Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Makthavare ska självklart granskas hårdare än vanligt folk och de ska även dömas hårdare (bildligt inte juridiskt) för sina handlingar.
Jag tycker det är tillräckligt illa att Trump står och ler på bilder med vår tids kändaste pedofil. Jag vill inte ha en ledare som gjort det. Men många här verkar inte tycka det är så farligt. Men alla är ju olika.
Jo jo, granskas hårdare bör de, men bör de även lastas för något de inte känner till, i de fallen de faktiskt inte känner till något? Jag menar att visst kan man kräva mycket av folk, och speciellt makthavare, men man kan knappast kräva att de ska ta ansvar för saker de inte har en aning om.
Med det sagt _vet_ vi förstås inte vad Trump, eller någon annan som umgicks med Epstein, faktiskt visste om hans privatliv, men vad jag vänder mig mot är att vissa tar för givet att alla som umgicks med honom hade full koll på alla hans förehavanden och att de därför, genom sin blotta kontakt med honom är klandervärda på något sätt.
Sedan var väl inte Epstein pedofil, men okej, du tycker alltså att det känns obehagligt att folk poserat på bilder med honom tagna innan hans brottslighet blev känd och att det skulle diskkvalificera dem som politiker? Jag tycker att det är irrationellt och i princip skulle betyda att ingen som fastnat på bild med någon annan någonsin kan bli politiker, för vem vet egentligen vad andra har för sig?
Personligen tror jag att de republikaner som innan senaste valet krävde att Epsteins "lista" skulle publiceras sköt sig själva i foten, dels eftersom det är oklart om det finns någon _lista_, eller bara en samling olika dokument där olika namn förekommer, dels kommer ingen rentvås av en publicering. De som förväntat sig en _lista_ kommer fortsätta vimsa om just en _lista_, som kanske inte finns och de som, trots avsaknad av faktiska bevis, är övertygade om att person X är skyldig kommer fortsätta tro det även om person X inte namnges i något dokument.
Det hade varit bättre om man skakat fram en åklagare utan någon koppling till valfritt parti eller personer kopplad till Epstein och sedan låtit den åklagaren en gång för alla gå igenom allt material för att se om det finns grund för några fler rättsprocesser. Det enda man landar i nu är rykten som aldrig kommer bevisas eller motbevisas.