan är inget han skall acceptera.
permitering pga arbetsbrist så är det turordning som gäller.
en privat person kan inte gå till AD(finns nåt undantag).
AD är för arbetstagar- resp arbetsgivarorganisationer.

Ska man som privatperson utan facktillhörighet driva ett mål blir det till tingsrätten och man får stå för kostnader själv(iaf till ett positiv domslut.
Citera
2025-11-21, 17:37
Medlem
Vem0ths avatar
Han ska säga nej och acceptera att bli varslad, genast gå med i A-kassan och få pengar från dag ett.

Förmodligen eftersom du nämnde att det är en Coopbutik så kommer nog inte verksamheten vara kvar särskilt länge till då Coop istället för att egentligen åtgärda fel inom organisationen väljer istället att släcka ned butiker som inte uppnår målen som såklart är ett resultat av Coops struktur och inte butiken i sin egen hand.

Plus det är lite brist på bra folk i servicebranschen och om din son är en hygglig säljare så får han lätt jobb någon annanstans.

Edit: Alternativt ta 6 månader heltid men signera inte det kommande avtalet på 5 tim/veckan. Han får då fortsatt full lön plus godkänd för A-kassa därefter.
Senast redigerad av Vem0th 2025-11-21 kl. 17:40.
Citera
2025-11-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Han ska säga nej och acceptera att bli varslad, genast gå med i A-kassan och få pengar från dag ett.

Nu är han ju redan med i A-kassan men hade han inte varit det hade det varit lite väl sent att gå med.
Citera
2025-11-29, 22:08
Medlem
Citat:
.
Vad gäller facket och hyckleri. Visst, en lag som förhandlats fram av fackföreningarna
kanske man inte ska tro omfattar ALLA. Sonen var med i facket men gick ur för att det
blev för dyrt. Vi "tvingade" kvar honom i A-kassan. Så... halvbra.
Facket kan ju förhandla fram en egen turordning i ök med AG, då kommer icke-medlemmar hamna långt ned på listan eftersom facket behöver göra det som gynnar sina medlemmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in