2025-11-20, 09:47
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Svara på argumenten/ frågorna jag skriver istället för detta tradiga gaggande du kör med. HUR ska vården, skolan m.m. formas för att du ska känna dig nöjd?
Ska vi förbjuda kvinnor att söka vård? enkom prioritera män i vården?
Lägga ner alla vårdcentraler, och inrätta uppsökande vård istället, folk får helt sonika sitta och vänta, när de brutit ett ben på att någon istället ska ringa upp dem och fråga OM de möjligen brutit benet? Nått sånt du ser för dig?

Du är stressad? Är det inte experter inom vården som borde tänkt på det sedan decennier? Du tycker att jag ska organisera vården i detalj här på Flashback?

Det där är snyggt spelat, Merapi – när du inte vill ta i sakfrågan byter du ämne till ”beskriv exakt hur vården ska se ut, annars räknas inget” och drar till med karikatyrer om att förbjuda kvinnor vård. Ingen alls utom du har föreslagit att stänga VC för kvinnor – det är du som målar upp extremer för att slippa de rimliga mittenförslagen. Poängen är inte att män ska slippa ansvar, utan att systemen kan sluta spela mot statistikens förlorare.

Det finns hur mycket konkreta grejer som helst som inte kräver revolution: riktad suicidprevention mot män (där de faktiskt finns – arbetsplatser, fack, idrott, spelplattformar), automatiska hälsokontroller för högriskgrupper (ålder, yrke, diagnos), uppsökande insatser kopplade till skulder, separationer och lång sjukskrivning, vårdformer som funkar för den som söker sent och kort (drop-in kvällstid, digitala snabbspår, manliga behandlare där det hjälper), mansjourer som inte bara har en ideell mobiltelefon. I skolan: tidig screening av läsning/NPF, mer strukturerad studiemiljö, riktade pojkprogram där man testat dem och sett effekt.

Allt det här görs redan i andra länder utan att någon behöver sluta gipsa kvinnor. Din retorik bygger på att låtsas som att enda alternativen är ”göra ingenting” eller ”förbjuda kvinnor”. Varför är det just när statistiken handlar om män som du bara ser de två mest absurda extrempunkterna? Det är egentligen den enda fråga du behöver svara på.

Du är ett skämt. Typisk för vänsterns könsideologer. Ni skadar samhället och hela vårt Sverige. Ni sliter i utsatta grupper pga deras identitet och att ni inte tror på jämställdhet och jämlikhet. Ni vill bara ha bidrag.
Citera
2025-11-20, 09:49
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Det där borde de kloka yrkesmänniskorna inom svensk vård funderat på sedan länge. Inte jag här på Flashback. Förstår du? Bra frågor ändå, Larasoft – det uppskattar jag faktiskt. Och nej, jag menar inte att vården ”diskriminerar” män genom att en sköterska står i dörren och säger ”du kommer inte in”.

Poängen är mer subtil än så: om du bygger ett system utifrån ett beteendemönster (söker tidigt, ringer ofta, beskriver känslor i detalj, kommer tillbaka om det inte blev bättre) så vet du att en stor del av männen kommer in senare, sjukare och ibland inte alls.

När man låter det pågå i decennier utan att justera – då är vi uppe på strukturell snedhet, inte bara ”individuella val”. Det handlar inte om att se män som oförmögna, utan om att ta deras faktiska beteenden på allvar i stället för att moralisera över dem. Vi gör det redan för andra grupper: vi anpassar vård, information och öppettider för barn, äldre, socioekonomiskt svaga, personer med språkproblem – men när det gäller män säger vi bara ”de får skärpa sig och boka en tid”.

Konkret då: ja, mer screening men smart – t.ex. riktade hälsokontroller för män i riskåldrar (hjärta, alkohol, depression) kopplat till jobb, arbetsplatser och försäkringssystem; uppsökande insatser där män faktiskt finns (arbetsplatser, fack, idrott, digitala plattformar) i stället för ännu en broschyr i väntrummet; vårdformer med lägre tröskel än ”sitt i telefonkö 47 minuter och berätta om din ångest för en främling” – chatt, sena tider, drop-in. Manliga läkare är mindre viktigt än ett bemötande som inte direkt kodar män som potentiella förövare eller ”gnälliga” när de väl söker.

