2025-11-20, 14:30
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Behöver nog lite hjälp och inputs kring detta.

Min son som jobbar i en COOP-butik fick helt plötsligt ett erbjudande om omplacering.
Då kan man ju tänka kul eller intressant... nja helt klart motsatsen.
Hans nuvarande 38,75 timmar dras ned till 5 (fem) timmar!!! Samma arbetsuppgifter.
Butiken gör en omorganisation.

Han måste svara ja eller nej om han tar erbjudandet rätt snabbt.
Om ja så får han behålla sin nuvarande tjänst i ett halvår sedan blir det bara 5 timmar i veckan.
Om nej så blir han troligtvis uppsagd p.g.a brist på arbetsuppgifter i princip omedelbart.
Han har lång anställningstid och arbetsgivaren skulle i såna fall uppenbart bortse från LAS.

Jag har förstått att detta är ett klassiskt sätt från arbetsgivare att komma runt LAS.
Frågan är om det är värt att svara nej och ta striden om felaktig avskedsordning.

Jag fick se anställningstidslistan och en sak som är intressant är att facket placerat en person
långt högre på listan över dom som får stanna kvar. Men denne har klart kortare anställningstid.
Sonen är inte med i facket. Intressant så tillvida att Handels som jag antar varit med och tagit fram LAS en gång i tiden medvetet vill bortse från denna och gynnar istället en av sina egna medlemmar.
Hyckleri.

Men ni med erfarenhet, vad bör vi göra?

- BBZW
Citera
2025-11-20, 14:35
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag hade tagit en uppsägning pga arbetsbrist och akassa.
5 timmar är ju inte lönt.
Citera
2025-11-20, 14:43
Medlem
Det "erbjudandet" tackar han INTE ja till.

Blir han ändå uppsagd vid en omorganisation, så har han rätt till normal uppsägningstid och därefter kvala in för A-kassa.

Innan en förhandling har inletts, så finns heller inte några beslut kring vem som blir uppsagd. Även om
LAS har luckrats upp de senaste åren, och arbetsgivaren kan välja nyckelpersoner de önskar behålla, så har facket sitt att säga vid en förhandling.

Vid uppsägning från en Coop-butik, så brukar dessutom inte bara den butikens personal räknas in, då
Coop är indelat i distrikt. Det kan vara så, att någon annan, från en annan butik, är den som får gå i stället.
Citera
2025-11-20, 15:31
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det "erbjudandet" tackar han INTE ja till.

Blir han ändå uppsagd vid en omorganisation, så har han rätt till normal uppsägningstid och därefter kvala in för A-kassa.

Innan en förhandling har inletts, så finns heller inte några beslut kring vem som blir uppsagd. Även om
LAS har luckrats upp de senaste åren, och arbetsgivaren kan välja nyckelpersoner de önskar behålla, så har facket sitt att säga vid en förhandling.

Vid uppsägning från en Coop-butik, så brukar dessutom inte bara den butikens personal räknas in, då
Coop är indelat i distrikt. Det kan vara så, att någon annan, från en annan butik, är den som får gå i stället.

Han har bara en månads uppsägningstid. Förhandlingen är redan avslutad. i det här fallet gäller det bara en mindre butik. Dock har han chansen att söka jobb i andra COOP-butiker om han tar erbjudandet och får då ha sin anställningstid tillgodo.

Jävligt komplicerat läge. Hans chef vill ha honom kvar (påstår han) men sånt här sköts centralt av HR i StorCOOP. Bättre kanske att svara ja och få 6 månader till och hoppas på att det blir en öppning. Vilket det helt klart kan bli. Svarar man nej och räknar med att ta en LAS-strid med COOP så blir det kämpigt och utfallet osäkert. Fördelen då är att man går direkt in i A-kassa eftersom man blev uppsagd. Om man själv säger upp sig så dröjer väl A-kassan ett antal dagar? Tror jag. Har aldrig behövt fundera själv över såna här saker.
Citera
2025-11-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBadZekeWolf
Han har bara en månads uppsägningstid. Förhandlingen är redan avslutad. i det här fallet gäller det bara en mindre butik. Dock har han chansen att söka jobb i andra COOP-butiker om han tar erbjudandet och får då ha sin anställningstid tillgodo.

