2025-11-20, 09:26
Medlem
mephedrons avatar
Jag hämtade hem två katter för en vecka sedan, som jag akut fick överta då den gamla ägaren tydligen utvecklat allergi.
Katterna är lugna och snälla. De äter, går på lådan och sover som de ska.
”Problemet” är:
De har inget intresse av att ligga på ens bröst och gosa, sova bredvid en etc.
När man är uppe och går i lägenheten går de efter ibland, kanske stryker sig lite mot benen. Då klappar man dem, sedan går de efter ett tag. Men när jag ligger i sängen så hoppar de aldrig upp och lägger sig hos en. Om man försöker kalla på dem att hoppa upp, så lägger de sig långt bort i andra änden av sängen. Om de är i den ände jag ligger så går de omkring lite medan jag klappar dem, men lägger sig aldrig ner utan hoppar antingen ner eller går och lägger sig någon annanstans. Så de gillar att man klappar dem, men kommer aldrig upp till en och lägger sig när man ligger i sängen (något jag gör större delen av dygnet).
Jag vill ju inte hålla fast dem direkt så vet verkligen inte hur jag ska göra för att visa vad jag önskar.
De är väldigt söta och jag vill verkligen få en närmare relation med dem!

Alla andra katter jag haft eller passat har tyckt om att ligga på eller bredvid en, spinna och trampa osv och det är det jag tyckt om mest med att ha katt…
De sover heller inte i vår säng, kommer aldrig upp på natten trots att de är vakna.
De verkar inte särskilt skygga eller så annars, och är inte aggressiva eller irriterade på nåt sätt.
Känns som jag aldrig kommer kunna utveckla en närmare relation till dem än den jag hade till min guldhamster för 15 år sedan, dvs väldigt söt att titta på, kan klappa på den då och då (och då får man själv plocka upp den) men inte så mycket mer…
Precis som jag gjorde med guldhamstern kommer jag ju såklart fullfölja mitt löfte och ta väl hand om dem, men
Kommer jag aldrig kunna ”bonda” ens med någon av dem? :/
Jag får helt enkelt ”deal with it” att vissa katter inte gillar att ligga på eller nära en?
Vore fint att få några tips och råd, om ni bara ska vara otrevliga kan ni bespara er att skriva.
Katterna är 10 år gamla, hane och hona samt vanliga huskatter, ifall det nu spelar någon roll.
Citera
2025-11-20, 09:32
Medlem
De har sina vanor, kanske ändras de med tiden. Skynda långsamt, inget är ”fel”.
Citera
2025-11-20, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Jag hämtade hem två katter för en vecka sedan, som jag akut fick överta då den gamla ägaren tydligen utvecklat allergi.
Katterna är lugna och snälla. De äter, går på lådan och sover som de ska.
”Problemet” är:
De har inget intresse av att ligga på ens bröst och gosa, sova bredvid en etc.
När man är uppe och går i lägenheten går de efter ibland, kanske stryker sig lite mot benen. Då klappar man dem, sedan går de efter ett tag. Men när jag ligger i sängen så hoppar de aldrig upp och lägger sig hos en. Om man försöker kalla på dem att hoppa upp, så lägger de sig långt bort i andra änden av sängen. Om de är i den ände jag ligger så går de omkring lite medan jag klappar dem, men lägger sig aldrig ner utan hoppar antingen ner eller går och lägger sig någon annanstans. Så de gillar att man klappar dem, men kommer aldrig upp till en och lägger sig när man ligger i sängen (något jag gör större delen av dygnet).
Jag vill ju inte hålla fast dem direkt så vet verkligen inte hur jag ska göra för att visa vad jag önskar.
De är väldigt söta och jag vill verkligen få en närmare relation med dem!