Så nej, vården ”förbjuder” inte män att komma – men den är heller inte särskilt intresserad av att fånga upp dem innan de kraschar. Och då blir min motfråga till dig: om det vore kvinnor som konsekvent kom in senare, dog oftare i akuta tillstånd och tog livet av sig i högre grad – skulle du verkligen nöja dig med svaret ”de får väl själva ringa i tid”?

Regelbundna hälsokontroller förekommer redan i arbetaryrken liksom sjukvårdsförsäkringar där män (oftast) går före vårdköerna. Alkoholkonsumtion fångas upp genom blås innan manövrering av fordon. Högre utbildade män (tjänstemän) är minst lika verbala som kvinnor och inlästa på symptom. Då återstår gruppen lågutbildade och arbetslösa. Där kan det finnas hälsofrämjande åtgärder att vidta. För övrigt tycker jag att du ger en nidbild av primärvården. Vi har en vårdgaranti vad gäller väntetider och standardiserade vårdprotokoll.
Citera
2025-11-20, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Du är verkligen ett symtom på problemet. Vi ska bara vifta undan det TS säger för att det är svårt att vända skutan. Hans inlägg borde varit en artikel i dagens morgontidningar.

Nej. TS kör på i samma spår som feminister och försöker framställa det som att hälften av befolkningen i samhället är förtryckt och hunsad på ett närmare odefinierat sätt och att han kan ändra på det genom att gnälla tillräckligt mycket.
Citera
2025-11-20, 09:53
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Då har du gått på den femenitsika myten, och den lika märkliga maskulintetsmyten. (den är ju modern femenism det med....)

verkligheten är ju vad den är. finns ingen vinst i att ignorerar den eller dekonstruera saker för att bekfta sina egna substanslösa och idologisk bessat känslor.

rimligt. män drabbas ju inte av livmoderhalscancer, så det är precis lika "ojämställt" som när kvinnor drabas av testicle cancer, dvs "jamen så är det ju, syster"....

förhoppningsvis (och överlagt så är det ju objektivt så,) så kommer en man ha sett till så det går att få hjälp up, men det är en tung ryggsäck barnen och kvinnorna kan ju inte resa sig själva.

orättvist , jag vet, men sånt är livet.
Japp. på samma sätt som jag givetvis hade fortsatt förvänta mig att män ska lösa även det, likt de gjort de senaste 40åren med självmorden tex.

logiken är solida, dina känslor kommer inte förändra vare sig bilogi eller verklighet, det är en modern femenistisk övning. som ledar till allt annat än det män har gjort och fortsätter göra för att förbättra världen, för alla.

Nej tyvärr, logiken är inte bra och du har problem med att du tror att andra tycker du är en gud. Uppblåst? sl, du är rolig – du säljer din världsbild som ”kall, objektiv biologi”, men packar in den i ett rätt bekvämt budskap: män ska bygga systemen, lösa allas problem, ta alla smällar – och när de själva kraschar är svaret ”så är livet”.

När kvinnor drabbas är du helt okej med att vi mobiliserar resurser, screening, kampanjer, politik. När män drabbas i större skala säger du att det är en ”feministisk övning” att ens vilja skruva på systemen.

Det är inte biologi, det är konstig ideologi – din. Och den där grejen att ”män ska ändå fixa det åt alla, även om de dör mer på vägen” är ju exakt den gamla slit-och-släng-normen jag kritiserar: mannen som kombination av resurs, stötfångare och tyst reservdel. Det är intressant att du kallar det realism. Ingen ber dig göra män till gudar – bara att du slutar använda dem som engångsmaterial.