Jävligt komplicerat läge. Hans chef vill ha honom kvar (påstår han) men sånt här sköts centralt av HR i StorCOOP. Bättre kanske att svara ja och få 6 månader till och hoppas på att det blir en öppning. Vilket det helt klart kan bli. Svarar man nej och räknar med att ta en LAS-strid med COOP så blir det kämpigt och utfallet osäkert. Fördelen då är att man går direkt in i A-kassa eftersom man blev uppsagd. Om man själv säger upp sig så dröjer väl A-kassan ett antal dagar? Tror jag. Har aldrig behövt fundera själv över såna här saker.

Om han själv säger upp sig får han 45 dagars karens

Om han bara får en månads uppsägning, så har han ju inte varit anställd särskilt lång tid, som du skriver.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-11-20 kl. 15:40.
Citera
2025-11-20, 15:43
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om han själv säger upp sig får han 45 dagars karens

Om han bara får en månads uppsägning, så har han ju inte varit anställd särskilt lång tid, som du skriver.

Det var vad hans chef hävdade. Butiken har varit i COOPs regi i 3år. Han har varit där längst. På sin position. Tidigare var det en annan butik som köptes upp av COOP. Där var han också 1 3 år.

- BBZW
Citera
2025-11-20, 15:57
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBadZekeWolf
Det var vad hans chef hävdade. Butiken har varit i COOPs regi i 3år. Han har varit där längst. På sin position. Tidigare var det en annan butik som köptes upp av COOP. Där var han också 1 3 år.

- BBZW

Säg till din som att han skall begära förhandling. Man behöver inte vara fackligt ansluten för att
begära förhandling. Hitta jurist som är bra på Arbetsrätt.
Hota med att gå till Arbetsdomstolen.
fem timmar i veckan är inget han skall acceptera.
permitering pga arbetsbrist så är det turordning som gäller.
Citera
2025-11-20, 16:27
Medlem
Symptms avatar
byt jobb och jobba aldrig mer för coop är vad din son skall göra
Citera
2025-11-20, 16:33
Medlem
BombaySaphires avatar
Tacka ja och sök en helvetes massa jobb under den sexmånadersperioden han jobbar kvar.

Och du bör sluta curla. Din son är vuxen och du behöver inte starta flashbacktrådar för att styra upp hans liv.
Citera
2025-11-20, 17:19
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Tacka ja och sök en helvetes massa jobb under den sexmånadersperioden han jobbar kvar.

Och du bör sluta curla. Din son är vuxen och du behöver inte starta flashbacktrådar för att styra upp hans liv.

Han är diagnostiserad med mild autism. Klarar sig socialt hyggligt. Men förstår inte allt alla gånger.
Men jag ska lyssna med arbetsförmedlingen som betalar en stor del av hans lön. Vilket gör det
ännu mer märkligt att COOP vill sparka en kille som till stor del får lönen betald av staten.
Och han sköter jobbet bra... i 38,5 timmar... per vecka.

- BBZW
Citera
2025-11-20, 18:11
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Ja, precis. Det är inget komplicerat beslut. Han får ju se det som en sex månader lång uppsägningstid.
Citera
2025-11-20, 18:30
Medlem
Jag har viss insikt i hur det fungerar inom handels. Pratar du med en facklig företrädare där på högre nivå, så säger dom att det största problemet inom Handels är hyvling. Dvs att arbetsgivaren gör en omorganisation bara för att ändra, dra ner tider. Vilket i sig inte ger en trygg ekonomi. Tyvärr tror jag inte de funnit nåt sätt att motarbeta detta. Det känns lite skumt också att ett företag med kanske 15-40 anställda gör omorganisation. De företag där jag varit har haft åtminstone 300 anställda och ändrat sin affärsidé i samband med omorganisering. I handeln så är det väl inte mycket som ändras förutom arbetstid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in