Alla andra katter jag haft eller passat har tyckt om att ligga på eller bredvid en, spinna och trampa osv och det är det jag tyckt om mest med att ha katt…
De sover heller inte i vår säng, kommer aldrig upp på natten trots att de är vakna.
De verkar inte särskilt skygga eller så annars, och är inte aggressiva eller irriterade på nåt sätt.
Känns som jag aldrig kommer kunna utveckla en närmare relation till dem än den jag hade till min guldhamster för 15 år sedan, dvs väldigt söt att titta på, kan klappa på den då och då (och då får man själv plocka upp den) men inte så mycket mer…
Precis som jag gjorde med guldhamstern kommer jag ju såklart fullfölja mitt löfte och ta väl hand om dem, men
Kommer jag aldrig kunna ”bonda” ens med någon av dem? :/
Jag får helt enkelt ”deal with it” att vissa katter inte gillar att ligga på eller nära en?
Vore fint att få några tips och råd, om ni bara ska vara otrevliga kan ni bespara er att skriva.
Katterna är 10 år gamla, hane och hona samt vanliga huskatter, ifall det nu spelar någon roll.
Katter är individer och anpassar sg efter sin omgivning.
Men precis som människor så är det lättare att påverka en yngre individ jämfört med en äldre.
Troligtvis har de gamla ägarna inte gillat närhet så och kanske blivit bortmotade från sängen etc. Så det kan vara så att de aldrig kommer att bli "Knäkatter".
Men sen kan de ändra sig också, vi har en honkatt som vi fick via ett katthem som levt som utekatt sina första 6-7år. När hon kom till oss gömde hon sig, smög fram och åt nattetid. Men efter några månader var hon gärna med.
Idag efter 2år så hinner man inte sätta sig förrän hon lägger sig i knät.
Sen nattetid där kommer hon gärna upp och hälsar, men sover aldrig hos oss kan bero på att hon är mest aktiv på natten.
Citera
2025-11-20, 09:39
Avstängd
Negercps avatar
Köp kattmynta och gnid in det i dina kläder och din hud.
Citera
2025-11-20, 09:43
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Katter är individer och anpassar sg efter sin omgivning.
Men precis som människor så är det lättare att påverka en yngre individ jämfört med en äldre.
Troligtvis har de gamla ägarna inte gillat närhet så och kanske blivit bortmotade från sängen etc. Så det kan vara så att de aldrig kommer att bli "Knäkatter".
Men sen kan de ändra sig också, vi har en honkatt som vi fick via ett katthem som levt som utekatt sina första 6-7år. När hon kom till oss gömde hon sig, smög fram och åt nattetid. Men efter några månader var hon gärna med.
Idag efter 2år så hinner man inte sätta sig förrän hon lägger sig i knät.
Sen nattetid där kommer hon gärna upp och hälsar, men sover aldrig hos oss kan bero på att hon är mest aktiv på natten.
Tack för utförligt svar 🙂
Men gjorde ni något särskilt för att hon skulle börja göra så, eller skötte ni bara om henne som vanligt och hon ”tog alla intiativ”?
Är det något jag kan göra, eller ska jag bara ha tålamod och inte göra något alls, liksom
Citera
2025-11-20, 09:45
Medlem
Citat:
Om man försöker kalla på dem att hoppa upp, så lägger de sig långt bort i andra änden av sängen. Om de är i den ände jag ligger så går de omkring lite medan jag klappar dem, men lägger sig aldrig ner utan hoppar antingen ner eller går och lägger sig någon annanstans. Så de gillar att man klappar dem, men kommer aldrig upp till en och lägger sig när man ligger i sängen (något jag gör större delen av dygnet).

Testa att ge dem lite kattgodis vid rätt tillfälle
Citera
2025-11-20, 09:54
Medlem
Citat:
Tack för utförligt svar 🙂
Men gjorde ni något särskilt för att hon skulle börja göra så, eller skötte ni bara om henne som vanligt och hon ”tog alla intiativ”?
Är det något jag kan göra, eller ska jag bara ha tålamod och inte göra något alls, liksom
Man skall alltid låta katten ta initiativet: Men försök vara tålmodig och inte stressa katterna.
Citera
2025-11-20, 10:04
Medlem
Hej! Jag tog över en katt som gjorde samma sak, dvs ville inte vara social. Det gäller bara att ha tålamod. Det tog ca 4 år, men efter det så följer han mig vart än jag går. Lägger sig uppe vid halsen så fort jag sätter mig ner. Katter kan vara svårflörtade, men när de väl får förtroende för en och ser att man älskar dem så vänder det oftast. Det är inte som en hund som ständigt viftar på svansen. Här ska det förtjänas förtroende.
Citera
2025-11-20, 10:04
Moderator
Allaballawallas avatar
Stressa inte. Det kan ta månader för katterna att knyta an till dig och känna sig bekväma.

Bara det att de håller sig i närheten av dig och inte springer och gömmer sig är ett plus.
Citera
2025-11-20, 10:10
Medlem
Citat:
Satt och tänkte på hur gamla katterna var när den där akuta allergin dök upp och nog fan gissade jag rätt. Varje jävla gång.

Så det handlar om två 10-åriga katter som har blivit bortskuffade av den gamle ägaren och nu hamnat hos dig. Lär bli svårt att ändra deras personlighet nu när de har varit vuxna ett bra tag. Det du kan göra är att ge dem ett så pass bra liv att de känner att de kan lita på dig. Lek mycket med dem - aktivera deras hjärna så att de blir alerta och kanske med tiden kommer de att vilja gosa med dig så smått.
Citera
2025-11-20, 10:24
Medlem
mephedrons avatar
Tack för alla svar, det ökade mitt hopp om bonding väldigt mycket!
Min farsa har sagt samma ”låt dem komma till dig” men hur vet dom att jag vill det?
Ifall nu förra ägaren inte ville det (det vet jag dock inte), menar jag…
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Satt och tänkte på hur gamla katterna var när den där akuta allergin dök upp och nog fan gissade jag rätt. Varje jävla gång.

Så det handlar om två 10-åriga katter som har blivit bortskuffade av den gamle ägaren och nu hamnat hos dig. Lär bli svårt att ändra deras personlighet nu när de har varit vuxna ett bra tag. Det du kan göra är att ge dem ett så pass bra liv att de känner att de kan lita på dig. Lek mycket med dem - aktivera deras hjärna så att de blir alerta och kanske med tiden kommer de att vilja gosa med dig så smått.
Borde jag inte sagt ja menar du?
I värsta fall hade de väl kanske avlivats i så fall
Citera
2025-11-20, 10:41
Medlem
laughingducks avatar
Är du helt säger på du är andra ”ägaren” ?.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in