För om du på fullt allvar menar att du skulle säga ”biologi” även om det var kvinnor som stod för 70 % av självmorden och 90 % av arbetsplatsdöden… då är du mer konsekvent än 99 % av alla självutnämnda ”jämställdister”. Men ärligt: tror du själv på det ens när du skriver det?
Citera
2025-11-20, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Du har helt rätt där med, det var nog förhastat tänkt som jag skrev igår om detta. Vissa frågor kan SD ta i andra inte då de förmodligen inte är så insatta för att de har haft annat att fokusera på, vilket är väldigt förståeligt med tanke på problemen i landet. KD och M är ju gamla etablissemangspartier så då förstår man ju mer varför.

Det är synd att Sverige ska ha så dålig sits om just detta, speciellt för oss män.

Jag tror såhär: Rent strategiskt så behöver det gå en period och problemen behöver ha klarats upp, då skulle SD kunna börja ta tag i många allvarliga snedprioriteringar som har gjorts, det tror jag inte bara det är SD som är ensamma om utan de andra Tidöpartierna har börjat prata om denna snedprioritering och göra saker åt den. Jag tror jag läst nåt om det där faktiskt. Kan inte komma med länk dock! Kommer ej ihåg vad det var. Jag tror det var skolan och hur snedprioriterade killarna var där faktiskt!

Viljan och uppvaknandet har börjat ske allafall om detta det tror jag. Stora frågor som hemlöshet osv. är andra frågor som i sånnafall skulle kunna börja fixas ganska så omgående och är problem som är lätta att sympatisera med och även göra något åt för politiker.

Jag tror följande också såhär när det gäller problem gällande umgängessabotage, falska anklagelser, skyddad folkbokföring som missbrukas, pappor som försvinner ur barnens liv utan saklig grund, mäns självmord, vad män erbjuds för vård och män som våldsoffer. Och även systemkritik av socialtjänsten är något som den avdelningen som inom SD som har hand om jämställdhetsfrågor kan lösa.

Men! Det kommer inte lösas inom det snabbaste, nix. Men när man har fått undan de andra problemen då kommer man börja tala om detta. I allafall det allra mesta av dessa problem.

Berätta HUR ska din sort lösa problemet med att män hamnar i dorgberoende, hemlöshet m.m. än kvinnor?

Vore faktiskt intressant läsa några RELLA politiska förslag på att ändra på allt det som TS radar upp.

HUR ska ni lösa att flickors hjärnor mognar snabbare än pojkars och därför är generellt bättre än pojkar i skolan?
Hur ska ni lösa att män i högre grad söker jobb som i högre grad kan orsaka arbetsolyckor som leder till död? än kvinnor som (i högre grad söker sig till jobb som leder till stressrelaterade sjukdomar)
Hur ska ni lösa att män inte tar ut föräldraledighet, vilket i högre grad leder till att de umgås betydlgit mindre med sina barn än mödrarna, ibland inte all faktiskt, vilket leder till att allvarliga vårdnadstvister som kräver delad vårdnad oftare leder till att hon får den men inte han?
Hur ska ni lösa att män oftare än kvinnor använder skjutvapen då de försöker ta livet av sig?

etc...

Kom igen nu REELLA politiska förslag tack, som även tack kan fungera praktiskt OCH är rättvisa.
Senast redigerad av Merapi 2025-11-20 kl. 09:56.
Citera
2025-11-20, 09:56
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Du har helt rätt där med, det var nog förhastat tänkt som jag skrev igår om detta. Vissa frågor kan SD ta i andra inte då de förmodligen inte är så insatta för att de har haft annat att fokusera på, vilket är väldigt förståeligt med tanke på problemen i landet. KD och M är ju gamla etablissemangspartier så då förstår man ju mer varför.

Det är synd att Sverige ska ha så dålig sits om just detta, speciellt för oss män.

Jag tror såhär: Rent strategiskt så behöver det gå en period och problemen behöver ha klarats upp, då skulle SD kunna börja ta tag i många allvarliga snedprioriteringar som har gjorts, det tror jag inte bara det är SD som är ensamma om utan de andra Tidöpartierna har börjat prata om denna snedprioritering och göra saker åt den. Jag tror jag läst nåt om det där faktiskt. Kan inte komma med länk dock! Kommer ej ihåg vad det var. Jag tror det var skolan och hur snedprioriterade killarna var där faktiskt!

