2025-11-20, 19:55
Bannlyst
Är det värt att uppgradera från Sonoma till Tahoe eller stjäl Tahoe bara en massa utrymme?
Citera
2025-11-21, 09:42
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schangdobel
Är det värt att uppgradera från Sonoma till Tahoe eller stjäl Tahoe bara en massa utrymme?

Sonoma behöver ca 25 GB ledigt utrymme och Tahoe behöver ca 25 GB ledigt utrymme. Sen beror det på vilken datormodell du har också, alla modeller får inte alla funktioner och då går det åt lite mindre utrymme.
Citera
2025-11-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ingen större skillnad, men med Apple Intelligence i macOS 26.1 tillkommer en hel del, om man väljer att ladda ned det. I min MBP M4 är macOS 23,68 GB varav Apple Intelligence 12,28 GB, enligt Systeminställningar. Vad beräkningen av Systemdata landar i vet man aldrig nuförtiden, den står i regel alltid och snurrar, 24/7. Räkna dock med att en ren installation av Tahoe kräver lite mer än du har nu. Värre kan det dock vara med krav på utrymme för att installationen ska lyckas. Se till att ha mycket ledigt.
Citera
2025-11-25, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Sonoma behöver ca 25 GB ledigt utrymme och Tahoe behöver ca 25 GB ledigt utrymme. Sen beror det på vilken datormodell du har också, alla modeller får inte alla funktioner och då går det åt lite mindre utrymme.
Då jag klickar på den här datorn eller nåt sånt så står det Apple M3 16 GB.
Citera
2025-11-25, 17:14
Medlem
Citat:

Det säger vilken modell på SoC (processor typ) din dator har och hur mycket arbetsminne (16GB RAM) den har. Det säger inget om hur mycket lagringskapacitet den har, den uppgiften finner du under Lagring, där du även ska kunne se hur mycket ledig lagring du har kvar
Citera
2025-11-25, 17:14
Moderator
Rassas avatar
Citat:

16 GB är arbetsminnet. Ledigt utrymme på SSD:n ser du under Apple-menyn —> Systeminställnimgar —> Allmänt. Klicka på Lagring —> Alla volymer.
Citera
2025-12-02, 19:06
Bannlyst
512 GB
Citera
2025-12-03, 18:37
Medlem
Enterprises avatar
Mycket problem med Tahoe. Ångrar uppgradering i nuläget.
Citera
2025-12-04, 20:52
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Mycket problem med Tahoe. Ångrar uppgradering i nuläget.

Problem som vadå?

Kör det själv på två st Air M1 och har kontakt med 8-10 st andra som har uppgraderat sedan det släpptes. Vissa (inklusive mig) gillar inte allt som Liquid Glass-temat innebär men Apple verkar ju ha fattat det och åtgärdar vissa saker. Problem man hör om verkar handla mest om hur man upplever GUI:t och inte att saker skulle vara buggigt eller trasigt.
Citera
2025-12-04, 21:10
Medlem
cerns avatar
Kör Somona bara.. Fattar inte varför så mycket uppdaterande hela tiden? Senare updates är nog bäst för de absolut senaste Apple-datorerna.
Citera
2025-12-05, 07:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Problem som vadå?

Kör det själv på två st Air M1 och har kontakt med 8-10 st andra som har uppgraderat sedan det släpptes. Vissa (inklusive mig) gillar inte allt som Liquid Glass-temat innebär men Apple verkar ju ha fattat det och åtgärdar vissa saker. Problem man hör om verkar handla mest om hur man upplever GUI:t och inte att saker skulle vara buggigt eller trasigt.
För det första fungerade inte migrationen (från M1 till M4-dator) alls och jag var tvungen att installera applikationer själv.

Finnas också en del buggar.
Citera
2025-12-05, 19:10
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
För det första fungerade inte migrationen (från M1 till M4-dator) alls och jag var tvungen att installera applikationer själv.

Finnas också en del buggar.

Att migreringsassistenten inte gör ett fullgott jobb händer ju regelbundet, har kört den sen den kom (när det nu var, 2005?) och den har ju blivit bättre och bättre med åren men likväl skiter det sig ibland. Vilka buggar har du stött på i Tahoe?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in