2025-11-21, 01:20
Medlem
Ge mig tips på bästa hårfärgen för hemmabruk som man kan blanda hur mycket eller lite färg man behöver och sen spara resten till nästa färgning. Känns ovärt att blanda en hel förpackning när man bara ska färga lite utväxt!
Citera
2025-11-21, 01:36
Medlem
Airwave92s avatar
Finns det folk som sparar färger på detta sättet?
Citera
2025-11-21, 02:28
Medlem
RiMaXs avatar
Prova thinnerutspädd Hammarlack! Finns i många olika färger! Hälsosamt är det också!
Skämt å sido, kan man inte googla på det där?
Citera
2025-11-21, 02:36
Medlem
Sereenas avatar
Man bör ändå färga om hela håret för att få ett bra, jämt, resultat då färgen bleker ur lite med tiden, man låter bara en del av färgen verka på utväxten ett tag innan man applicerar resten i resten av håret.

Du kan blanda så mycke/lite du vill av alla hårfärger, och oblandad färg kan man spara.

Jag blandar tex en half förp av två olika färger för att få färgen jag vill ha.

Annars är det väl bara att köpa nåt typ Igora.
Senast redigerad av Sereena 2025-11-21 kl. 02:46.
Citera
2025-11-21, 02:53
Avstängd
Spara färg? Då kanske du ska strunta i att fäga håret.

Jag höll på och färgade bara utväxt och dessutom med olika färger. Insg sent att jag hade en mycket ful "pottrand" av färgat hår och urtvättat under.

Sedan så kan man hitta bra färger billigt. Jag föll slutligen helt för en färg som kostade 35kr på Dollarstore och en frisör blev alldeles fascinerad efter att ha haft i hårolja i mitt hår, över färgen.

Dock får man vara försiktig. Hade siktet inställt sen på att bli blond som drar åt grått (svårt att förklara färgen men kvinnor vet nog) och förstörde iofs håret innan jag använde billig hårfärg genom antalet blekningar men jag blev mörkt grå i huvudet av nästa billiga färg (askblond).

Färgar du hemma behöver du ändå hitta färger du gillar.
Citera
2025-11-21, 05:08
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mabse
Ge mig tips på bästa hårfärgen för hemmabruk som man kan blanda hur mycket eller lite färg man behöver och sen spara resten till nästa färgning. Känns ovärt att blanda en hel förpackning när man bara ska färga lite utväxt!

Testa Hennafärg kanske? Denna från apoteket har jag kört med ett par år, den är kanonbra. Kommer aldrig gå tillbaka till kemisk hårfärg, denna sliter inte alls på håret, medan när kemisk hårfärg går ur så brukar mitt hår bli alldeles frissigt och risigt som tort höstlöv. Den är lite besvärligare att applicera dock än vanlig hårfärg, man behöver ha den i åtminstone 1h i lätt fuktigt hår för att färgen ska bita sig fast en full månad.

https://www.apohem.se/harvard/harfarg/toning/cultivators-organic-herbal-hair-color-dark-brown-1-st
Citera
2025-11-21, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Testa Hennafärg kanske? Denna från apoteket har jag kört med ett par år, den är kanonbra. Kommer aldrig gå tillbaka till kemisk hårfärg, denna sliter inte alls på håret, medan när kemisk hårfärg går ur så brukar mitt hår bli alldeles frissigt och risigt som tort höstlöv. Den är lite besvärligare att applicera dock än vanlig hårfärg, man behöver ha den i åtminstone 1h i lätt fuktigt hår för att färgen ska bita sig fast en full månad.

https://www.apohem.se/harvard/harfarg/toning/cultivators-organic-herbal-hair-color-dark-brown-1-st
Täcker det grått hår? Har fått för mig att det inte gör det så bra och det måste den göra.
Citera
2025-11-21, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Spara färg? Då kanske du ska strunta i att fäga håret.

Jag höll på och färgade bara utväxt och dessutom med olika färger. Insg sent att jag hade en mycket ful "pottrand" av färgat hår och urtvättat under.

Sedan så kan man hitta bra färger billigt. Jag föll slutligen helt för en färg som kostade 35kr på Dollarstore och en frisör blev alldeles fascinerad efter att ha haft i hårolja i mitt hår, över färgen.

Dock får man vara försiktig. Hade siktet inställt sen på att bli blond som drar åt grått (svårt att förklara färgen men kvinnor vet nog) och förstörde iofs håret innan jag använde billig hårfärg genom antalet blekningar men jag blev mörkt grå i huvudet av nästa billiga färg (askblond).

Färgar du hemma behöver du ändå hitta färger du gillar.
Jag vill färga för att täcka de allt fler gråa hår som kommer. Känns onödigt att färga hela håret varje gång man får en ful utväxtrand. Därav vill jag kunna blanda färgen i den mängd jag behöver. Har upplevt att håret inte blir bra av att färga över allt varje gång man färgar. Har inte färgat håret nu på flera år men nu börjar jag störa mig på alla gråa hår som börjar komma. Tycker inte heller de vanliga färgerna i vanliga butiker tar så bra på grått hår men jag kanske bara har testat fel sort.
Citera
2025-11-21, 06:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mabse
Jag vill färga för att täcka de allt fler gråa hår som kommer. Känns onödigt att färga hela håret varje gång man får en ful utväxtrand. Därav vill jag kunna blanda färgen i den mängd jag behöver. Har upplevt att håret inte blir bra av att färga över allt varje gång man färgar. Har inte färgat håret nu på flera år men nu börjar jag störa mig på alla gråa hår som börjar komma. Tycker inte heller de vanliga färgerna i vanliga butiker tar så bra på grått hår men jag kanske bara har testat fel sort.
Det beror ju på vad man vill ha för färg.
Det finns ju mycket som täcker grått bra. Jag själv fick bort allt grått rakt av i en färgning. Men nu var det gråa, annan färg och inte mitt naturliga hår.

Garnier Nutrisse Cream 10.01 Extra Light Pearl Blond | lyko.com https://share.google/8aVgxWgVBUdYOQWtX

Den körde jag för att bli blond och fä bort att jag blivit gråhårig. Problemet var dock att min egen utväxt som är mörkblond, blev gul. Jag avskyr när jag har gul/guld- blont hår.

Iallafall fungerar Garniers för att täcka grått (det står på förpackningarna vilka som kan användas mot grått hår)

Vad är det nu?
Lila mot gult.
Blått mot grått.
Rött mot grönt.
Rött/rosa mot blått.

Något sådant.
Citera
2026-01-02, 16:18
Medlem
Jag köper uteslutande Mood. Det är täckande, hållbart och har vad jag vet, alltid efterbehandling i förpackningen.
Citera
2026-01-08, 11:04
Medlem
bomhulls avatar
Prova loreal magic retouch. Många bra/billiga produkter om man bara vill dölja några gråa hårstrån eller färga utväxt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in