Viljan och uppvaknandet har börjat ske allafall om detta det tror jag. Stora frågor som hemlöshet osv. är andra frågor som i sånnafall skulle kunna börja fixas ganska så omgående och är problem som är lätta att sympatisera med och även göra något åt för politiker.

Jag tror följande också såhär när det gäller problem gällande umgängessabotage, falska anklagelser, skyddad folkbokföring som missbrukas, pappor som försvinner ur barnens liv utan saklig grund, mäns självmord, vad män erbjuds för vård och män som våldsoffer. Och även systemkritik av socialtjänsten är något som den avdelningen som inom SD som har hand om jämställdhetsfrågor kan lösa.

Men! Det kommer inte lösas inom det snabbaste, nix. Men när man har fått undan de andra problemen då kommer man börja tala om detta. I allafall det allra mesta av dessa problem.

Kan du dra i trådar? Jag har kass med kontakter och gäspar mest här på Flashback med tröttsamma enfaldiga vänsterfeminster eller rasister. De är knappt någon match eller stimulans i debatter och inget händer för att förbättra Sverige. Mest snack och signalpolitik.
Citera
2025-11-20, 09:57
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Vad du tramsar....hur skulle det vara om du istället faktiskt svarade på mina argument?

Jag har svarat noga. Du svarar aldrig. Du är avslöjad. Ojämställd och könsstereotyp. Inse.
Citera
2025-11-20, 10:00
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Svårt att förstå logiken och utgångspunkter. Kan du förklara varför det skulle vara så? Finns inte det som debattartikeln nämner?

Ja alltså jag håller med om punkterna som listas i trådstarten, så jag kanske var lite otydlig. Det jag vill få fram är egentligen två saker. Det ena är att pojkars olycka sker som en konsekvens av feminiseringen av samhället, feminismen, anpassningen för kvinnor och flickor och favorisering och kvotering av kvinnor.

Vi ser hur kvinnor konstant framställs positivt i annonser och annan kommunikation. Skolor och arbetsgivare skriver rakt ut att de söker kvinnliga sökande. Svensk lag tillåter positiv särbehandling vilket är helt sjukt.

Senaste 15 åren har det konstant kastats skit på pojkar och män. Idioter pratar om "mansrollen", som att män skulle gå omkring och spela någon sorts roll. Dessa feministidioter försöker bestämma vad som är rätt sätt att vara på om man är man.

Samtyckeslagen har gjort det helt rättsosäkert för män att ligga, då de riskerar att dömas för våldtäkt helt godtyckigt.

Skolan saknar disciplin. Den är inte utformad för pojkar. Den leds av kvinnor.

Akademin och myndigheter är nedlusad av feminism, som ytterligare skrämmer iväg normala killar från högre studier.

Som du ser, det mesta är skapat av feminister. Man måste se problematiken i det ljuset.

Det andra jag vill få fram är att vi inte ska se på pojkar och män som offer. Vi ska inte spela med i vänsters offerkoftapyramid där alla tävlar om vem det är mest synd om och vem som behöver mest hjälp. I ett samhälle där ingen får hjälp vinner alltid män, och det är i det ljuset som saker behöver ses. Istället för att skrika efter hjälp för pojkar och män, ska vi ta bort all handikappsanpassning som skapats för kvinnor och diverse "hbtq"-folk.
Citera
2025-11-20, 10:01
Medlem
Citat:
Kan du dra i trådar? Jag har kass med kontakter och gäspar mest här på Flashback med tröttsamma enfaldiga vänsterfeminster eller rasister. De är knappt någon match eller stimulans i debatter och inget händer för att förbättra Sverige. Mest snack och signalpolitik.

Jag kan skicka ett mail till KD det är det enda jag kan göra tyvärr. KD svarar allafall så det är ju en början.

Ja flashback en riktigt riktigt dålig sida, du ser hur folk bemöter argument man tror det är en människa med en halv hjärna, de missar poänger totalt och saknar helt allmänkunskap och kan inte förstå vad som är viktigast eller ens gångbart. De pratar om detaljfrågor som inte ens kan ändras eller som inte ens är de största problemen att komma åt när det finns femhundra problem som är viktigare.

