Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskback
För det första så blev Epsteins förehavanden allmänt kända kring 2008, så man kan med viss säkerhet säga att de som hade kontakt med Epstein sedan dess var medvetna om vad det var han höll på med.
För det andra så hade Epstein begått liknande brottslighet sedan mitten på åttiotalet, och medan det inte var allmänt känt så tyder inget på att han höll det särskilt hemligt då heller. Medan Trump inte umgicks med Epstein sedan hans brottslighet blev allmänt känd är det inte särskilt troligt att Epstein hemlighöll sina förehavanden för Trump, då männen var nära vänner och då även Trump regelbundet begick sexuella övergrepp på den tiden.
Problemet för MAGA är att de i rörelsen som pushat för avslöjanden kring Epstein ofta är rabiata Trumpförespråkare och således aldrig skulle misstänka Den Store Ledaren för att ha agerat felaktigt.
Problemet är att åter igen _tros_ det väldigt mycket. Det är möjligt att vissa Trumpförespråkare aldrig skulle misstänka Trump för att ha agerat felaktigt, men det tycks vara lika vanligt att personer som ogillar Turmp misstänker honom för allt möjligt, på lika skakiga grunder.
Jag _vet_ förstås inte vad Trump visste eller inte visste, men jag är inte riktigt lika "säker" som vissa att bara för att han kände Epstein var han även medveten om vad den senare hade för sig privat.
Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Nej vi vet såklart inte exakt vad Trump visste men nu handlar det inte om att han råkade träffa Epstein någon enstaka gång utan de umgicks både privat och professionellt under många år. För mig räcker det för att jag ska döma ut honom som någon som inte är lämpad att vara politiker och bestämma över vanligt folk över huvud taget. Jag hade tyckt exakt samma om det kom fram att valfri svensk politiker under många år umgåtts med en av vår tids värsta och mest uppmärksammade pedofiler och sexualförbrytare.
Om Epstein var pedofil eller inte kan man säkert diskutera även om det är ett sidospår. För mig är det självklart att 60-åriga gubbar som våldtar 14-åringar är pedofiler men det är bara min åsikt.
Det står förstås dig helt fritt att döma andra precis hur du vill, på samma sätt som det står mig fritt att se det som irrationellt att döma folk för något de kanske inte ens haft någon kännedom om. Skulle det vara så att någon varit involverad i Epsteins brottslighet eller, om inte annat, varit medveten om den finns det skäl för klander, men att bara ha känt någon som senare visar sig ha gjort något klandervärt räcker inte riktigt för mig.
Och visst, Epsteins eventuella störningar är ett sidospår, men mig veterligen intresserade han sig inte för prepubertala barn och då är det heller inte tal om pedofili. Att han var en dömd sexbrottsling är dock fastslaget så jag vet inte riktigt varför man behöver krydda det med diverse diagnoser, som inte ens tycks matcha hans beteende.
Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Att brottsoffren kämpat för att dokumenten ska bli offentliga handlar väl mycket om de inte uppfattat att rättvisa skipats eller att de fått upprättelse. Maxwell fick 20 år .
Finns det bevisning i materialet som kan leda till fler åtal? I så fall har rättssystemet misslyckats hitintills. En del ser det kanske som en medveten cover up i så fall.
Angående den påstådda 'klientlistan' så läste jag att Julie K Brown som var först med att granska fallet menar att en 'lista' inte existerar. Utan olika namn förekommer i olika utredningar och dokument. Epsteins telefonbok innehöll nummer även till tex frisör, trädgårdsmästare mfl Men kanske den som fick tanken på en 'klientlista' att ta fart.
Jag vet inte om det finns något i materialet som kan leda till fler åtal, men det borde vara det första man utreder ordentligt, vilket jag heller inte vet om man gjort.
Att släppa en bunt med dokument innehållande diverse olika anklagelser och påståenden som varken kan bevisas eller motbevisas och heller inte kan ligga till grund för någon rättslig prövning, blir väl i princip bara att publicera skvaller, och vart kommer man med det?
Så, för att sammanfatta det hela så tror jag inte att en kommande publicering kommer att ge något alls. De som är övertygade om någons eventuella skuld kommer förbli övertygade om den saken, oavsett vad materialet visar eller inte visar, och de som är övertygade om någons eventuella oskuld kommer bete sig på exakt samma sätt.