2025-11-20, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcren369
Har ett bekymmer och vet inte vart jag ska börja då jag försökte med ett alternativ.

Har ett hus som är väldigt kallt och detta är min första vinter. Tempen hemma ligger på ca 14 grader utan värme vilket har varit ved som enda alternativ.

Har då kunnat höja till ca 17-18 i vissa utrymmen.

Har installerat en ny värmepump och den är i princip igång hela tiden men fortfarande kallt hemma. Detta indikerar att det är dåligt isolerat samt väldigt mycket insläpp.

Vilka alternativ har jag nu? Blir ju skogstokig.

Har tänkt att börja med täta alla öppningar, byta ut fönster och göra om vinden bättre isolerat då det är som mest kallt. Om jag kan stänga in värmen kanske det hjälper.

Men frågan är gör de det? Vad hjälper i detta fall?

Har väldigt tunna väggar enligt mig och dålig golv. Fuktigt i vissa utrymmen.

Det där med hus kanske inte är din grej?
Har du funderat på att sälja huset o skaffa en lägenhet inne i stan istället?

Men alla kan ju inte vara dugliga redan från start. Kanske du kan bättra dig och skaffa dig förståelse över vad som behöver göras. Du känns dock som en person med tummen mitt i handen.

Här kommer mitt bidrag:

Byta fönster är sällan lönsamt. Täta fönsterkarmarna istället och dreva så det inte blåser in.

Att värmepumpen kör hela tiden kan bero på många orsaker.
Är det en bergvärmepump vi pratar om så kanske effekten du har valt är för dålig. Borrhålen kanske inte är tillräckligt djupa osv osv.
Är det en luftvärmepump så är kanske även här effekten för dålig.
Många snålar in o väljer bort dyra alternativ som faktiskt kan värma hela huset.

Se över isolering på vinden.
Vad är det för husgrund?

Se till att du har bra ventilation, typ FTX. Att bara klä in huset i isolering är inte en bra lösning.

Installera en ny kamin så du kan elda mer.

Kanske du bör ta dit någon som kan peka på exakt vad du bör göra för att på ett ekonomiskt lönsamt sätt få värme i ditt hus.

Det här är något du skulle löst i somras/höstas. Att komma nu när det är 14 grader inomhus är lite i sena laget.
Hur kommer temperaturen vara inomhus när det är -20 ute?

Att klä sig varmt är väldigt billigt
Citera
2025-11-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
japp lokalisera draget sen köper du spackel // silikon eller sån lättbetong på tub. o täpper igen. enkelt.
Kung! Fogspray funkar?
Citera
2025-11-20, 12:21
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Skitsnack. En dekorationsbrasa är givetvis inte sämre än ett vanligt elelement? Ljus drar i det närmaste noll.
Har båda varianter hemma och elementet är bättre , utan tvekan.
Citera
2025-11-20, 12:47
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Kung! Fogspray funkar?

japp evenetuellt. prova dig fram lycka till
Citera
2025-11-20, 12:48
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Spackel är för ytfinish, inte för att täta luftläckage. Runt fönster gör man det här ordentligt: drev i springan och åldersbeständig tejp – diffusionstät på insidan och diffusionsöppen på utsidan. Det är så man får lufttäthet och slipper drag.

det finns bra spackel idag det har gått upp på kvaliteter funkade finfint när jag lappa ihop ett fallfärdigt hus ((total entreprenad )) med firman för 4 år sen . gick åt mycket spackel . tekniken har gått framåt
Citera
2025-11-20, 13:31
Medlem
Vad har du för kväll/källor ??
Citera
2025-11-20, 13:43
Avstängd
engammalfisks avatar
Jag har sladd-el element i vardagsrummet, bor i någon jävla slags kylskåp eller jordkällare tydligen så har på den på slagen även på somrarna.

Det är budget skräp så det blir för varmt om jag har på den säg 1 timme och stänger man av så är det kallt på 5 minuter.
Så det är så att man önskar det var timer på den så den var igång 15 min varje timme, a girl can dream.

Bor i hyres länga 2 rok & det blir 1500 sek i el räkning.
Citera
2025-11-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcren369
Har ett bekymmer och vet inte vart jag ska börja då jag försökte med ett alternativ.

Har ett hus som är väldigt kallt och detta är min första vinter. Tempen hemma ligger på ca 14 grader utan värme vilket har varit ved som enda alternativ.

Har då kunnat höja till ca 17-18 i vissa utrymmen.

Har installerat en ny värmepump och den är i princip igång hela tiden men fortfarande kallt hemma. Detta indikerar att det är dåligt isolerat samt väldigt mycket insläpp.

Vilka alternativ har jag nu? Blir ju skogstokig.

Har tänkt att börja med täta alla öppningar, byta ut fönster och göra om vinden bättre isolerat då det är som mest kallt. Om jag kan stänga in värmen kanske det hjälper.

Men frågan är gör de det? Vad hjälper i detta fall?

Har väldigt tunna väggar enligt mig och dålig golv. Fuktigt i vissa utrymmen.

Börja med att titta så inte värmepumpen står på Auto, den ska stå på heat,

Sätt filtar för fönsterna, se till att det inte drar in kallt nånstans,

Mattor, elda mer med ved, elda hela dagen,
Citera
2025-11-20, 14:48
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Noterar att TS inte svarat på en enda fråga som ställts. Trolltråd?
Citera
2025-11-20, 14:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Noterar att TS inte svarat på en enda fråga som ställts. Trolltråd?
Ja det är det troligen.
Han startat nya trådar och sitter väl sedan och njuter av att vi skriver inlägg.
Finns nog en diagnos på honom.
Citera
2025-11-20, 16:04
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Jag har sladd-el element i vardagsrummet, bor i någon jävla slags kylskåp eller jordkällare tydligen så har på den på slagen även på somrarna.

Det är budget skräp så det blir för varmt om jag har på den säg 1 timme och stänger man av så är det kallt på 5 minuter.
Så det är så att man önskar det var timer på den så den var igång 15 min varje timme, a girl can dream.

är det en våning ner ?? låter inte lagligt detta. tror inte det är korrekt utfört med isolering och andra saker som inspekteras. grunden kanske inte är duglig för bostad. jag kan inte hyra ut min jordkällare som en lägenhet direkt. 5 meter ner i marken. man har ju dessa just för att behålla saker mörkt och svalt året runt .. låter som någon skitit i skåpet. är det isolerat eller ser väggarna ut som "berg"???????
Citera
2025-11-20, 17:15
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk

Har inte ditt el-element någon termostat?
Om inte så kan dina drömmar garanterat bli uppfyllda om du köper ett nytt. Jag har avverkat ganska många oljefyllda element genom åren, och allihopa har haft en termostat som funkar skapligt iallafall. Dom brukar kosta mellan 300-1000 kr och finns på biltema, rusta, dollarstore och liknande.

Det brukar vara två eller tre effektlägen, och sen ett vred för termostaten som man ställer in. Termostatvredet brukar vara märkt ungefär som en volymratt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in