Jag vet faktiskt inte om de är troll eller inte, allt jag vet är att man vill långt bort ifrån dem.

Det enda jag kan göra är att maila KD, då de är de enda som just nu skulle kunna ta i något av frågorna plus då att det finns ett politiskt värde så de klarar sig över spärren. Förmodligen därför de också skulle vilja ta upp det.

Men i med att Sverige är som det är så är det nog bra att förstå för ditt välmående att problemen som vi har nu måste ebba ut lite först innan man kan börja fokusera på andra frågor. Men då kommer många av problemen du tagit upp tacklas automatiskt av SD.

Resten av problemen är en fråga om personlighet inom dessa partier om man vill ta tag i problem eller inte, det är något som har med mänskligheten att göra egentligen. Vissa människor bryr sig, andra inte. Det beror helt enkelt på vilka personer som kommer sitta på posten för jämställdhetsfrågor vid tillfället.

Mitt råd är att ta mitt råd ovan och inse att det helt enkelt kommer ta lite tid. Släpp flashback, det ämnar jag att göra.
Senast redigerad av Vintageman 2025-11-20 kl. 10:13.
Citera
2025-11-20, 10:07
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Berätta HUR ska din sort lösa problemet med att män hamnar i dorgberoende, hemlöshet m.m. än kvinnor? Vore faktiskt intressant läsa några RELLA politiska förslag på att ändra på allt det som TS radar upp. HUR ska ni lösa att flickors hjärnor mognar snabbare än pojkars och därför är generellt bättre än pojkar i skolan?
Hur ska ni lösa att män i högre grad söker jobb som i högre grad kan orsaka arbetsolyckor som leder till död? än kvinnor som (i högre grad söker sig till jobb som leder till stressrelaterade sjukdomar)
Hur ska ni lösa att män inte tar ut föräldraledighet, vilket i högre grad leder till att de umgås betydlgit mindre med sina barn än mödrarna, ibland inte all faktiskt, vilket leder till att allvarliga vårdnadstvister som kräver delad vårdnad oftare leder till att hon får den men inte han?
Hur ska ni lösa att män oftare än kvinnor använder skjutvapen då de försöker ta livet av sig?

Kom igen nu REELLA politiska förslag tack, som även tack kan fungera praktiskt OCH är rättvisa.

Oj, vad du är arg? Det är nästan lite gulligt hur du försöker göra detta till en ”bevisa det omöjliga”-lek, Merapi. Du ställer frågor du redan bestämt inte får ha lösningar, för annars faller hela din tramsiga biologisagan ihop. Eller så är du bara patetisk och tjatigt ojämställd och en falsk elak låtsas-feminist. Förbättra Sverige eller hjälpa utsatta skiter du i alla dagar i veckan…

Och knepet är supertydligt: – när kvinnor drabbas → ”strukturer, patriarkat, resurser, reformer” – när män drabbas → ”hur ska du trolla bort hjärnmognad, benbrott och självmordsmetoder då??”

Det är exakt den där fula vänsterfinten som avslöjar dig. Du vill inte ha svar – du vill bevisa att mäns problem är naturens fel, så att politiken slipper göra något. Du hatar svar. Men kräver att vi på Flashback ska svara detaljerat på sånt som experter inom vård och förvaltning borde funderat på sedan länge. Om de brytt sig om jämställdhet.

Och därför kommer alltid dina ”reella politiska förslag tack” med en liten svans: fula frågor formulerade så att allt blir omöjligt utom status quo. Smart, men genomskinligt.

Det roliga är att flera länder redan gör det du låtsas är omöjligt:
– Finland: ”Bostad först”, hemlösheten störtar.
– Norge/Danmark: riktlinjer mot umgängessabotage och alienation.
– Island/UK: pojkfokuserade skolreformer, senare skolstart, mer praktik.
– Australien: riktad suicidprevention för män.
– Japan: hårda arbetsmiljökrav i mansdominerade yrken.

Allt du säger ”inte går” – någon annan gör redan.

Men du måste låtsas att lösningar inte finns, för annars blir din position ohållbar:
att mäns problem alltid är natur och aldrig struktur. Det är därför du flyr in i ”hjärnmognad”, ”testosteron”, ”män väljer farliga jobb” och ”pojkar får skylla sig själva”.

Så låt oss vara ärliga: ditt fulaste knep är inte biologin – det är dubbelmoralen. Om siffrorna var exakt omvända (kvinnor 70 % självmord, kvinnor 90 % arbetsplatsdödsfall, kvinnor rasar i skolan) hade du aldrig sagt ”jamen så är naturen”.

Du hade krävt reformer, forskningsmiljarder och presskonferenser. Och det vet du.

Det är därför dina arga attacker landar så tunt. Inte för att du är dum – utan för att alla ser vad du gör. Jo, du är nog både dum och ojämställt elak faktiskt. Man blir nog det inne i bidragsfinansierad könsideologisk vänster? Inte är det jämställdhet eller Sveriges bästa?
Citera
2025-11-20, 10:12
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nej. TS kör på i samma spår som feminister och försöker framställa det som att hälften av befolkningen i samhället är förtryckt och hunsad på ett närmare odefinierat sätt och att han kan ändra på det genom att gnälla tillräckligt mycket.

Bullshit, gubben. Det där är lite för enkelt, larsjohansson. 😊 Jag skriver absolut inte att ”hälften av befolkningen är förtryckt” – jag pekar på väldigt konkreta saker: pojkar som rasar i skolan, män som står för 70 % av självmorden, hemlöshet som nästan bara drabbar män, pappor som försvinner ur barnens liv på sätt som andra länder numera klassar som psykisk barnmisshandel. Det är inte fluff, det är statistik och konsekvenser i verkliga liv. Du hittar på och ljuger fånigt, helt enkelt.

Skillnaden mot klassisk gnällfeminism är ganska rak:
– jag säger inte ”män är onda, kvinnor är gott”
– jag säger ”problem som drabbar män och pojkar är också samhällsproblem – ska vi lösa dem eller låtsas att de inte finns?”

Att kalla det ”gnäll” är egentligen bara ett sätt att slippa ta ställning. För om du skulle erkänna att siffrorna faktiskt stämmer, då återstår en obekväm fråga: om samma siffror gällt kvinnor – hade du också kallat det ”gnäll” då?

Jag tror både du och jag vet svaret på den. Det är där det börjar bli intressant.
Citera
2025-11-20, 10:13
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Jag kan skicka ett mail till KD det är det enda jag kan göra tyvärr. KD svarar allafall så det är ju en början.

Ja flashback en riktigt riktigt dålig sida, du ser hur folk bemöter argument man tror det är en människa med en halv hjärna, de missar poänger totalt och saknar helt allmänkunskap och kan inte förstå vad som är viktigast eller ens gångbart. De pratar om detaljfrågor som inte ens kan ändras eller som inte ens är de största problemen att komma åt när det finns femhundra problem som är viktigare.

Jag vet faktiskt inte om de är troll eller inte, allt jag vet är att man vill långt bort ifrån dem.

Det enda jag kan göra är att maila KD, då de är de enda som just nu skulle kunna ta i något av frågorna plus då att det finns ett politiskt värde så de klarar sig över spärren. Förmodligen därför de också skulle vilja ta upp det.

Men i med att Sverige är som det är så är det nog bra att förstå för ditt välmående att problemen som vi har nu måste ebba ut lite först innan man kan börja fokusera på andra frågor. Men då kommer många av problemen du tagit upp tacklas automatiskt av SD.

Resten av problemen är en fråga om personlighet inom dessa partier om man vill ta tag i problem eller inte, det är något som har med mänskligheten att göra egentligen. Vissa människor bryr sig, andra inte. Det beror helt enkelt på vilka personer som kommer sitta på posten för jämställdhetsfrågor.

Mitt råd är att ta mitt råd ovan och inse att det helt enkelt kommer ta lite tid. Släpp flashback, det ämnar jag att göra.

Varmt varmt tack. Håller tummarna,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in